20090608

Jambatan bengkok yang merogol Singapore lambang kedetektoran Tun Mahathir

Sememang selama ini kita semua terlena dan tidak terfikir apa yang difikirkan oleh Datuk Shahrir Samad mengenai jambatan bengkok yang mula diperkatakan kembali setelah Datuk Seri Najib mengambil alih tampuk pimpinan dari Tun Lah . Jelas dalam jangka masa awal ini kita dapat melihat siapa yang menguasai kerajaan dan siapa yang sebenarnya berperanan sebagai Perdana Menteri dan terlalu ketara apabila Mukhriz dilantik sebagai Timbalan Menteri dan Khairy Jamaluddin tidak diberikan sebarang jawatan di dalam kerajaan.

Seandainya jambatan ini di sambung kembali pembinaan nya , jelaslah dan konfirmlah Tun berkuasa dalam kerajaan Najib dan Najib tidak mempunyai identiti sendiri dan Najib perlu keluar segera dari terperangkap dalam identiti Tun M kerana Tun M sudah pun menyediakan orang yang sebenar yang beliau mahukan menjadi Perdana Menteri. Berbalik kepada kisah Datuk Shahrir tadi , penulis merasakan ianya amat menarik sekali dan baru kita dapat bayangkan dengan jelas bahawa Tun ini bukan sahaja mahu bermusuh dengan pemimpin dalam negeri , malahan jika kehendaknya tidak dituruti , beliau sanggup bermusuh dengan sesiapa sahaja. Datuk Shahrir mempersoalkan kenapa Jambatan Bengkok dan kenapa bukan jambatan lurus.

Betul juga kata Shahrir , mengapa bukan jambatan lurus. Nampak sangat kita tidak menghormati jiran dan seolah-olah jambatan yang bangkok di sebelah kita sedang merogol jambatan lurus di sebelah perairan Singapore, Jambatan bengkok kita seolah memaksa satu hubungan jenis paksaan. Mengapa tidak dibina jambatan ini dengan semangat setiakawan dan berunding dengan baik bagi mencapai matlamat situasi menang menang bersama dari merogol jambatan ini yang akan merenggangkan lagi hubungan antara kita dengan jiran kita.

Apa yang jelas berlaku akan megambarkan satu identiti yang tidak baik di antara generasi -generasi yang akan datang apabila mereka melihat ,mahupun melalui jambatan bengkok ini. Kenapa jambatan ini bengkok tanya anak dari Singapura, kenapa jambatan ini bengkok tanya anak dari Malaysia , 80 tahun akan datang 100 tahun akan datang, jambatan ini begkoik kerana tiada kata sepakat diantara Malaysia dan Singapore. Malaysia mahu buat , Singapore tidak mahu , kenapa tidak mahu , bukankah ianya baik untuk kedua dua rakyat, sebab Malaysia mahu untung , Singapore tidak dapat untung dan banyak lah lagi spekulasi spekulasi buruk yang boleh disampaikan kepada anak cucu , cicit kita nanti yang mana hasilnya adalah satu hunbgan yang nagatif akan berpanjangan antara rakyat Malaysia dengan Singapore.

Mengapa tidak disambung kembali rundingan dan cuba mencapai kata sepakat kerana jambatan ini dibina bukan untuk digunakan bagi jangka masa sehari atau sebulan mahu pun setahun. ianya akan menjadi lambang yang tersergam dan akan menjadi satu pemandangan yang jelas bagi seluruh rakyat Singapore dan Malaysia untuk jangka waktu yang panjang, kita tidak mampu mengoreskan hati jutaan anak cucu dan cicit serta generasi akan datang hanya kerana mahu memuaskan hati Tun seorang. penulis berani mengatakan bahawa jambatan ini nanti akan menjadi satu lambang kedetektoran Tun Mahahthir Mohammad dan ianya akan terus terpahat dihati setiap anak- anak generasi akan datang. Tidak mustahil juga jambatan ini akan menjadi buah mulut pembangkang yang akan sentiasa mengulangi bahawa jambatan ini juga lambang kelemahan Najib yang tunduk kepada kehendak Tun . Eloklah DS najib memikirkan kembali seranan Shahrir ini.

News-Walkdtalk09

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com