20090315

PAS Tidak Layak Perjuang PPSMI

Harakah Tukang Jual Minyak Maharaja sedang menggerakkan usahanya untuk menunjukkan kepada umum bahawa Sasterawan Negara, Dato’ A. Samad Said sedang sangat marah kepada kerajaan.

Lalu,diberitakan A.Samad Said sambil marah berkata:

“Saya menyarankan jika kita (rakyat) sayangkan bahasa kita. Jika mahu bahasa (Melayu) kita dilanjutkan dan dilestarikan. Gunakanlah undi anda (kita), gunakan undi anda.

Sebab, pemimpin-pemimpin jenis ini hanya tahu ‘bahasa undi’ (pilihan raya). Dia (pemimpin Umno) tidak tahu bahasa Melayu.”

Gerakan PPSMI ini nyata telah berjaya menggerakkan banyak badan NGO yang nasionalis sifatnya menentang dasar Kementerian Pelajaran Malaysia.Suatu perkara yang sebenarnya jikalau dilihat bersifat non-partisan melainkan setelah PAS dan jentera mahasiswanya tampaknya menunjukkan minat.

1-hadi0

Haji Hadi mencelakakan pihak yang mempertahankan PPSMI.Dalam hal ini, nampaknya PAS ke dapan dalam memperjuangkan bahasa tetapi, tidakkah PAS sendiri banyak menggantikan istilah Melayu kepada bahasa Arab semata-mata untuk menampakkan gah?Tidakkah sifat Haji Hadi ini tepat dengan sindiran A Samad Said kepada ahli politik sebagai makhluk bertelinga satu berlidah dua?

Bagi penulis,tidak boleh dinafikan terdapat kesilapan dan kebenaran dalam memperkenalkan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.Kesilapannya, ialah negara telah menjalankan dasar pengajaran sepenuhnya dalam bahasa Melayu sejak dari 70-an dan penukaran pengajaran kepada Bahasa Inggeris semula dalam dua subjek ini merupakan tindakan patah balik ke belakang setelah pelbagai usaha dijalankan selama lebih 30 tahun.Satu lagi kesilapan ialah, penulis merasakan kajian mendalam untuk dasar “baru” ini tidak dilakukan dengan mendalam dan hasilnya tidak diumumkan kepada rakyat sebagai sokongan.

Namun, ada juga kebenaran terhadap dasar ini.Pembantah PPSMI sering menjadikan Korea Selatan,Jepun,Perancis dan Jerman sebagai hujah mereka bahawa kita tidak perlukan bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran.Tetapi, harus diingat bahawa negara seperti Jepun dan Korea,jentera penterjemahan mereka cukup kukuh dan mantap.

Mereka mampu menterjemah sebarang karya asing ke dalam bahasa sendiri dalam tempoh yang singkat.Tetapi, malang sekali jentera penterjemahan kita,usaha untuk menterjemahkan buku-buku dan bahan-bahan berunsurkan Sains dilemparkan semula kepada pensyarah dari bidang sains,kejuruteraan,perubatan dan teknologis.Mana perginya sasterawan negara dan pihak yang memperjuangkan bahasa selama ini?

Kesannya,pelajar dan mahasiswa terpaksa merujuk sumber bacaan dalam bahasa Inggeris dalam pengajian mereka seharian.Malahan, mereka keliru pula dengan istilah sains dalam bahasa Melayu yang sebenarnya sangat asing bagi mereka jika dibandingkan dengan istilah sains dalam bahasa Inggeris.

Perkembangan pesat institusi pengajian tinggi sebagai perniagaan baru juga salah satu punca yang menekan negara untuk mempersiapkan diri bagi menerima kebanjiran pelajar-pelajar asing.Selama ini,United Kingdom,Amerika Syarikat,dan Australia menjadi tumpuan mereka.Tetapi,setelah September 11,ramai pelajar khususnya dari Timur Tengah beralih ke negara-negara lain yang kurang sekatannya.

Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak kurang mampu berbahasa Inggeris ingin menjadi salah satu negara yang mampu menampung permintaan ini.Bagi penulis, adalah menjadi fardhu kifayah bagi kita menunaikan hasrat saudara seagama kita ini untuk menimba ilmu, dan boleh menjadi fardhu ain jikalau masalah sekatan dikenakan terhadap mereka menjadikan mereka mundur dan menyusahkan umat Islam setempat.

Penulis melihat bahawa kempen menentang PPSMI hanyalah slogan semata-mata oleh penentangnya.Mereka hanya menyuruh kerajaan menghapuskannya tanpa sebarang penyelesaian yang konkrit.Orang lain yang makan nangka,orang lain yang akan kena getahnya.Mereka sekadar seronok berarak,berceramah dan mencelakakan orang lain sekadar untuk menimbulkan kemarahan orang ke atas pihak yang satu lagi.

Bagi hemat penulis, adalah lebih baik puak-puak GAPENA, Sasterawan Negara,ABIM,PKPIM dan mereka yang benar-benar ikhlas menentang PPSMI ini bertindak menggesa kerajaan membina fasiliti mengukuhkan kedudukan Bahasa Melayu di muka bumi ini dengan cara:

1.Mewujudkan Jabatan Penterjemahan di Kementerian Pelajaran ataupun Pendidikan Tinggi bagi menterjemah buku-buku sains dan teknologi dalam Bahasa Melayu

2.Mewujudkan Jabatan/Kursus Penterjemahan Istilah Sains di Akademi Pengajian Melayu ataupun Jabatan Pengajian Melayu,Fakulti Sastera untuk sebagai galakan kepada usaha penterjemahan buku-buku dan makalah sains

3.Memberi subsidi dan juga peluang kenaikan pangkat kepada pengasas dan pengendali jurnal-jurnal (tidak tertumpu hanya kepada sains dan matematik) dalam Bahasa Melayu di Universiti-universiti tempatan

4.Memberi subsidi kepada makalah-makalah dan penerbitan-penerbitan sains dan matematik dalam Bahasa Melayu serta edaran percuma kepada pelajar-pelajar sekolah.

5.Mata ataupun merit akan diberikan kepada penterjemah buku dari kalangan ahli akademik dan guru-guru terutamanya sains dan matematik untuk kenaikan pangkat.

6.Pinjaman tanpa faedah kepada syarikat penerbitan yang ingin meluaskan bidang percetakan mereka ke dalam buku-buku sains dan matematik dalam Bahasa Melayu.

7.Penghapusan cukai terhadap keuntungan ataupun perolehan buku-buku,makalah dan cetakan sains dan matematik dalam bahasa Melayu.

8.Mengenakan potongan cukai terhadap syarikat yang beriltizam dalam menerbitkan buku-buku sains dalam Bahasa Melayu.

Sebenarnya, lebih mudah membina asas dari terus mendesak Kementerian Pelajaran menghapuskan terus PPSMI.Kita tidak mahu PPSMI ini hanyalah menjadi agenda keegoan ataupun projek balas dendam semata-mata.

Kita harus sedar,kerajaan telah membelanjakan ratusan juta ringgit untuk menukarkan bahasa pengantar dalam subjek Sains dan Matematik dari Bahasa Melayu ke bahasa Inggeris.Bagi penulis,kita perlu bijaksana walaupun mungkin pihak yang satu lagi sebenarnya pada hemat pejuang bahasa tidak bijaksana dalam perlaksanaan PPSMI.

Penulis tertarik dengan pendapat Hishamuddin Rais tentang perlaksanaan untuk mendaulatkan bahasa Melayu secara praktikal dari kaedah slogan yang menjadi “trademark perjuangan” orang kita.

Namun,pejuang-pejuang bahasa tidak seharusnya meletakkan kepercayaan kepada PAS untuk memperjuangkan PPSMI.Mereka sebenarnya hanya mahu memperalatkan perjuangan ini untuk kepentingan politik sempit mereka sahaja.

Cuba lihat kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Perhimpunan Cina Selangor :

“Tidak salah belajar bahasa asing tetapi rakyat perlu di ilmukan dengan bahasa kebangsaan,” kata beliau.

Kita harus ingat bahawa PAS tentunya tidak akan bersetuju jikalau pelajaran agama diajar dalam Bahasa Melayu seratus-peratus, dan jikalau dilakukan ia akan dituduh sebagai sekular.

Kita boleh melihat bagaimana istilah Melayu yang sudah wujud dan difahami ramai tetapi digantikan dengan istilah Arab oleh PAS untuk menunjukkan ia lebih gah.Bersediakah PAS menukarkan istilah Arab yang mendominasi jemaah tersebut kepada bahasa Melayu?

Tanyakan soalan ini kepada A. Samad Said tentulah Haji Hadi menepati ciri makhluk yang digambarkannya iaitu:

Makhluk bertelinga satu dan berlidah dua yang sangat hodoh, menakutkan di samping menjadi bahan tertawaan.

Adakah PAS sedia menukarkan muktamar kembali kepada persidangan agung,mursyidul am kepada pemimpin tertinggi,majlis syura kepada majlis penasihat,harakah kepada gerakan,jamaah kepada perkumpulan, tarbiyyah kepada pendidikan,lajnah kepada bahagian(biro/unit juga pinjaman bahasa Inggeris),usrah kepada keluarga,amir kepada pemimpin,dan pelbagai lagi istilah bahasa Arab kepada bahasa kebangsaan?

Bukankah Haji Hadi menggesa rakyat dididik dengan bahasa sendiri bukan dengan bahasa asing?Tidakkah penggunaan istilah Arab tadi menggantikan istilah bahasa Melayu yang sedia ada ini menggambarkan PAS cakap tidak serupa bikin laksana makhluk bertelinga satu berlidah dua?

Jika Haji Hadi terkedu pabila ditanyakan soalan ini,nyatalah PAS juga perlu diajar dengan bahasa peti undi dan Haji Hadi pun tak faham bahasa Melayu.

maharajazhou

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com