20081205

Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1741

Messages In This Digest (2 Messages)

Messages

1a.

Re: Untuk Maingate dan Mr Nobody...

Posted by: "mr nobody" yahuu_mailer@yahoo.com.my   yahuu_mailer

Fri Dec 5, 2008 4:16 am (PST)

Insyaallah.. semoga Allah memberi hidayah kepada anda untuk kembali kepada agama yang sebenar..

________________________________
Daripada: Billy Yoseph Bibianus <billy_classic@yahoo.ie>
Kepada: dunia-politik@yahoogroups.com
Dihantar: Khamis, 4 Disember, 2008 10:45:20
Subjek: Dunia-Politik.blogspot.com - Untuk Maingate dan Mr Nobody...

Saudaraku Maingate dan Mr No Body terimakasih atas hinaan mu, anda sudah melanggar Hak asasi hidup seseorang dalam berkeyakinan. Saya pun tidak menghina balik agama anda Islam yang selalu ber-image teroris serta kekerasan, karena agama kami mengajarkan cinta kasih. Semoga anda berdua mempunyai pemikiran yang dewasa dalam berucap.

Semoga ajaran Nabi Muhammad tidak tercoreng dengan sikap, ucapan dan tingkah laku anda...

Allah Memberkati anda berdua.Amin

--- On Wed, 3/12/08, Maingate <Maingate@ptp.com.my> wrote:

From: Maingate <Maingate@ptp.com.my>
Subject: RE: Dunia-Politik.blogspot.com - Foto Paus Johanes Paulus II yang baru terungkap...
To: dunia-politik@yahoogroups.com
Date: Wednesday, 3 December, 2008, 6:53 PM

Bertaubatlah kembali kepada islam yang BENAR!!!!!!! !!!!!!!!! !!!!!!
 
From:dunia-politik@ yahoogroups. com [mailto:dunia- politik@yahoogro ups.com] On Behalf Of mr nobody
Sent: Wednesday, December 03, 2008 7:20 PM
To: dunia-politik@ yahoogroups. com
Subject: Re: Dunia-Politik. blogspot. com - Foto Paus Johanes Paulus II yang baru terungkap...
 
masuk neraka la Paus!!
 

________________________________

Daripada:Billy Yoseph Bibianus <billy_classic@ yahoo.ie>
Kepada: eugtri@gmail. com
Cc: omk-KAJ@googlegroup s.com; omki@yahoogroups. com; dunia-politik@ yahoogroups. com; islam-kristen@ yahoogroups. com; cbt_komretnas2006@ yahoogroups. com; dialogislamkristen@ yahoogroups. com; sukma@yahoogroups. com; belarasakita@ yahoogroups. com; invinity@yahoogroup s.com; forumkomunikasi_ pmkaj@yahoogroup s.com; alumni_fkekk@ yahoogroups. com; chipupira@yahoogrou ps.com; MerTaMer@yahoogroup s.com; Sahabat_Seiman_ Kristen@yahoogro ups.com; Adikita@yahoo. com; achie_powerpuffgirl s@yahoo.com; danarsuryo@gmail. com; sidokterkecil@ yahoo.com; punya_abot@yahoo. co.id; kusumairene@ yahoo.com; aldobesi@yahoo. com; prothejs@yahoo. com; yohanes88@yahoo. com; pram_blink182@ yahoo.co. id; joseph.mangu@ gmail.com; dominicusalvin@ yahoo.com; pena_agung@yahoo. com; zizekiandream@ gmail.com; maharddhika_ iam@yahoo. com; tomlegow@hotmail. com; anton@demos. or.id; yumartana@gmail. com; hertanti_k@yahoo. com; vincentia_hk@ yahoo.com; purnomo@kawali. org;
lnova_2010@yahoo. com; cibubur2@hotmail. com; tg07@cbn.net. id; awigra@yahoo. com; dedi0132@yahoo. co.id; evan_kn4p@yahoo. com; elok_cahragil@ yahoo.co. id; step3@plaza. com; seraphim.mary@ gmail.com; i_to29@yahoo. com; ruhoro@cbn.net. id; stanley@komnasham. go.id; sherwin_leonardo@ yahoo.com; sakura_1603@ yahoo.com; boni@demos.or. id; zezebel_laut@ yahoo.co. id; fred11ricka@ yahoo.com; stefanusg@yahoo. com; edeniapertiwi@ yahoo.com; loeseewe@yahoo. com; smurfiee@gmail. com; eliaceria@yahoo. co.id; biting_biru@ yahoo.com; errie_crything@ yahoo.com; fraternity7@ yahoo.com; tudear_indri@ yahoo.com; ad3banget@yahoo. com.au; ose_onal@yahoo. com; yunianti.laura@ orlysearch. com; cinta_hujan@ yahoo.co. id; uandwee@yahoo. com; oliph_07@yahoo. com; alb_kristyanwibowo@ yahoo.com; pinkflowie@yahoo. com; jollychandra@ yahoo.com; bayu_dwa@yahoo. com; gitosj@gmail. com; fitriyani.lu@ gmail.com; fransisca_christin@ yahoo.com; sronggthz_ra@ yahoo.com; starfish173@
yahoo.com; nicavella@yahoo. com; marionatalao@ yahoo.com; bhatara@imparsial. org
Dihantar: Rabu, 3 Disember, 2008 12:48:23
Subjek: Dunia-Politik. blogspot. com - Foto Paus Johanes Paulus II yang baru terungkap...
Teman Percaya tidak percaya, ini terusan email dari milis sebelah...
 
 
 
El_Papa_y_la_ Virgen
 
 

Photo ini telah disembunyikan oleh Bapa Paus John Paul II sebelum wafatnya, dan baru-baru ini saja pihak Vatikan mempublikasikan untuk pertama kalinya.  Photo ini diambil oleh salah satu pengawal pengaman Paus, tepat pada waktu Bapa Paus diserang oleh seseorang seingga terjatuh didalam mobil yang membawa Bapa Paus.

Joaquin Valls, juru bicara Vatikan menyatakan bahwa telah dilakukan banyak studi selama bertahun-tahun mengenai photo tersebut dan tentunya tentang mutu cetak photo tersebut, karena pada waktu di cetak tidak ada seorangpun yang dapat melihat secara nyata karena bayangan dibelakang tidak begitu jelas.  Akhirnya, setelah dilakukan beberapa kali penyidikan dan di periksa oleh para ahli photography seluruh dunia, maka dapat disimpulkan bahwa tidak terdapat indikasi adanya rekayasa dibalik ini semua, sehingga sekarang ini kita dapat menikmati suatu anugerah yang luar biasa dapat melihat bayangan dari Ibu Tuhan kita.

Dalam photo, dapat kita lihat Ibu Tuhan sedang merangkul Sri Paus John Paul II pada waktu mau jatuh dimobil. Alangkah indahnya!

Marilah kuatkan iman kita dalam doa kita

Ini merupakan doa persembahan.
Percayalah dan engkau akan diberkati.
Masalah yang sedang dialami oleh kebanyakan dari kita, yaitu kita tidak percaya bahwa Tuhan akan membuka jendela hati dan melimpahi dengan berkat yang tak terhingga yang mana kita tidak ada ruang untuk menerima anugerah Tuhan.  Cobalah untuk mendapatkan kesaksian dari Tuhan kita.  Dia adalah kebenaran sesuai dengan perkataannya.  Tuhan tidak berdusta dan Janjinya selalu ditepati.
Ada tiga peristiwa akan terjadi terhadap anda dalam waktu dekat ini:
1)         Anda akan mendapatkan suatu pertolongan dari seseorang yang tidak anda dikira sebelumnya,
2)        Anda akan di anggap sepele,
3)        Anda akan menemukan Tuhan dan anda tidak lagi merasakan sesuatu yang sama seperti sebelumnya.

DOA  KITA HARI INI:

Indra kita yang membaca pesan ini tidak akan terjerumus dalam godaan, tangan-tangan yang menyampaikan pesan ini kepada lainnya tidak akan mengalami kepahitan hidup, dan bibr yang menjawab 'AMIN" terhadap doa ini akan bersuka cita selamanya.  Tetaplah dalam cinta kasih Tuhan pada waktu anda mengirim doa ini kepada teman-teman anda.  Arungilah jalan hidupmu yang indah ini. Percayalah sepenuh hati kepada Tuhan kita dan Dia tidak akan meninggalkanmu karena Dia adalah Maha Besar.

Apabila anda betul-betul mengharapkan berkatNya, berdoalah seperti dibawah ini:

Allah Bapa disurga,  yang maha kasih dan penuh cinta kasih, kami berdoa dihadapanmu, limpahilah kami sekeluarga dengan karunia dan berkatmu.  Engkau mengetahui, bahwa dalam keluarga tidak hanya terdiri dari Bapa, Ibu, kakak, adik, suami dan isteri, tetapi juga mereka yang percaya kepadaMu.  Bapa, kami hunjukkan doa, memohon kepadamu limpahilah berkatmu tidak hanya kepada orang-orang yang mengirim berita ini kepada kami, tetapi juga untuk semua yang telah kami sebarkan pesan ini.  Dan dengan doa bersama sebagai kekuatan mereka yang percaya kepadamu akan merupakan suatu anugerah yang luar biasa.  Kami berterima kasih atas rahmat dan karuniamu.

Allah Bapa, berilah mereka yang pada saat ini sedang berdoa, terhindar dari segala cobaan.  Limpahkanlah kebajikan Ilahi yang dapat menjadikan kami pelayanmu untuk dapat memelihara karunia  yang telah Engkau berikan Bapa, karena kami tahu bahwa Engkau Maha baik dan Maha Besar.  Kami akan selalu berbuat sesuai dengan ajaranmu dan menurut perintahmu dan mempercayaimu sepenuh hati kami untuk mendapatan rahmat dan berkatmu yang melimpah.  Terimakasih ya  Tuhan, atas berkat yang Engkau limpahkan kepada kami pada saat ini maupun yang akan datang.  Atas nama Jesus Kristus, doakanlah kami.

Send instant messages to your online friends http://uk.messenger .yahoo.com
 

________________________________

Alamat E-mel baru yang tersedia pada Yahoo!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
Disclaimer: This e-mail and any attachment(s) hereto is only for the use of the intended recipient(s) and may contain information that is confidential and/or privileged under applicable laws.
If you are not the intended recipient(s) , any use of, reliance on, reference to, disclosure of, alteration to or copying of the information for any purpose is prohibited.
Any information not related to PTP's official business is solely the author's and does not necessarily represent PTP's view and is not necessarily endorsed by PTP.
PTP shall not be liable for any loss or damage caused by viruses transmitted through this e-mail or its attachments.
PTP is not responsible for any unauthorised changes made to the information or for any subsequent effects caused as a result of such changes.

If you have received this e-mail by error, please notify the sender by replying this email and discard all its contents immediately.
Send instant messages to your online friends http://uk.messenger.yahoo.com

Yahoo! Toolbar kini dikuasa dengan Search Assist.Muat turunnya sekarang.
http://malaysia.toolbar.yahoo.com/
2.

Fw: [kelakarnyer] Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia

Posted by: "mr nobody" yahuu_mailer@yahoo.com.my   yahuu_mailer

Fri Dec 5, 2008 4:17 am (PST)



----- Mesej Dikirim Lanjut ----
Daripada: mr spider <mr_spdr@yahoo.com>
Kepada: Anuar Champ <anuar_sime@yahoo.com.my>
Dihantar: Khamis, 4 Disember, 2008 10:34:45
Subjek: [kelakarnyer] Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia

Salaam,
 
Satu artikel yang menarik untuk diambil iktibar…
 
Allahu a'lam,
Mizam

 
Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia
Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. ' Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang terdapat di wajahmu.'

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata, 'Silakan!'

Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.'

'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!'

'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?'

'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?'

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca 'Bismillah.. .' dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).' (Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.' (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.' (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.' (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.' (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing. ' (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.' (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..' (Al-Anbiya': 69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci surga itu?'

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya! '

Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.'

Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. '

Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. '

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .**

NOTA: Ini adalah artikel sulung dari qasha dan merupakan sebuah artikel yang cukup bagus. Ia dapat menyedarkan kita agar membaca dan memahami isi kandungan Al-Qur'an bagi membolehkan kita menangkis tohmahan dan menjawab pertanyaan orang-orang kafir.

Membaca dari satu buku bahawa sebenarnya paderi Kristian tahu bahawa Kunci Syurga itu adalah Dua Kalimah Syahadah. Kerana itu (kononnya) apabila nazak seorang Kristian, maka paderi akan datang membisikkan kalimah itu ke telinganya dengan harapan dia akan mati dalam Islam. Saya tidak pasti sama ada dakwaan ini (membisikkan ke telinga orang nazak) benar atau tidak. Namun saya pasti ahli kitab Kristian tahu bahawa Kunci Syurga adalah Dua Kalimah Syahadah. Cuma, mereka tidak mahu mengaku (kebenaran Islam) kerana bimbang akan kehilangan pangkat dan kedudukan duniawi.

Wallahua'lam

semana kaya atau besar...tetap Allahuakbar! !!! ittaqullah!! !!!
 
 
 
________________________________
Get your new Email address!
Grab the Email name you've always wanted before someone else does!

Dapatkan nama E-mel keutamaan anda!
Kini anda boleh @ymail.com dan @rocketmail.com.
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it faster

with Yahoo!

shortcuts.

Moderator Central

An online resource

for moderators

of Yahoo! Groups.

Yahoo! Groups

Going Green Zone

Find Green groups.

Find Green resources.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Ahli yang menghantar menggunakan kata-kata kesat dan kasar atau menyerang peribadi ahli yang lain, email mereka tidak akan disiarkan.

Ahli group yang sentiasa menghantar email berkenaan politik sahaja akan disiarkan emailnya tanpa penapisan moderator group.

Email yang disiarkan dipertanggungjawabkan kepada pengirim email tersebut dimana moderator dan group tidak boleh dipertanggungjawabkan.

=============================================
Link List:
�      Lirik Lagu Popular - http://www.lirikpopular.com     
�      Spa Q              - http://spa-q.blogspot.com     
�      Auto Insurance     - http://pdautoinsurance.blogspot.com     

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com