20090317

Perlukah Elizabeth Wong Letak Jawatan?

Katakanlah tiba-tiba,tengah Tuan Guru PAS,Datuk Seri Haji Hadi buang air kecil di PUTIK,ada tangan-tangan jahat yang memetik kamera dan mengambil gambar Tuan Guru PAS itu.

Lalu,disebarkan gambar Tuan Guru dengan anunya terjulur kepada khalayak ramai.

Jikalau dalam keadaan tersebut,penulislah yang pertama akan membela Tuan Guru,kerana ia dilakukan dalam keadaan teraniaya malah bukan setakat berdiri tetapi tertungging terbalik pun penulis akan sokong Haji Hadi.Malahan,jikalau ada “gambar” Haji Hadi dengan salah seorang isterinya dalam “posisi intim” pun penulis akan sokong Haji Hadi kerana ia adalah hak dan soal kekudusan hidup Tuan Guru.

Itu Haji Hadi.Sama juga kalau berlaku pada Khir Toyo,Khairy Jamaluddin,Mukhriz Mahathir,Najib Razak,Pak Lah hatta Karpal Singh.Kita tidak mempersoalkan soal teraniaya.Kita menyokong orang teraniaya.

20e4cef54a1cf239675ed361fc7fd06c

Kita menyokong sebarang usaha Elizabeth untuk menghalang maruahnya dipertontonkan,tetapi sebagai pemimpin,dia perlu menjawab persoalan moral bagaimanakan mulanya gambar maruahnya itu diambil!

Penyebaran foto bogel Elizabeth wajar dihentikan kerana ia hak peribadinya.Orang yang mengambilnya wajar dikenakan hukuman berat.Bukan sahaja Elizabeth Wong,jikalau Rizal Pramugara Terlampau pun jika gambarnya dalam keadaan bogel dan berposisi intim diambil tanpa kebenarannya pun kita akan sokong Rizal.

Tetapi,Elizabeth Wong adalah pemimpin.Oleh itu,kita tidak seharusnya melihat keputusan akhir tetapi juga kepada proses.Bagaimana gambar itu awalnya boleh ditangkap?

Sebagai pemimpin,Elizabeth mempunyai tanggungjawab sosial untuk menunjukkan tingkah laku yang mulia.Tidak perlu bercakap dari sudut Islam,jikalau bercakap dari pandangan Konfusius sendiri,pun beliau amat rigid dari segi persoalan moral.

Oleh itu, masyarakat ingin bertanya,apakah pandangan Elizabeth Wong tentang seks bebas ataupun seks sebelum nikah?Bolehkah Elizabeth menafikan mempunyai hubungan intim dengan teman lelakinya sehingga menyebabkan gambar itu boleh diambil?

Jika Elizabeth orang biasa,kita menganggap itu adalah kehidupan peribadinya.Tetapi,jikalau sudah menjadi Adun Bukit Lanjan,Elizabeth mempunyai tanggungjawab sosial untuk menjaga tingkah lakunya.

Sebagai pemimpin dan “hamba masyarakat”,kerja yang baik sahaja tidak mencukupi!

Jika Elizabeth gagal menjawab tentang soal hubungan intim di luar nikah,maka eloklah Elizabeth menyahut cabaran Khir Toyo tersebut!

maharajazhou

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com