20090727

Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1896

There are 4 messages in this issue.

Topics in this digest:

1. Contoh kasus
From: Ali Cestar

2. Anwar Ibrahim dan pluralisme agama
From: siti_salma442000

3. Rasuah DAP di Selangor - dari t4tbh.blogspot.com
From: siti_salma442000

4. Teoh dibunuh kerana buat salinan dokumen penyelewengan Ronnie Liu?
From: siti_salma442000


Messages
________________________________________________________________________
1. Contoh kasus
Posted by: "Ali Cestar" ali_cestar@yahoo.com awang_juned_bin_ayub
Date: Sun Jul 26, 2009 4:41 pm ((PDT))

Contoh kasus

Suatu hari, teman kami Kang Asep, seorang pedagang pakaian, datang berkunjung. Ia mengeluh pesanan barang sepi, padahal sudah beriklan banyak di internet, termasuk di beberapa situs iklanbaris terkemuka di Indonesia.

Kami menyarankan agar mengirimkan penawaran langsung ke calon customer via email. Iapun kami sarankan agar menyortir daftar yang berisi ribuan email yang bisa di-download di http://www.surau.net (SurauNet) sebagai 'pemanasan' awal.

Daftar email itu sendiri sudah pernah kami pakai untuk membantu promosi SurauNet pada 2008-2009. Karena digunakan untuk SurauNet, maka kami diamkan di situ sebagai salah satu fasilitas gratis bagi member superblog Islami tersebut.

Benar saja, selang sepekan setelah mengirimkan penawaran langsung via email, Kang
Asep kecipratan pesanan dari sebuah pabrik di Kerawang. Selanjutnya? Terserah dia.

Tentang situs iklanbaris

Website 'classified ads' atau di Indonesia lazim dikenal sebagai situs iklanbaris mulai menjamur setelah www.iklanbaris.co.id dan www.indonetwork.co.id berhasil meraup sukses mulai era tahun 2000an. Karena itu banyak webmaster gatal-gatal untuk menirunya.

Kini ada ratusan situs iklanbaris yang menjajakan konsep serupa yakni pasang iklan gratis (yang tentu saja dengan berbagai pembatasan) serta pasang iklan premium (bayar).
Bedanya situs iklanbaris 'senior' dengan 'junior (muda)' adalah di peringkat mesin pencari.

Jika anda mengetikkan keyword satu produk konsumsi di Google, misalnya,, maka yang berada di halaman2 awal pencarian kebanyakan situs-situs iklanbaris junior.
Itu bisa dimaklumi karena satu iklanbaris junior punya saudara kembar di mana-mana.

Bahkan ada yang beranak-pinak. Artinya, ada seorang Bapak yang punya 10 situs iklanbaris, anaknya pun tak mau kalah, bikin 10 situs iklanbaris. Semua situs keluarga itu akhirnya saling link.

Kombinasi traffic, update konten dan domain site yang banyak itu semua membantu mendongkrak posisi peringkat. Dibanding situs lain yang hanya mengandalkan satu atau dua mothersite semata.

Situs iklanbaris senior yang masih bertahan di mesin pencari saat ini a.l. IndoNetwork karena berafiliasi dengan Google. Banyak yang menyebutnya sebagai situs e-commerce, tapi kami melihatnya lebih pada situs 'classified ads' alias iklanbaris.

Jadi kalau sekadar untuk mendapatkan backlink di mesin pencari, menurut pengalaman kami, tak perlu pasang iklan banyak-banyak di situs iklanbaris junior tersebut. Cukup jadi member di IndoNetwork saja, ada gratis dan premiumnya juga.

Kenapa? Logikanya sederhana. untuk free service, situs iklanbaris junior (termasuk IklanBaris.co.id) membatasi tempo penyimpanan data iklan beberapa bulan saja, sementara di IndoNetwork untuk servis yang sama, data anda akan tersimpan 'selamanya' dan bisa Anda update kapan saja.

Kami sendiri menyarankan klien kami (seperti pemilik www.rajawalimandiri.com) untuk pasang di IndoNetwork karena ada fitur-fitur tertentu yang hanya boleh ditangani langsung oleh owner perusahaan tersebut seperti proposal penawaran jual dan beli.

Situs-situs iklanbaris muda mencoba mengandalkan backlink yang dihasilkan oleh situs pencari sebagai senjata untuk menarik pemasang iklan baru.

Dalam hal akal-akalan marketing, situs-situs iklanbaris muda agaknya lebih unggul, meskipun dalam kenyataan riil, mereka jelas kalah jauh dari situs iklanbaris senior seperti IndoNetwork, sementara situs senior lain seperti IklanBaris.co.id, menurut pengamatan kami saat ini, sedang keasyikan berpuas diri.

Situs-situs muda kalah dalam arti yang riil seperti kapitalisasi transaksi yang dihasilkan member serta magnitude bisnis yang ada (jumlah, asset, omset, dsb) dari anggotanya.

Kemenangan mereka satu-satunya 'mungkin' adalah update konten. Ini disebabkan karena, salah satu kegandrungan search engine adalah konten yang selalu update setiap hari. Jadi kalau situs Anda tidak update, jangan harap ratingnya bakal loncat ke halaman muka search engine.

Tapi pertanyaan mendasar adalah, kenapa Kang Asep yang sudah pasang iklan di banyak situs iklanbaris ternyata omset nya masih sepi-sepi saja?

Jawabnya, beriklan di website saat ini masih belum produktif. Apalagi dengan kultur pengguna internet di Indonesia dengan waktu browsing yang mereka pakai terbilang masih sangat sedikit.

Orang Indonesia pada dasarnya betah lama-lama mengurusi email! Inilah kunci yang sesungguhnya dan menjadi karakter utama market kita saat ini. Dan celah inilah yang akan kita masuki.

Apalagi, mereka yang paling banyak kutak-katik keyword di search engine hanyalah maniak-maniak internet seperti kami ini, bukan masyarakat awam pada umumnya.
Orang 'gila' seperti kami jumlahnya segelintir. Jadi kalau Anda terlalu mengandalkan mesin pencari hanya agar produk Anda bisa terbaca oleh 'orang-orang gila,' buat apa? Mubazir kan?

Hal itu penting kami ingatkan karena kegiatan SEO dan e-marketing saat ini cenderung bergantung berat pada search engine. Wajar kalau hasilnya tidak bisa diharapkan. Padahal, bayar tenaga SEO juga lumayan mahal.

Budaya email

Saat pertama kali uji coba PBiroKroler, kami mendapati banyak hal-hal yang mengejutkan. Sekadar info, PBiroKroler adalah semacam program pelacak email yang kami modifikasi dengan mengeksploitasi bugs pada browser-browser tua dan afkiran seperti IE6.

Fakta-fakta yang dilaporkan PBiroKroler itu a.l. adalah:


Ada 114.000.000 email reports pada mail server berekstensi co.id
Ada 6.090.000 email reports pada mail server net.id
Terdapat 26.600.000 email reports pada web.id
Hanya 3.280.000 reports pada mail server dotcom Indonesia (seperti: persbiro.com)
Terdapat 204.000 reports dalam mail server CBN
Ada 2.460.000 reports dalam mail server IndoNet
Hanya 293.000 laporan email pada Yahoo Indonesia

Dan semua laporan itu printed-out (dilaporkan) setelah PBiroKroler menjelajah dunia maya hanya kurang dari 1 menit rata-rata tiap direktif.

Kenapa bisa begitu? Padahal populasi Indonesia kan cuma 250 jutaan termasuk anak-anak, balita dan bayi-bayi yang baru lahir, yang mereka nggak mungkin pakai email.
Sederhana saja. panel pada hosting server saat ini, terutama yang berbasis Linux seperti Apache, sudah mendukung sistem 'catch all' untuk manajemen email.

Artinya, kalau satu perusahaan seperti www.hantublau.co.id menggunakan banyak email seperti sales@hantublau.co.id, marketing@hantublau.co.id, admin@hantublau.co.id, maka anda tidak perlu mengirimkan penawaran ke semua alamat email tersebut. Cukup ke salah satunya saja, karena semua email itu berakhir pada satu email account pribadi si pemilik.

Karena itu, sebelum menawarkan program Epromo, kami lebih dulu menyortir data email yang ada untuk meminimalisir tumpang tindih alamat, meskipun tidak 100% menjamin.

Karena, boleh jadi seseorang memakai beberapa email pada name server sendiri (sales@hantublau.co.id) tapi juga menggunakan email gratisan seperti Yahoo dan Gmail (jualhantu@yahoo.co.id), akun berbeda tapi orangnya ternyata sama.

Jadi kalau ada website yang punya 50 akun email, ya sah-sah saja, buat forward ke bagian-bagian tertentu dalam organisasi mereka. Tapi jangan kira majikan Anda alias owner (si pengusaha / administrator) tidak tahu email yang keluar masuk dari account Anda.

Karena owner adalah pemilik alias pengusaha, asumsi dasarnya adalah ybs adalah berdaya beli lebih tinggi alias potensial buyer atau calon customer potensial buat produk anda.

Dan hampir semua pengusaha yang kami temui, selalu memulai aktivitas internet mereka dengan membuka email. Boleh jadi karena email merupakan salah satu office tool paling handal saat ini mengalahkan mesin fax dan lain-lain.

Tentang Epromo

Data berasal dari email yang memang sudah di-published di internet. PBiroKroler tidak dirancang untuk men-spider email-email tersembunyi dan bersifat pribadi yang belum dipublikasikan oleh pemiliknya.

Pengiriman hanya berlaku satu kali, karena tidak ada orang yang sudi dikirimi penawaran yang sama dua kali. Bahkan tiap pemilik email bebas mensetting incoming mail apakah perlu diblokir, lempar ke spam atau di-trash pada fasilitas filter yang ada pada mailbox.
Format materi sebaiknya dalam bentuk teks penuh karena kebanyakan settingan saat ini termasuk Yahoo dan Google Mail menempatkan surat berformat HTML sebagai potential spam. Selain itu, penawaran produk dalam bentuk teks sangat efisien, cepat dan tidak menguras bandwith.

Untuk lebih menjelaskan produk anda (terutama yang bermuatan gambar-gambar) dianjurkan membuat halaman brosur di website Anda sendiri sehingga yang dimuat dalam email hanyalah link menuju halaman tersebut yang kalau dibuka lewat mailbox Yahoo, misalnya, akan men-trigger bukaan halaman baru, sehingga tidak mengganggu browsing utama.

Jika anda mengorderkan Epromo kepada Persbiro, akan dibuatkan akun mailbox yang identik dengan entitas produk atau perusahaan Anda. Mailbox ini bisa Anda buka setelah program selesai dijalankan. Di dalamnya bukti pengiriman email bisa dilihat pada link 'sent email.'

Format report kepada klien di atas merupakan alasan utama kami untuk tidak menggunakan Bomber Mailer untuk menjalankan Epromo, karena laporan email terkirim pada Bomber Mailer tidak bisa dalam bentuk format printer.

Klien tidak akan bisa membacanya karena report langsung hilang setelah tampilan laman web berubah. Dan kalau kami copy-paste, kesannya boleh jadi terlalu mengada-ada.
Sejumlah penerima email cenderung me-reply kepada email asal, bukan email link yang tertera dalam isi surat Karena itu, mailbox tersebut kami serahkan kepada klien untuk memudahkan mereka menindaklanjuti respon yang masuk.

Secara teoritis untuk program random promotion, respon minimal adalah 2%. Artinya, jika Anda mengirimkan penawaran ke 1.000 alamat email, maka respon minimal yang akan anda peroleh adalah 20 pemilik email. Tinggal cara anda menindaklanjuti respon tersebut.
Dalam beberapa kasus, persentase itu justru bisa jauh lebih tinggi, tergantung tingkat daya tarik yang ada pada produk Anda, minat dari calon customer, cara Anda menyakinkan calon buyer, dan sebagainya.

Persentase tertinggi biasanya dicapai oleh produk-produk yang menargetkan pasar secara general seperti produk seluler, misalnya, karena hampir semua pemakai email adalah pemakai HP.

Tingkat respon produk seperti ini adakalanya mencapai 30% alias hampir sepertiga dari jumlah email terkirim. Untuk produk yang lebih generik seperti sembako, misalnya, respon bisa mencapai di atas 50%.

Persentase terendah (2%) adalah untuk produk yang membidik pasar dengan ceruk khusus (segmented) seperti elevator, barang antik, lemari besi tahan api, dengan karakter produk a.l. harganya selangit, peminatnya pun sangat sedikit.

Tetapi pada prinsipnya, semuanya terpulang kepada produk itu sendiri. Promosi via email hanyalah satu dari sekian banyak cara marketing yang ada.


Pemesanan email

Berapa batas pemesanan jumlah email pada Epromo Persbiro?

Seperti Anda baca di atas, jika ditotal, jumlah email yang berseliweran di Indonesia ini yang dilaporkan oleh Kroler kami mencapai angka di atas 1 miliar! Terserah anda dari jumlah itu mau pesan berapa. Semakin banyak Anda pesan, omset kami tentunya akan semakin tinggi.

Tapi untuk moderatnya, kami sarankan uji coba dulu order 500 hingga 1.000 email, kemudian lihat hasilnya. Kalau menurut Anda, cara ini punya prospek bagus, silakan pesan jumlah yang lebih besar lagi.

Apalagi, menyortir email bukanlah pekerjaan yang gampang dan menyenangkan bagi kami.

Pemilihan jenis Epromo

1. Self Mail
Anda ingin mengirimkan penawaran sendiri dan hanya butuh data email saja. Sebagai starter pack, anda tidak perlu repot membayar Rp100 per email seperti daftar harga yang tertera di halaman depan http://www.persbiro.com Anda kami sarankan jadi member SurauNet dengan iuran hanya Rp120 ribu, anda bisa mendownload daftar yang berisikan lebih kurang 5.000 alamat email di http://www.surau.net Artinya, anda menghemat Rp500 rb – Rp120 rb = Rp380 ribu rupiah.
Dan jika kemudian jumlah itu dirasa masih kurang, and if you want more, baru Anda pesan lagi ke kami daftar baru yang lebih update dengan harga normal Rp100 per email address.

2. General
Untuk produk-produk yang sifatnya generik alias bisa dipakai atau dikonsumsi siapa saja, kami sarankan menggunakan paket General, karena Anda tidak tahu pasti calon pembeli Anda berasal dari kelompok usia berapa atau pekerjaannya apa. Mereka bisa siapa saja. Dari remaja sampai ke orang tua. Dari friendster sampai ke fesbuker. Hanya Rp200,- per email.

3. Random
Paket ini agak lebih spesifik yakni membidik mereka yang berkantong tebal alias kelas menengah ke atas. Atau, kelas profesional secara umum, bidang apa saja, tua maupun muda asalkan berpotensi membeli produk anda semisal, kendaraan, rumah, komputer dsb. Only Rp500,- / email

4. Segment
Paket ini sangat spesifik, selain berdaya beli tinggi, mereka juga harus masuk dalam kelompok target pasar yang dibidik. Contoh, jika anda pedagang elevator, maka bidikan Anda adalah; pengelola gedung, kontraktor bangunan, arsitek, perusahaan developer, pimpinan proyek dan sejenisnya. Rp1.000,- per email.

http://www.persbiro.com/paket_epromo.html


Get your new Email address!
Grab the Email name you've always wanted before someone else does!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/aa/

Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2. Anwar Ibrahim dan pluralisme agama
Posted by: "siti_salma442000" siti_salma442000@yahoo.com siti_salma442000
Date: Sun Jul 26, 2009 8:35 pm ((PDT))

Oleh Pochongmenulis, AIDCclub

Situasi politik Malaysia saat ini begitu gawat dan mencemaskan, banyak
pandangan mengatakan ia dipengaruhi oleh dasar luar Amerika yang ingin
mengusai sebanyak mungkin negara islam demi survival Amerika sebagai
sebuah kuasa dunia.


Strategi Keselamatan Nasional (National Security Strategy) Amerika yang
dikeluarkan White House pada 16 Mac 2006 menyatakan bahawa ada dua
pendekatan utama strategi keselamatan nasional : Pertama, mempromosikan
kebebasan, keadilan dan hak asasi manusia yang berjuang untuk mengakhiri
penindasan, mempromosikan demokrasi yang efektif dan memperluas
liberalisasi melalui pasaran bebas dan kebijaksanaan pembangunan.


Kedua, menghadapi perbagai tentangan dengan membantu kumpulan masyarakat
demokrasi yang sedang wujud di setiap negara.

Untuk mencapai impian tersebut Amerika telah mengembangkan pendekatan
yang solid baik dalam aspek politik, ekonomi, diplomatik dan berbagai
kaedah lainnya yang dianggap dapat membantu. Salah satu langkah dari
operasi tersebut adalah menggunakan kaedah bantuan luar untuk menyokong
proses pembangunan pilihanraya yang adil dan bebas, menegakkan keadilan,
memperjuangkan masyarakat sivil (civil society), hak-hak golongan
wanita, kebebasan media serta kebebasan beragama.

Rand Corporation sebagai lembaga penelitian dan penyelidikan Amerika
pada tahun 2007 telah menerbitkan sebuah hasil kajian yang dipimpin oleh
mantan atase Jabatan Pertahanan AS, Angel Rabasa yang bertajuk: Building
Moderate Muslim Networks. Hasil kajian tersebut adalah bertujuan untuk
membentuk model jaringan muslim moderat khususnya di dunia Islam yang
dianggap memiliki pandangan dan misi yang sejalan dengan nilai dan
prinsip-prinsip Amerika untuk menandingi atau mengimbangi kelompok
fundamentalis islam.

Dalam dokumen tersebut dinyatakan bahawa Amerika akan mendapat perbagai
faedah baik secara terbuka atau tersembunyi hasil penyebaran nilai-nilai
demokrasi liberal iaitu: nilai hak kesamaan (values of equity),
toleransi, pluralisme, isu keadilan dan Hak asasi Manusia.

Demi merealisasikan perkara tersebut, secara khusus Jabatan Luar Negeri
Amerika bersama U.S. Agency for International Development (USAID) akan
memainkan peranan untuk mempromosikan nilai-nilai tersebut dan
menterjemahkannya dalam bentuk tindakan, Jabatan Luar dan USAID telah
mengerakan usaha ini melalui beberapa badan seperti National Endowment
for Democracy (NED), International Republican Institute (IRI), National
Democratic Institute (NDI), Asia Foundation, dan Center for the Study of
Islam and Democracy (CSID). Kesemua badan-badan tersebut diberi bantuan
dana sepenuhnya oleh kerajaan Amerika.

Untuk menjayakan misi ini badan-badan tersebut akan melatih dan merekrut
beberapa kalangan yang dianggap berpotensi sebagai rakan oleh Amerika
seperti golongan intelektual dan akademik muslim yang liberal dan
sekular, ulama muda yang moderat, golongan aktivis , golongan wanita
yang terlibat dalam kempen kesamarataan dan, penulis serta jurnalis
moderat.

Melalui aktiviti dan penglibatan golongan ini, Amerika akan berupaya
untuk menyebarkan ideologi liberalis, kesamarataan dalam hidup dan
gender di mana-mana negara yang mempunyai majoriti penduduk muslim dan
dapat memecah belah pemikiran Islam fundamentalis yang dianggap
penghambat penyebaran demokrasi liberal.

Strategi di atas setidaknya dapat memberikan bukti yang kukuh bahawa
Amerika merupakan negara berasas kapitalisme yang akan terus menyebarkan
Ideologi liberalnya dalam usaha menghambat dan mematikan musuh yang
menentang Ideologinya, Pasca perang dingin telah menyaksikan runtuhnya
kuasa Soviet sebagai ancaman ke atas Amerika, kini selain China yang
disasarkan sebagai negara yang perlu diperhatikan oleh Amerikan ialah
kemunculan negara Islam, blok negara islam ini kebanyakkannya berada
diluar pengaruh Amerika. Oleh itu projek tersebut telah memberi tumpuan
kepada negara-negara islam supaya kelompok yang digelar Amerika sebagai
Islam fundamentalis dapat diperangi walau apa cara sekalipun.

Diantara usaha kelompok badan ini untuk melumpuhkan islam ialah melalui
penyebaran pemikiran yang menganggap semua agama itu sama atau dikenali
juga sebagai Pluralisme.Ia sebenarnya telah lama masuk ke dunia islam
termasuk Malaysia tetapi secara beransur -ansur dan tidak disedari.

Tapi akhir-akhir ini selepas stunami politik 2008 fikiran itu menjelma
menjadi sebuah fahaman dan gerakan pembaharuan yang kehadirannya
dirasakan begitu mendadak, tiba-tiba dan mengejutkan. Ummat Islam
seperti mendapat kerja rumah baru dari luar rumahnya sendiri. Walhal
umat Islam sejak dari dulu saat pembukaan Kota Madinah hingga kini telah
biasa hidup ditengah kepelbagaian atau pluralitas agama dan menerimanya
sebagai realiti sosial.

Piagam Madinah dengan jelas sekali menunjukkan umat Islam boleh hidup
bersama dengan umat agama lain dan para ulama telah pula menjelaskan
hukum-hukum yang berkaitan dengan masalah tersebut. Apa sebenarnya di
sebalik gerakan ini?

Yang sedihnya, pluralisme agama kini seakan dianggap realiti dan
sunnatullah oleh kumpulan islam moderat ini.

Sebenarnya fahaman ini pun bukan baru. Akar-akarnya seakan sama dengan
akar modernisme di Barat dan gagasannya timbul dari perspektif dan
pengalaman kehidupan manusia Barat. Namun kalangan umat Islam yang
menyokong konsep ini akan mencari-cari akarnya dari masyarakat Islam dan
juga ajaran Islam. Kesalahan yang terjadi, akhirnya adalah menganggap
kewujudan kemajmukan (pluralitas) agama-agama dan fahaman pluralisme
agama sebagai sama saja.

Yang semakin mengusarkan, pluralisme agama dianggap wujud dan
sunnatullah. Walhal keduanya sangat berbeza. Pluralitas agama
(kepelbagaiann agama) adalah keadaan dimana perbagai agama wujud dalam
suatu masyarakat atau negara, dan masyarakat mempunyai anutan yang
berbeza. Sedangkan pluralisme agama adalah suatu fahaman yang menjadi
tema penting dalam disiplin sosiologi, teologi dan falsafah agama yang
berkembang di Barat dan juga agenda penting globalisasi. Dalam konsep
pluralisme ini semua agama adalah sama dan saling mempunyai kebenaran.

Agama Islam menyatakan pluralitas agama adalah dengan mengakui perbezaan
dan identiti agama masing-masing.

Tapi fahaman pluralisme agama diorientasikan untuk menghilangkan
permasalahan dan sekaligus menghilangkan perbezaan dan identiti agama
yang ada. Jadi menganggap pluralisme agama sebagai sunnatullah adalah
kenyataan yang berlebihan dan mengarut.

Dalam fahaman pluralisme agama yang berkembang di Barat sendiri terdapat
sekurang-kurangnya dua aliran yang berbeza iaitu fahaman yang dikenali
dengan program teologi global (global theology) dan fahaman kesatuan
transenden agama-agama (Transcendent Unity of Religions). Kedua aliran
ini telah membangun gagasan, konsep dan prinsip masing-masing yang
akhirnya menjadi fahaman yang sistematik. Sebab itu antara konsep ini
ada yang menyalahkan yang lain.

Munculnya kedua aliran diatas juga disebabkan oleh dua motif yang
berbeza, meskipun keduanya muncul di Barat dan menjadi tumpuan perhatian
masyarakat Barat. Bagi aliran pertama yang umumnya diwarnai oleh kajian
sosiologis motif terpentingnya adalah kerana tuntutan modernisasi dan
globalisasi. Kerana pentingnya agama di era globalisasi ini maka
hubungan globalisasi dan agama menjadi tema umum dalam sosiologi agama.
Tentang hubungan antara agama dan globalisasi ia dibaca dari Religion
and Globalization, karya Peter Bayer, Islam, Globalization and
Postmodernity, karya Akbar S Ahmed dan H. Donnan, The Changing Face of
Religion, karya James A Beckford dan Thomas Luckmann atau Religion and
Global Order, oleh Ronald Robertson dan WR. Garet.

Kenyataannya, agama kini dianggap sebagai sebahagian bagi program
globalisasi. Tidak menghairankan jika kini seminar tentang dialog antara
agama, global ethic, religious dialogue yang diadakan oleh World Council
of Religions dan pihak lain sangat banyak diadakan diseluruh dunia.
Organisasi bukan kerajaan (NGO) di dunia ketiga pun mendapat banyak
limpahan dana untuk menjayakan program ini.

Bukti bahawa Barat berkepentingan dengan fahaman ini dapat dilihat dari
tema yang diangkat jurnal rintisan oleh Zwemmer The Muslim World pada
edisi terkininya (volume 94 No.3, tahun 2004). Jurnal missionaris itu
menekankan tema pluralisme agama dengan fokus dialog Islam-Kristian.
Sudah tentu disitu framework Barat sangat dominan.

Berbeza dari motif aliran pertama yang diwarnai pendekatan sosiologi,
motif aliran kedua lebih didominasi oleh pendekatan falsafah dan teologi
Barat iaitu terbalik dari motif aliran pertama. Kalangan falsafah dan
teologi menolak arus modernisasi dan globalisasi yang cenderung
mengetepikan agama itu dengan berusaha mempertahankan tradisi yang
terdapat dalam agama-agama itu. Yang pertama memakai pendekatan
sosiologis, sedangkan yang kedua memakai pendekatan falsafah agama.

Aliran pertama menawarkan konsep dunia tanpa batas geografi budaya,
ideologi, teologi, kepercayaan dan lain-lain. Ertinya identiti budaya,
kepercayaan dan agama harus dilebur atau disesuaikan dengan peredaran
zaman.

Kelompok ini yakin bahawa agama-agama itu ada revolusi dan ia akan
saling mendekati antara satu sama lain yang pada akhirnya tidak akan ada
lagi perbezaan antara satu agama dengan lainnya. Agama-agama itu
kemudian akan melebur menjadi satu. Berdasarkan keputusan itu maka John
Hick, salah satu tokoh terpenting kumpulan ini, segera memperkenalkan
konsep pluralisme agama dengan gagasannya yang ia sebut global theology.
Selain Hick diantara tokohnya yang terkenal adalah Wilfred Cantwell
Smith, pendiri McGill Islamic Studies.

Tokoh-tokoh lain dapat dilihat dari karya penulisan Hick berjudul
Problems of Religious Pluralism. Pada halaman dedikasi buku ini John
Hick menulis yang terjemahannya begini: Kepada kawan-kawan yang
merupakan nabi-nabi pluralisme agama dalam berbagai tradisi mereka:
Masau Abe dalam agama Buddha, Hasan Askari dalam Islam, Ramchandra
Gandhi dalam agama Hindu, Kushdeva Singh dalam agama Sikh, Wilfred
Cantwell Smith dalam agama Kristen dan Leo Trepp dalam agama Yahudi.

Aliran kedua pula lebih kepada pendekatan religious filosofis dan
membela apa yang ada pada setiap agama. Bagi kelompok ini agama tidak
boleh di ubah begitu saja dengan mengikuti zaman globalisasi, zaman
moden ataupun post-modern yang telah meminggirkan agama itu. Agama tidak
boleh dilihat hanya dari perspektif sosiologi ataupun sejarah dan tidak
boleh dihilangkan identitinya. Kumpulan ini telah memperkenalkan
pendekatan tradisional dan mengangkat konsep-konsep yang diambil secara
parallel dari tradisi agama-agama.

Salah satu konsep utama kelompok ini adalah konsep sophia perrenis atau
dalam bahasa Hindu disebut Sanata Dharma atau dalam Islam disebut
al-ikmah al-khalidah. Konsep ini mengandungi pandangan bahawa di dalam
setiap agama terdapat tradisi-tradisi utama yang perlu dihidupkan dan
dipelihara secara adil, tanpa menganggap salah satunya lebih hebat dari
yang lain.

Agama bagi aliran ini adalah bagaikan jalan-jalan yang akan menuju ke
puncak yang sama. Tokoh pencetus dan pendokong fahaman ini adalah Ren
GuÃnon (m. 1951), T. S. Eliot (m. 1965), Titus Burckhardt (m. 1984),
Fritjhof Schuon (m.1998), Ananda K. Coomaraswamy (m. 1947), Martin Ling,
Seyyed Hossein Nasr, Huston Smith, Louis Massignon, Marco Pallis (m.
1989), Henry Corbin, Jean-Louis Michon, Jean Cantein, Victor Danner,
Joseph E. Brown, William Stoddart, Lord Northbourne, Gai Eaton, W. N.
Perry, G. Durand, E. F. Schumacher, J. Needleman, William C. Chittick
dan lain-lain.

Konsep dasar fahamam Trasenden pula menurut kajian Adnin Armas adalah
berdasarkan doktrin transendentalis dari penulisan karya Fritjhof Schuon
yang diilhamkan oleh Rene Guenon (baca: Pemikiran Frithjof Schuon
tentang Titik-Temu Agama). Disitu ia mengangkat topik tentang
metafisika, epistemoligi, pendekatan esoterik dan eksoterik.

Schuon yang difahamkan telah memeluk Islam itu mempunyai pengikut
fanatik dari cendekiawan Muslim berasal dari Iran iaitu Sayed Hossein
Nasr. Beliau telah menterjemahkan istilah philosophia perrenis itu
menjadi al-ikmah al-khÃlidah. Sebenarnya idea Guenon, Schuon dan Nasr
adalah parallel, ketiganya menyokong fahaman kesatuan transenden
agama-agama. Pemikiran pluralis S.H.Nasr ini dikaji secara kritis oleh
Dr. Anis Malik Toha (baca: Seyyed Hossein Nasr: Mengangkat
Tradisionalisme Membangun Pluralisme Agama).

Selain itu aspek penting fahaman ini adalah pendekatannya yang diambil
dari pengalaman spiritual dari tradisi mistik yang terdapat dalam
tradisi agama-agama. Dalam Islam mereka mengambil pengalaman spiritual
dari tradisi sufi. Untuk menguji dakwaan mereka bahawa para sufi itu
pluralis Sani Badron mengupas pandangan tokoh Sufi terkenal yang sering
mereka ambil, iaitu Ibn Arabi. Kajian langsung terhadap karya-karya
utama ini mengungkapkan pandangan Ibn `Arabi terhadap agama-agama
selain Islam. (baca: Ibn `Arabi tentang Pluralisme Agama).

Sementara itu, seorang penyelidik Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas
telah melontarkan pandangan tentang konsep-konsep asas Islam seperti
wahyu, Tuhan, konsep tauhid dan lain-lain dalam penulisannya. Al-Attas
menyimpulkan bahawa fahaman pluralisme agama tidak sesuai dengan Islam.
Tulisan ini boleh didapati dari karya beliau bertajuk Prolegomena To the
Metaphysics of Islam.

Dr. Anis Toba dalam satu forum di UIA pada tahun 2007 pula menyatakan
pluralisme ini kurang difahami secara baik oleh golongan islam moderat.
Seperti Allah menciptakan keberagaman dalam agama, semua agama dianggap
sama-sama absah secara syara' kerana sama-sama diciptakan Allah
syara'.Swt. tetapi tidak semuanya diredhai oleh Allah swt.

Mengakui agama adalah sama, sebenarnya boleh membawa kepada kesesatan
kepada umat islam sebab itu kita lihat di Indonesia ia telah diharamkan
oleh Majlis Ulama Indonesia pada 2005, kerana bertentangan dengan agama
Islam. Namun saat ini kita melihat di indonesia gerakan ini semakin
kukuh kerana mendapat sokongan dan dipelopori oleh bekas Presiden
indonesia sendiri iaitu Gusdur. Kita mendoakan di Malaysia gerakan ini
dapat dibanteras ke akar umbi walaupun ada usaha dilakukan oleh Anwar
Ibrahim untuk mengerakkan konsep pluralisme ini di Malaysia.

Apa yang boleh dikatakan fahaman Pluralisme sebenarnya adalah arus yang
dibawa pemikiran globalisasi moden Barat dan ia ternyata ia merupakan
modus operandi barat untuk menjayakan matlamat mereka menghancurkan
islam yang dianggap fundamentalis. Dalam kedaan pemikiran yang semakin
mencabar ini adalah baik dan bijaksana jika kita tidak ke Barat dan
tidak ke Timur, tapi kembali kepada Islam sebenarnya seperti dinyatakan
didalam Al-Quran.
Kesimpulannya, agama Islam sebenarnya memang menyuruh umatnya
menghormati agama-agama lain. Malah umat Islam dilarang mencaci
tuhan-tuhan yang disembah oleh orang lain. Namun, ia tidak bermaksud
bahawa umat Islam boleh meredai dan bersetuju dengan ajaran yang
terdapat dalam agama-agama itu. Justeru, dalam surah al-Kafiruun ayat
1-6 Allah menegaskan, "Katakanlah (wahai Muhammad): `Hai
orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan
kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi
penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi
penyembah Tuhan yang aku sembah. Maka untukmu agamamu, dan untukku
agamaku'." Inilah pendirian Umat Islam kepada golongan Islam
Moderat yang ingin melaksanaakan gagasan konsep pluralisme ini di
Malaysia.

Artikel ini ditulis semula berdasarkan sumber National Security Strategy
<http://www.strategicstudiesinstitute.army.mil/pdffiles/nss.pdf> , sini,
<http://www.gusdur.net/Opinion/Detail/?id=47/hl=id/Fatwa_MUI_Dan_Keteran\
caman_Pluralisme_Agama> sini
<http://malay.bismikaallahuma.org/islam-dan-fahaman-pluralisme-agama/>
,dan sini
<http://www.usembassyjakarta.org/bhs/Laporan/indonesia_Laporan_deplu-AS.\
html>

sumber - pochongmenulis
<http://pochongmenulis.blogspot.com/2009/07/anwar-dan-pluralisme-agama.h\
tml>


Maklumat lanjut layari http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/>


Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3. Rasuah DAP di Selangor - dari t4tbh.blogspot.com
Posted by: "siti_salma442000" siti_salma442000@yahoo.com siti_salma442000
Date: Sun Jul 26, 2009 8:36 pm ((PDT))

Email dari : norsis70@gmail.com

Teoh Beng Hock sudah mati. Jangan kita biarkan kematiannya dilupakan.
Kerana punca sebenar kematian Teoh adalah rasuah berskala besar yang
diamalkan oleh DAP sejak mereka mengambil alih pemerintahan kerajaan
Negeri Selangor pada Mac 2008.

Dan untuk pertama kalinya, perlakuan tersebut dapat dibuktikan dengan
berbagai bahan bukti yang menunjukkan nama-nama, cek, baucer-baucer dan
projek-projek yang kini disiasat SPRM.


DAP (bukan PAS atau PKR) telah mencuri wang rakyat di Selangor. Mereka
melakukan jenayah ini tanpa pengetahuan parti-parti komponen Pakatan.
Mereka menipu bukan sahaja rakyat tetapi juga rakan mereka sendiri.

Jenayah ini sebenarnya bukan rasuah. Rasuah adalah anda mendapatkan wang
secara haram daripada seseorang lagi. Seperti UMNO, seseorang mendapat
satu projek. Kemudian mereka membayar 10% atau 20% kepada orang tengah,
biasanya wang tunai dalam satu beg. Sangat mudah dan juga agak pintar.

Tetapi DAP adalah jenayahnya lebih bodoh lagi. Mereka menubuhkan
syarikat-syarikat mereka sendiri, mewujudkan invois palsu, projek-projek
palsu dan kemudian mengeluarkan wang kerajaan negeri.

Ini merupakan penyelewengan, bukan rasuah. Tetapi kerana mereka
menyalahgunakan kuasa mereka ia juga melibatkan rasuah.

Teoh Beng yang kini mendiang juga terlibat dalam skandal ini juga tetapi
setelah dipaksa oleh Ean Yong dan Ronnie Liu. Beliau tidak menyukai apa
yang berlaku. Untuk melindungi dirinya, Teoh membuat salinan semua
dokumen-dokumen palsu dan syarikat-syarikat yang ditubuhkan oleh DAP.

Dan Teoh, kemudiannya menyerahkan hard disk yang mengandungi semua
maklumat terperinci tersebut kepada seseorang yang kemudian berazam
untuk membongkarkan kegiatan rasuah oleh DAP di Selangor.

Kaedah rasuah DAP di Selangor sederhana dan bodoh. Kawasan yang
Masing-masing DUN (seperti Kajang, Teratai, Balakong) adalah diberi
RM500,000 supaya ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dapat memanafaatkan kepada
orang ramai melalui kegiatan dan program. DAP telah mencuri wang ini -
sedikit demi sedikit.

Beberapa ribu ringgit pada satu masa. Tetapi terdapat lebih daripada 300
projek-projek kecil - Teoh menyerahkan satu senarai panjang.

Menurut Kerajaan Selangor mereka yang menerima dana ini hanya sekali
sahaja, tetapi mereka berbohong. Dalam senarai yang disediakan oleh
Teoh, hanya beberapa orang dan beberapa syarikat yang menyapu bersih
kebanyakan daripada projek-projek itu.

Antara pemain-pemain besar yang terlibat dengan jenayah ini adalah itu
adalah WONG CHUAN HOW (dalam Kawasan DUN Sungai Pelek) di bawah YB
Ronnie Liu yang diberi 84 buah projek berjumlahkan lebih RM200,000
(Tarian Cina Persatuan Bahasa, Perayaan Buddha, Persatuan Huan Chian
Chuen, Kejohanan Bola Keranjang). Menggunakan nama-nama syarikat
termasuk Perniagaan Seri Makmur, Era Terbilang Enterprise, Era Gemilang
Enterprise dan banyak lagi.

Teoh memberi satu senarai penuh. SPRM telah meneliti beberapa dokumen
(daripada kira-kira 100 muka surat dokumen)

Timbul persoalan besar apabila seorang individu mendapat 84 kontrak
berbeza?

Amaun-amaun itu kecil tetapi tetapi jika dijumlahkan keseluruhannya amat
besar sekali. Ini hanya ada dalam setahun. Bayangkan jika DAP mengambil
alih kerajaan persekutuan?

Di sini adalah beberapa contoh bagaimana DAP lakukannya. Nama-nama itu
dan projek-projek itu semuanya adalah sebenar.

1. Rombongan Lawatan Penduduk 21/10/2008

WSK ENTERPRISE dibayar RM1,800 oleh negeri Selangor kerajaan menggunakan
wang rakyat sebagai kontraktor / penyelaras. Pengeluaran wang adalah
seperti berikut:

Invois dihantar oleh WSK: RM1,800
Bayaran 10% untuk DAP ADUN: 180
Bersih: RM1,620
Bayaran pembelian \'Buku-buku\': RM600 (Duit ini masuk akaun DAP
Malaysia)
Bersih: RM1,020
Untuk Invoices / Stationery: 50
Baki RM 970 dibayar kepada Lee Sau Lan cek Public Bank 254059 - cek
tidak jelas)

2. WSK Services

Menghantar invois berjumlah: RM3,455.00
Bayaran 10% DAP ADUN: RM345.00
Invois-invois: RM 50.00
Kepada Lee Sau Lan: RM3,059.00

3. Hong Chae Enterprise

Menghantar invois menjadi: RM 10,000.00
Kurang 5% DAP ADUN: RM500.00
Bersih: RM9,500.00

4. WSK Services

Menghantar invois berjumlah: RM 1,665.00
Bayaran 10% DAP ADUN: RM166.50
Bersih: RM1,498.50
DAP Serdang Aman: RM379.15
Kepada Hong Chae Enterprise: RM1,119.35
Bayaran kepada Teoh Beng Hock: RM112.00
Bayaran untuk Dana DAP: RM1,007

5. WSK Services

Jumlah invois: RM4,200.00
Bayaran 10% ADUN DAP: RM420.00
Bersih: RM3,780.00
DAP Serdang Aman: RM3,754.76

Untuk Tahun 2008 (ADUN Sg Pelek) di bawah YB Ronnie Liu sahaja terdapat
172 projek serupa

Jumlah ini, Items No. 89 Hingga 172 (83 buah projek dalam Sg Pelek)
telah diputuskan Wong Chuan Chow yang bernilai RM216,950 untuk tempoh
setahun.

artikel berkaitan :

. The DAP's corruption modus operandi in Selangor
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/07/daps-corruption-modus-op\
erandi-in.html>


Maklumat lanjut layari http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/>


Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4. Teoh dibunuh kerana buat salinan dokumen penyelewengan Ronnie Liu?
Posted by: "siti_salma442000" siti_salma442000@yahoo.com siti_salma442000
Date: Sun Jul 26, 2009 8:37 pm ((PDT))

Oleh AIDCNews

Satu pendedahan dokumen-dokumen penyelewengan Ronnie Liu yang memberikan
80 projek kepada pegawai khasnya, Wong Chuan How telah disiarkan dalam
blog t4tbh.blogspot.com.

Blog itu turut mendedahkan dokumen-dokumen itu terdapat dalam notebook
Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Ean Yong Hua Wah, mangsa yang
ditemui mati pada 16 Julai, 1.30 tengahari, di koridor luar, Tingkat 5
Plaza Masalam, Shah Alam.

Di dalam tajuk " The truth will be revealed" blog itu mendedahkan, Teoh
tidak seronok dengan kerjanya sebagai Setiausaha Politik. Secara
bersembunyi, Teoh telah membuat salinan pelbagai dokumen dan soft copy
maklumat di dalam notebook yang diserahkan kepada seorang lain.

Dokumen-dokumen itu membuktikan pelbagai penyelewengan dan korupsi DAP
Selangor.

Manakala dalam artikel bertajuk "The DAP's corruption modus operandi in
Selangor", pula blog itu mendedahkan penglibatan exco Selangor, Ronnie
Liu dalam mencipta syarikat, invois dan projek palsu untuk membolehkan
penyaluran wang dilakukan.

Setiap DUN di Selangor diberi peruntukan RM500,000 kepada ADUN untuk
membolehkan mereka membelanjakan terhadap kawasan masing-masing. Di
dalam senarai yang disimpan oleh Teoh, semua projek di DUN Sungai Pelek
diberikan kepada Wong Chuan How, pegawai khas kepada Ronnie Liu.

Pegawai khas Ronnie Liu (Wong Chuan How) menyapu 84 projek menggunakan
namanya dengan pelbagai syarikat yang berlainan seperti Perniagaan Seri
Makmur, Era Terbilang Enterprise, Era Gemilang Enterprise dan
sebagainya.

Pada tahun 2008, Ronnie Liu mendapat 172 projek di DUN Sg Pelek. 84
projek telah diberikan kepada satu nama (Wong Chuan How), bernilai
RM216,950 untuk setahun.

"Ini sebenarnya kes kecurian kerana jika rasuah, seseorang itu
memperoleh duit secara haram daripada individu yang lain," dakwa
blog itu.

"Mendiang kemudiannya meninggalkan maklumat lengkap mengenai
aktiviti penyelewengan tersebut" dakwa blog itu lagi.

Manakala blog the unspinners pula mempersoalkan kenapa Tan Bon Hwa
menghabiskan masa sepanjang malam di Plaza Masalam, sedangkan dia telah
habis disoalsiasat pada jam 2.00 pagi, 16 Julai.

Tan Bon Hwa adalah kroni Ronnie Liu yang dilantik sebagai ahli majlis
Perbandaran Kajang. Majlis Perbadaran Kajang adalah di bawah bidang
kuasa Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan yang
dipengerusikan oleh Ronnie Liu.

Walaupun Tan Boon Hwa dibenarkan pulang jam 2.00 pagi, 16 Julai, dia
dikatakan masih berlegar-legar di situ dan menunggu Teoh yang habis
siasatan pada jam 3.45 pagi.

Menurut pengakuan Tan Boon Hwa kepada media, dia berjumpa dengan Teoh,
pada jam 6.30 pagi, 7 jam sebelum mendiang ditemui mati di koridor luar,
Tingkat 5, Plaza Masalam.

Blog The Unspinners dalam tajuknya " Why did Tan Boon Hwa spend the nite
at MACC? mendakwa Tan Boon Hwa memang ditugaskan untuk menunggu Teoh
dann bertanyakan apakah yang diceritakan oleh mendiang kepada pegawai
SPRM berkenaan dengan penyelewengan Ean Yong, Ronnie Liu dan beberapa
orang aktivis DAP lain.

Blog itu juga mendakwa Tan Boon Hwa marah kepada Teoh kerana dia membuka
rahsia terlalu banyak kepada pegawai SPRM dan telah menelefon Ronnie Liu
supaya menghantar gangster China mengenakan Teoh di atas pembelotan itu.

" Tan Bon Hwa adalah suspek utama pembunuhan Teoh, kenapa polis tidak
menahannya, soal blog itu.

sumber - AIDCNews
<http://aidcnews.blogspot.com/2009/07/teoh-dibunuh-kerana-buat-salinan.h\
tml>

Artikel lain berkaitan :

. Mengesan dalang komplot Teoh Beng Hock
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/07/mengesan-dalang-komplot-\
teoh-beng-hock.html>

. The DAP's corruption modus operandi in Selangor
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/07/daps-corruption-modus-op\
erandi-in.html>

. Why did Tan Boon Hwa spend the nite at MACC?
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/07/unspin-why-did-tan-boon-\
hwa-spend-nite.html>

. Menjawab misteri handphone Teoh
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2009/07/menjawab-misteri-handpho\
ne-teoh.html>

Maklumat lanjut layari http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/
<http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/>


Messages in this topic (1)

Ahli yang menghantar menggunakan kata-kata kesat dan kasar atau menyerang peribadi ahli yang lain, email mereka tidak akan disiarkan.

Ahli group yang sentiasa menghantar email berkenaan politik sahaja akan disiarkan emailnya tanpa penapisan moderator group.

Email yang disiarkan dipertanggungjawabkan kepada pengirim email tersebut dimana moderator dan group tidak boleh dipertanggungjawabkan.

=============================================
Link List:
� Lirik Lagu Popular - http://www.lirikpopular.com
� Spa Q - http://spa-q.blogspot.com
� Auto Insurance - http://pdautoinsurance.blogspot.com

------------------------------------------------------------------------
Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik/

<*> Your email settings:
Digest Email | Traditional

<*> To change settings online go to:
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik/join
(Yahoo! ID required)

<*> To change settings via email:
mailto:dunia-politik-normal@yahoogroups.com
mailto:dunia-politik-fullfeatured@yahoogroups.com

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
dunia-politik-unsubscribe@yahoogroups.com

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

------------------------------------------------------------------------

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com