20090611

Subjek SPM


1
yang ambik sampai 20 subjek buat apa? akhirnya pelajar akan ikut pengkhususan tertentu aje. mana ada orang nak jadi doktor dgn arkitek sekaligus? lebih baik tumpu pada bidang yg ia nak ceburi. tapi kalau lu ukur kepintaran manusia dgn jumlah a ambiklah berapa banyak subjek pun.

Sebab satu hari nanti dia akan ikut pengkhususan, subjek SPM perlu dihadkan? Kebolehan pelajar meneroka perlu dikembirikan?

Aiseh... letih juga gua nak layan level ni beb. Bukankah dengan kekebasan dia menguasai sebanyak mana di peringkat SPM, dia boleh memastikan dengan tepat lagi pengkhususan yang mahu dipilih?

  1. Gua score 20 cabang ilmu beb. Dari 20 cabang ni, gua pasti gua nak pilih bidang mana. Apakah laluan masa depan gua.
  2. Gua dihadkan 10 ilmu sahaja. Dari 10 ilmu berbanding 20 ilmu, yang manakah lebih gua pasti laluan masa depan gua?
Kalau unlimited, kita boleh kenal pasti mana pelajar yang sangat displin, sgt besar kemapuan otaknya. So, kita mark as permata kita.

Kalau dikembirikan semua sama, macamana nak mark as ayam tambatan? Letih ma layan level UMNO ni.

Lu bayangkan gua nak pilih satu team bola vs FAM nak pilih satu team bola juga. 20 orang datang pemilihan.

FAM buat kaedah kembiri. 20 itu dihadkan hanya bermain keeper dan defend. Nanti dia akan diberi pengkhususan.

Gua pulak open semua boleh cabar diri sendiri nak bermain as apa. Dari situ kita boleh lihat potensi dia di mana, dan pemain itu sendiri boleh menilai diri sendiri.

20 subjek yang diambil memerlukan kesungguhan tinggi tahap power rangers beb. So, bukan semua yang boleh buat walau dia akan ikut pengkhususan nanti. Bermakna, itulah permata kita.

Kenapa sekat kemampuan otak anak kita semata2 kerana satu hari akan ada pengkhususan?

"Tak payah belajar banyak2 la Milah. Satu hari nanti dok dapur gak." - Level genetik Melayu.

2
ala kalau belajar semata-mata nak ilmu pengetahuan tu tak payah la amik exam.. bodoh.. bahalul tolol sama la amcam tuan punya blog ni.. otaks empit, jubo pon sempit... macam DSAI..

http://adukataruna.blogspot.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com