20080830

Krisis kekurangan air


GOLONGAN wanita Iraq beratur mendapatkan air di stesen minyak.


Keadaan Baghdad apabila jalan berlubang-lubang, paip-paip yang menyalurkan air pecah adalah antara kecelakaan yang berlaku sejurus selepas peperangan. Selain itu pergaduhan, tembak-menembak, bom dan tumpahan darah berlaku di kota itu.

Apabila tiba musim panas, kota Baghdad mengalami masalah kekurangan air yang teruk meskipun pelbagai usaha dilakukan untuk mengelakkan rakyat Baghdad tidak mati kehausan, kata Pengarah Perkhidmatan Air, Sadiq Shumari.

Suhu mencecah 50 darjah Celsius manakala permintaan dan kehendak untuk barang-barang komoditi melebihi bekalan yang disediakan, menyebabkan ramai penduduk Baghdad hidup dalam keadaan sukar.

"Kita mempunyai satu tugas penting untuk memulihkan sistem sungai yang telah diabaikan untuk beberapa dekad. Tetapi ia merupakan satu cabaran besar dengan tahap keselamatan yang rendah," kata Shumari kepada Reuters dalam satu rombongan ke kawasan timur Baghdad iaitu satu kawasan yang paling miskin.

"Jika keselamatan terus menjadi satu masalah di Baghdad bagaimana kita mampu memulihkan sistem saliran kepada warga Baghdad," ujar beliau sebelum berlaku dua letupan di kawasan berhampiran dengannya. Manakala setengah askar- Amerika Syarikat (AS) berlari ke dalam sebuah bangunan untuk mendapatkan perlindungan.

Perjalanan jauh ke kawasan timur Sungai Tigris yang berliku-liku di sepanjang wilayah Baghdad merupakan bandar serba mewah tetapi perjalanan ke kota itu kelihatan miskin.


PAIP bocor di daerah Sadr menyebabkan Baghdad mengalami gangguan bekalan air yang melampau.


Kanak-kanak yang berpakaian koyak rabak sedang seronok bermain dalam debu, bersebelahan dengan timbunan sampah sarap dan air takung.

Seorang lelaki yang memakai pakaian panjang berbentuk tradisional iaitu jubah serba putih sedang duduk di atas sebuah batu besar di halaman rumah sambil mendengar lagu menerusi sebuah radio lama.

Bersebelahan lelaki itu, seorang kanak-kanak sedang bermain berhampiran sebuah parit yang penuh dengan air yang berbau busuk dan sebuah gunung buatan manusia yang dipenuhi beg-beg plastik, tin minuman, botol-botol plastik dan bungkusan rokok.

Tambahan pula, perkhidmatan di bandar Sadr yang terdiri daripada sebuah kawasan yang dihuni kira-kira dua juta orang yang serba miskin di kawasan utara Baghad.

Kesukaran mendapatkan air menyebabkan harga air melonjak naik. Kata Um-Sara, 54, seorang suri rumah yang berjalan dari sebuah kedai sambil mengimbangi 23 liter botol air di bahunya.

Para penduduk yang lebih miskin seumpama Sami Mahmoud menggunakan pam air untuk menarik air bawah tanah ke dalam tangki-tangki simpanan apabila terdapat elektrik. Tetapi air tersebut tidak selamat.

Wabak taun telah merebak pada masa lalu gara-gara penggerudian perigi-perigi oleh para penduduk secara persendirian apabila air simpanan itu tidak bersih.

Secara tidak langsung, fenomena ini menyebabkan tukang paip seperti Hussein Jawad tidak menang tangan memberi perkhidmatan membantu memperbaiki sistem saliran penduduk di sekitar Baghdad.

"Perniagaan saya akan meningkat pada musim panas," katanya. "Pada musim tersebut air tidak mencukupi. Justeru saya memasang pam-pam dan tangki-tangki. Dengan ini, kami memperoleh banyak keuntungan."

Pihak berkuasa Baghdad berkata, mereka bekerja keras membina loji-loji besar untuk rawatan air dengan kapasiti yang mencukupi tetapi semuanya menjadi kenyataan selewat-lewatnya tahun 2009.

"Kami sedang mencari jalan untuk menyediakan kapasiti yang lebih besar. Ini adalah usaha meningkatkan taraf hidup bekas negara bergolak itu."

Tempoh peperangan, sabotaj, pengabaian telah melumpuhkan proses dan pembangunan Iraq.

Rasuah merupakan endemik dan ia telah menelan berbilion-bilion wang bantuan yang disalurkan sebelum ia sampai kepada projek-projek yang dilakukan.

Sokongan AS untuk membina semula Iraq telah menimbulkan kontroversi tinggi. Minggu lalu, Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Senat meluluskan satu undang-undang untuk melarang Pentagon daripada membiayai program pembinaan semula yang menelan belanja lebih daripada AS$2 juta (RM3.6 juta).

Ramai di kalangan ahli majlis undangan AS mahu negara itu merujuk kembali pembiayaan tersebut kerana kerajaan Iraq telah membuat lebihan belanjawan yang sihat justeru kenaikan harga minyak.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com