20081209

Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1745

Dunia-Politik.blogspot.com

Messages In This Digest (4 Messages)

1a.
Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu From: harley lee
2.
Tirto dan Bangsa yang Tak Rasis From: Nagara Online
3.
Mereka Bicara Tirto From: Nagara Online
4.
Harapan Kepada Sekolah Satu Aliran From: dunia-politik@yahoogroups.com

Messages

1a.

Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu

Posted by: "harley lee" leee4di@yahoo.com   leee4di

Tue Dec 9, 2008 1:03 am (PST)

Dear all
Would you please remove me from this maillst? .I getting too much email every day
 thank yo

--- On Sun, 12/7/08, Azham Abdullah <azham_917@yahoo.com> wrote:

From: Azham Abdullah <azham_917@yahoo.com>
Subject: Dunia-Politik.blogspot.com - Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu
To: dunia-politik@yahoogroups.com
Date: Sunday, December 7, 2008, 11:16 PM

Assalamualaikum. .
 
Alhamdulillah. ...
....semakin menarik cerita yg ini, kerana seakan sama dgn pengalaman saya sendiri yg mahu saya ceritakan di sini. Saya mempunyai seorang abang angkat yg sangat rapat dengan saya yg saya kenali sejak tujuh tahun lalu di mana saya sudah anggap dia sekeluarga sebahagian keluarga saya sendiri. Abg angkat saya ini beristeri 3. Dan sememangnya sangat unik jika mahu dibandingkan dgn cerita2 yg selalu kita dengar drpd pasangan poligami yg lain2 tu. Kesemua isteri2 abg angkat saya ini boleh tinggal sebumbung dgn anak-anaknya semua sekali. Tidak pernah dengar dan tidak pernah nampak ada perselisihan faham. Malah isteri ke-duanya boleh sanggup menghantar isteri pertamanya pergi ke tempat kerja dan mengambil balik drpd kerja. Isteri pertama masih bekerja, manakala isteri ke-duanya sebagai suri-rumah. Isteri ke-tiganya sekarang tinggal berasingan bersama org tuanya kerana mahu menjaga org tuanya yg semakin uzur di rumah org tuanya sendiri. Abg angkat saya ini akan
bergilir-gilir tinggal di dua buah rumah tersebut. Yang uniknya mereka semua tidak pernah pun bertengkar atau berselisihan faham selama saya mengenalinya. Sedangkan dia pun bukanlah orang yang sangat kaya. Dulu pun dia org susah, sekarang ini agak senang sikit dgn tinggal di rumah sewa dan dgn kenderaannya sebuah Perodua Kembara serta beberapa buah motosikal untuk anak-anaknya. 
Sememangnya saya ucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada abg angkat saya ini di atas keistimewaannya itu.
Ya, boleh jadi kesemua isterinya mengharapkan kemanisan syurga di akhirat kelak... kepahitan di dunia ini sementara sahaja..
 
 

--- Pada Jum, 5/12/08, Ruzaihan Junit <abunaqibah@yahoo. com> menulis:

Daripada: Ruzaihan Junit <abunaqibah@yahoo. com>
Subjek: Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu
Kepada: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Tarikh: Jumaat, 5 Disember, 2008, 11:14 AM

Assalamualaikum warahmatullah. ..
 
Kata orang, nak baik kena telan ubat yang pahit. Kalau nak syurga Allah pula, kenalah mujahadah. Mujahadah ni berbeza dalam banyak cara. Contoh macam orang miskin di India yang biasa berjalan kaki, kalau dia keluar pada jalan dengan berjalan kaki, itu tidak dikira mujahadah lagi kerana sudah menjadi biasa baginya. Yang mujahadah ialah baginya untuk mengeluarkan belanja pada jalan Allah. Dan pada orang kaya pula, mengeluarkan duit bukan lagi satu mujahadah sebaliknya, berjalan kaki ketika keluar pada jalan Allah adalah mujahadah yang lebih besar... Tapi yang pasti, dengan niat ikhlas, balasan syurga dari Allah adalah manis yang amat.
 
Ok. Poligami adalah pahit. Sangat pahit untuk ditelan. Tetapi syurga yang Allah janjikan amat manis. Itulah ubatnya kepada kepahitan bermadu. Ini juga mujahadah bagi puan. Melakukan sesuatu yang tidak sanggup lakukan semata-mata kerana Allah. Itukan satu mujahadah. Maka beterima kasihlah kepada suami puan kerana memberikan peluang untuk bermujahadah.
 
Saya ada ramai teman yang beristeri lebih dari satu. Kebanyakannya bahagia. Boleh kata semua yang saya kenal kecuali seorang. Tapi, orang yang tidak berpoligami pun belum tentu bahagia. Puan bayangkan, seorang teman saya selalu mengamalkan perubatan herba tradisional. Rapatnya isteri pertama dengan isteri keduanya sampaikan apabila teman saya ini hendak ke rumah isteri keduanya, isteri pertamanya boleh telefon isterinya dan memberi amaran "kau baik jaga-jaga. Abang dah siapkan ubat tuuu...". Ada banyak kisah lain tetapi kebanyakannya bukan saya lihat dengan mata sendiri. Cuma kesimpulannya, baik atau buruk sesuatu kejadian itu adalah bergantung kepada persepsi kita sendiri...
 
Wassalamualaikum warahmatullah. ..

From: Nur Kasih Megat Alam <nurkasih_78@ ymail.com>
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Friday, December 5, 2008 9:25:02 AM
Subject: Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu

rusaida,
minta sokongan dari allah,krn allah tempat kita bergantung.Jangan mengharapkan yg manis2 shj kerana setiap yg manis pasti ada pahitnya...
Itu fitrah kehidupan.Nak tak nak kita kena tempoh jua.Sya sarankan rusaida buat solat taubat,tahajud agar tabah dan tenang menghadapinya. Mengadulah pada allah, ingatlah kasih sayang sesama manusia tidak kekal selamanya.Ketahulia h allah mencambahkn benih2 cinta dn kasih sayang dlm diri manusia bkn semata2 utk mencintai dn mengasihi makhluk ciptaaNya shj kerana itu hanya jalan untuk kita mengenal erti cinta dan kasih sayang.Bila dah kenal nanti baru kita fahami apa itu erti cinta dn kasih sayang sebenarnya dn kpd siapa yg layak dipersembahkn. Waktu itu insyallah jiwa rusaida akn lebih tenang menghadapi apa jua dugaan dn rintangan.Renung2la h nasihat aqilah itu...baik pandangannya.
Semoga rusaida tabah menghadapinya. ..dunia ini sementara jangan harapakn yg terbaik shj utk kita.Lakukan semua ini kerana ALLAH...kerana ALLAH..bkn mengharapkan apa2 darinya...
 
Buat kaum ADAM sebaik2 wanita yg dinikahi ialah ISTERI PENYELAMAT SUAMI diakhirat kelak.Sesungguhnya wanita itu HIASAN DUNIA....

aqilah yusof <aqilahajib@yahoo. com> wrote:

askm Rusaida yang berhati mulia,
 
sy terbaca email dan ingin bkongsi krn sy juga bermadu dan sy isteri pertama. Manisnya madu pasti dpt dirasai, bahkan dinikmati bila kita sanggup menelan sesekali ianya pahit..namun pahit itu adalah ubat yg sgt membersihkan hati sehingga ia jadi satu sinar cahaya yg menerangi diri kita, suami kita, madu kita dan seluruh ahli keluarga.... tahniah krn saudari bersedia melangkah ke alam poligami yg sgt ditakuti wanita. namun hukum Tuhan ini bila kita perbetulkan niat, ia pasti membawa kebaikan dan cahaya yg menyinari hidup di dunia ini lagi dn lebih2 lagi d akhirat.
 
1. lakukan krn mahu mentaati Allah krn ini hukum ditetapkanNya
2. lakukan lah krn mahu mentaati suami krn ianya perintah Allah....kash syg antara suami isteri ini, Allah lah yg mengikat hati2 suami isteri. jika kita mentaati suami krn Allah, kamu akn dpt merasakan ia cukup berlainan dn cukup istimewa sekali.
3. Lakukankanlah dgn niat "menhidupkan sunnah Rasulullah saw yg bahkan umat Islam sendiri mencemuhnya. ." d akhir zaman ini, siapa menghidupkn sunnah Rasulullah saw, pahalanya adalah 100 kali pahala syahid.
4. lakukankanlah krn mahu menyelamatkan iman kita, iman suami dan iman bakal madu.
 
juga sokongan dn dokongan yg positif dari kwn2 akan sgt membantu krn kita perlu memperbetulkan cara berfikir dan berperasaan. ...yakinlah, bila kita membela agama Tuhan, Tuhan akan bela diri kita.
 
salam perjuangan dari
 
Aqilah Yusof

From: syaifful nizam ismail <s419812000@yahoo. com>
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Friday, December 5, 2008 2:51:49 AM
Subject: Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu

salam,
bak kata p ramlee

isteri tua merajuk,
balik ke rumah isteri muda,
kalo dua-dua merajuk
ana......... ...

renung2kanlah

 

Regards,

Syaifful Nizam Bin Ismail
   
s419812000@yahoo. com

From: mawar alias <mawaralias@yahoo. com>
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Thursday, December 4, 2008 9:56:05 PM
Subject: Re: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu

Taniah dan syabas saya ucapakan pada rusaida.

Puan adalah seorang yang berhati mulia. Bukan tak sakit kan bila suami nak kawin lain. Tapi kalau sudah suami mampu zahir dan batin rasanya memang sebagai seorang isteri rusaida harus membei laluan yang senang kepada suami.

InsyaAllah russaida akan perolehi payung emas. Mudahkan suami kerana lebih lama dia berkasihan lebih banyak dosa dia yang kesan nya juga kepada anak2 . Setiap perlakuan ibu bapa memberi kesan kepada akhlak anak2.

Rusaida dah jadi idola yang baik kepada anak2 kerana memahami keinginan suami dan menghormati hak dia sebangai seorang suami yang telah di lebihkan oleh Allah s.w.t dari kita wanita. InsyaAllah pasti ada kebaikan dari apa yang berlaku kiranya kita mencari kebaikan.

Banyakkan doa dan mohon kekuantan dan kesabaran dari Allah s.w.t

Waalahualam

--- On Thu, 4/12/08, rusaida_ry <rusaida_ry@yahoo. com> wrote:

From: rusaida_ry <rusaida_ry@yahoo. com>
Subject: [sim] MINTA SOKONGAN : Manisnya madu
To: "SIM" <SahabatInteraktif@ yahoogroups. com>
Date: Thursday, 4 December, 2008, 5:59 PM

Salam sahabat-sahabat SIM,
Suami saya ingin berkahwin lagi..skang sdg asik melayan asmara dgn
kekasihnya.. sy tk dpt melarang krn dia berkemampuan zahir dan
batin..sy bkn nk minta nasihat r pendapat tapi lebih kepada cerita2 r
kisah2 poligami yg manis manis sahaja supaya sy menjadi lapang dan
redha dgn kemahuan suami..

New Email names for you!
Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
Hurry before someone else does!

Yahoo! Toolbar kini dikuasa dengan Search Assist. Muat turunnya sekarang.

Dapatkan nama E-mel keutamaan anda!
Kini anda boleh @ymail.com dan @rocketmail. com.


2.

Tirto dan Bangsa yang Tak Rasis

Posted by: "Nagara Online" nagaraonline@yahoo.co.id   nagaraonline

Tue Dec 9, 2008 1:08 am (PST)

Sang Pemula. Begitulah Pramoedya Ananta Toer memberi judul biografi Raden Mas Tirtoadhisoerjo yang ditulisnya.

Dengan memberi judul itu, Pram hendak menegaskan bahwa jauh sebelum Soekarno-Hatta memroklamirkan kemerdekaan, belasan tahun sebelum trilogi ayat Sumpah Pemuda dilansir, Tirtoadhiseorjo telah lebih dulu merumuskan apa yang kelak menjadi alas-dasar kebangsaan Indonesia.

Esai pendek ini tidak hendak mengulang kembali argumen Pram. Esai ini mencoba memberi suplemen kecil atas apa-apa yang belum diuraikan oleh Pram, baik dalam buku Sang Pemula maupun dalam tetralogi Pulau Buru yang mengisahkan Raden Mas Minke, sosok fiksi dari Tirto.

Inlander vs Nederlander

Apa sebenarnya lawan kata dari “inlander” (pribumi) pada masa kolonial?

Kebanyakan barangkali akan dengan mudah menjawab: Nederlander (orang Belanda). Orang dengan mudah menunjuk Nederlander sebagai lawan kata dari “inlander” karena sebutan “inlander” mula-mula muncul dari mulut orang-orang Belanda, katakan saja, pemerintah kolonial.

Daniel Dhakidae, dalam karya terbaiknya Candekiawan dan Kekuasaan dalam Negara Orde Baru, menolak untuk menunjuk “Nederlander” sebagai lawan kata dari “inlander”. Bagi Daniel, lawan kata dari “Inlander” adalah orang-orang (peranakan) India, peranakan Arab dan peranakan Tionghoa. Pendeknya orang-orang dari Timur (vreemd), bangsa Asia. Dalam nomenklatur hukum Hindia Belanda, mereka disebut Vreemde Oosterlingen (Timur Asing).

Kenapa bisa terjadi? Bukankah panggilan “Inlander” dimunculkan oleh pemerintah kolonial untuk mengejek keterbelakangan dan kebodohan warga Hindia Belanda?

Hampir menjadi sesuatu yang mustahil memang mencari istilah Vreemde Westerlingen (Barat Asing), baik dalam nomenklatur hukum kolonial maupun dalam nomenklatur politik di Hindia Belanda.

Belanda adalah penguasa di tanah Hindia Belanda. Dengan tetumpuk modal dan jejaring birokrasi yang dimilikinya, penguasa Belanda mengecualikan bangsa Belanda dari dua kategori tersebut, baik itu Inlander maupun Vreemde Oosterlingen. Orang Belanda bukan inlander dan pada saat yang sama juga bukan orang asing. Dalam kata-kata Daniel Dhakidae: “Penguasa (Belanda) adalah orang-dalam namun bukan Inlander, dia orang-luar namun bukan asing.”

Perspektif di atas akan menjadi lebih jelas jika berjalan sedikit memutar dengan menelaah konsepsi kekuasaan tradisional. Raja adalah orang yang diberi mandat oleh Tuhan (wahyu keprabon), tetapi dia bukan Tuhan. Raja memang manusia, tapi Raja tidak sama dengan kawula atau rakyat jelata. Dalam konsepsi kekuasaan tradisional, Raja ada di antara (in-between) manusia biasa (kawula jelata) yang ia perintah dan Tuhan yang memberinya mandat memerintah/berkuasa (wahyu keprabon).

Dengan melakukan itu, penguasa kolonial bisa terhindar dari “jebakan lingustik” memerhadapkan dirinya dengan Inlander dalam satu hubungan yang muka berhadapan muka. Dengan hanya menyebut orang-orang bangsa Timur (Tionghoa, Arab atau India), Belanda juga sedang menebar jejaring “devide et impera”: memerhadapkan penduduk Hindia Belanda dengan orang-orang bangsa Timur itu.

Di titik inilah, seperti yang akan coba saya tunjukkan, Tirtoadisoerjo tampil ke muka sebagai orang pertama yang menggelar “politik diskursif tandingan” lewat senjata terbaiknya, suratkabar legendaris Medan Prijaji.

Seperti yang bisa baca dari jargonnya, Tirto memersembahkan Medan Prijaji sebagai suara dari sekalian orang dari “bangsa yang terprentah”.

Siapa yang masuk dalam kategori bangsa yang terprentah?

Jargon Medan Prijaji bisa memberikan penjelasan. Di sana, dengan eksplisit disebutkan bahwa bangsa-bangsa yang terprentah adalah siapa saja yang terprentah, baik itu raja-raja, bangsawan, priyayi, bangsawan usul dan pikiran (intelektual/kaum terpelajar) hingga saudagar-saudagar dari, dengan mengutip Medan Prijaji, “bangsa jang terprentah laennja jang dipersamakan dengan Anaknegeri, di seloeroeh Hindia Olanda”.

Jika pernah membaca bagian “Pendahuluan” dari AD/ART Sarekat Dagang Islamiah yang juga disusun oleh Tirto, di situ akan ditemukan hal yang sama dengan semangat yang tercermin dari jargon Medan Prijaji. Anda akan menemukannya pada paragraf terakhir bagian Pendahuluan itu.

Dari situ jelas, para raja atau sultan bukan “bangsa jang memrentah”. “Bangsa jang memrentah”, dalam kosakata Medan Prijaji, adalah pemerintah kolonial Belanda.

Inilah yang saya maksudkan sebagai “politik diskursif tandingan” itu. Dengan rumusan macam itu, Tirto mencoba keluar dari jebakan diskursif yang ditebar oleh pemerintah kolonial yang memerhadapkan orang-orang inlander (pribumi/native) dengan bangsa-bangsa Timur (India, Tionghoa dan Arab berikut kaum peranakannya).

Tirto tampil ke muka dengan “politik diskursif tandingan” dengan mengajukan rumusan baru: “bangsa-bangsa yang terprentah”.

Tirto ingin menegaskan bahwa kategori Inlander dan Vreemde Oosterlingen (Timur Asing) sudah tidak penting lagi karena sudah tak mampu menjelaskan proses politik yang berlangsung di Hindia Belanda. Yang lebih relevan dan aktual untuk menjelaskan realitas sosial dan politik di Hindia Belanda adalah rumusan “bangsa yang terprentah” dengan “bangsa yang memrentah”.

Dalam sekali hentak, rumusan baru itu tidak hanya menandingi rumusan diskursif kolonial, untuk tidak menyebut melantakkannya, tetapi sekaligus juga memersatukan dua kategori yang sebelumnya “di-set-up” sedemikian rupa untuk saling berhadapan yaitu orang inlander (pribumi/native) dan Vreemde Oosterlingen (Tionghoa, Arab, India dan peranakannya).

Dengan rumusan diskursif macam itu pula, Tirto “menyeret” pemerintah Belanda untuk masuk ke dalam “peta diskursif” di Hindia Belanda dan bukan lagi sebagai penguasa yang berada di atas kelompok-kelompok lain seperti sebelumnya (baik itu inlander maupun Vreemde Oosterlingen).

lenkapnya baca di NagaraOnline.com

Mencari semua teman di Yahoo! Messenger? Undang teman dari Hotmail, Gmail ke Yahoo! Messenger dengan mudah sekarang! http://id.messenger.yahoo.com/invite/
3.

Mereka Bicara Tirto

Posted by: "Nagara Online" nagaraonline@yahoo.co.id   nagaraonline

Tue Dec 9, 2008 1:10 am (PST)

Penasehat Pemerintah untuk Urusan Pribumi DR RINKES (1915):
“Pers Pribumi di waktu-waktu belakangan sama sekali tidak menimbulkan alasan serius tertentu untuk mengeluh, (di waktu-waktu semasa Tirto Adhi Soerjo hal itu lebih gawat).”

MAS MARCO KARTODIKROMO (1918):
“Raden Mas Tirto Hadi Soerjo, juga seorang bangsawan asali dan joega bangsawan kafikiran, Boemipoetra jang pertama kali mendjabat Journalist Boemipoetra di ini tanah Djawa, tadjam sekali beliau penja penna, banjak Pembesar-Pembesar jang kena critieknja djadi moentah darah dan sebagian besar soeka memperbaiki kelakoeannja jang koerang senonoh.”

S DE VRIES (1919):
“… dapat mengerjakan sendirian apa yang sepuluh, seratus orang senegerinya tak mampu melakukan … setiap saat ia bekerja untuk kemajuan bangsanya, namun semua hasilnya dipersembahkannya pada umum, sehingga ia tidak mengenal kekayaan. Memberikan bantuan pada semua orang yang membutuhkan, akhirnya tidak mengherankan kalau orang datang mencarinya, dari Banten, Priangan, Banyumas, Kedu, Solo, Yogya dan sebagainya, dari Karesidenan di Jawa dan Madura sampau Sumatera, Borneo, dan Maluku … ribuan orang telah ditolongnya dengan biaya sendiri, bukan saja orang kecil, tapi juga para raja dan priyayi, dan selamanya pertolongannya tidak sia-sia….”

Asisten Residen J TH PETRUS BLUMBERGER (1931):
“Seorang dari orang-orang terpenting pada tahun-tahun pertama gerakan nasionalistis Indonesia.”

SOEDJARWO TJONDRONEGORO (1937):
“Pendiri harian Pribumi pertama-tama.”

KI HADJAR DEWANTARA (1952):
“Kira-kira pada tahun berdirinya Boedi Oetomo ada seorang wartawan modern, yang menarik perhatian karena lancarnya dan tajamnya pena yang ia pegang. Yaitu almarhum RM Djokomono, kemudian bernama Tirtohadisuryo, bekas murid Stovia yang waktu itu bekerja sebagai redaktur harian Bintang Betawi (yang kemudian bernama Pembrita Betawi) lalu memimpin Medan Prijaji dan Soeloeh keadilan. Beliau boleh disebut pelopor dalam lapangan journalistik.”

PARADA HARAHAP (1958):
“Beliaulah jang boleh dikatakan wakil dan pendukung batas perpisahan ,,lama dan baru’’.”

Penyair PRIATMAN (1962): “Penulis Pembela bangsa/ Membasmi sifat pendjajah Belanda/ Dengan tulisan yang sangat tadjam penanja …// Tiap perbuatan dari pendjajah/ Yang akan membuat lemah/ Terhadap nusa dan bangsa kita/ Diserang dan dibasmi dengan sendjata penanja…”

MOHAMMAD HATTA (1977):
“Maka R.M. Tirto Adisuryo berkelilinglah seluruh Jawa tapi yang dikunjunginya hanya kota-kota besar saja. Di kota-kota besar itu masing-masing dianjurkan mendirikan Sarikat Dagang Islam. Akhirnya dia sampai di Solo dan di sana dicobanya pula mendirikan SI dengan semboyan “kebebasan ekonomi”: rakyat tujuannya, Islam jiwanya, guna kekuatan dan persatuan. Itulah tujuannya! Nama Sarikat Dagang Islam tidak lama, kata Dagang dihilangkan, kemudian jadi Sarikat Islam, sebagaimana direncanakan oleh R.M. Tirto Adisuryo. Peraturan dasarnya disusun pada tanggal 9 Nopember 1911 … setahun sesudah Tirto Adhisurjo membuat Sarikat Islam, menyusun peraturan, dibuat lagi, berdasarkan notaris 10 September 1912.”

lebih lengkap di /nagaraonline.com/

Menambah banyak teman sangatlah mudah dan cepat. Undang teman dari Hotmail, Gmail ke Yahoo! Messenger sekarang! http://id.messenger.yahoo.com/invite/
4.

Harapan Kepada Sekolah Satu Aliran

Posted by: "dunia-politik@yahoogroups.com" dunia-politik@yahoogroups.com   pdniaga

Tue Dec 9, 2008 6:24 am (PST)

Dunia-Politik.blogspot.com <http://dunia-politik.blogspot.com/>
Pak Lah & Michele Yeoh [Pak Lah & Michele Yeoh]
<http://www.semasa.pdniaga.com/>
Mata ke lain ... Tangan ke lain

Get the latest info on Dunia Politik direct. Analisa Politik. Informasi
tentang parti-parti Politik dan keadaan politik di segenap pelusok
dunia. Home · Messages. Members Only; Post; Files; Photos; Polls;
Promote ? Already a member? Sign in to Yahoo! ...
Anwar shakes up Malaysia politics 1 May 2007 ... The BBC's Jonathan
Kent assesses the former Malaysian deputy PM's first foray into politics
since leaving jail.

Malaysian Politics Dr M resignation will further weaken the Malaysia
political stability, from the economic point of view, as a normal
citizen we are worry about the current ...

Politics Politics is the process by which groups of people make
decisions. The term is generally applied to behavior within civil
governments, but politics has been observed in all human group
interactions, including corporate, academic, and religious institutions.

Politics consists of "social relations involving authority or power" and
refers to the regulation of a political unit, and to the methods and
tactics used to formulate and apply policy.

Political science (also political studies) is the study of political
behavior and examines the acquisition and application of power. Related
areas of study include political philosophy, which seeks a rationale for
politics and an ethic of public behavior, and public administration,
which examines the practices of governance.
[http://img1.blogblog.com/img/icon18_wrench_allbkg.png]
<http://www.blogger.com/rearrange?blogID=5306460148337545028&widgetType=\
Text&widgetId=Text1&action=editWidget
> Tuesday, December 9, 2008
Harapan Kepada Sekolah Satu Aliran
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html
> A Kadir Jasin

SUASANA paling unggul bagi mewujudkan generasi baru yang berjiwa
Malaysia adalah dengan setiap kanak-kanak, tanpa mengira agama, bangsa,
status sosial dan lokasi, belajar dalam satu darjah yang sama,
menggunakan bahasa pengantar yang sama dan mengikuti kurikulum yang
sama.

Di penghujung sistem itu kita melahirkan lulusan, sama ada di peringkat
sekolah atau universiti, yang berjiwa Malaysia, yang mahir berbahasa
Melayu dan Inggeris serta mampu menguasai bahasa ketiga daripada salah
satu bahasa ibunda.

Ini bukan impian atau mimpi. Keunggulan ini sudah pun difikirkan dan
dijelmakan dalam bentuk laporan serta perakuan sejak sebelum merdeka
lagi.

Tetapi malang seribu malang, akibat sentimen perkauman, cauvinisme,
kepentingan politik jangka pendek dan penafian sejarah, keunggulan ini
tenggelam. Yang lahir adalah polarisasi dan pertelingkahan yang
berpanjangan.

Maka tidak hairanlah Ahli Parlimen Jerlun merangkap ahli majlis kerja
Pemuda Umno, Mukhriz Mahathir, dikutuk dan dituduh menghasut oleh
pelbagai pihak apabila beliau menyarankan penyatuan sistem persekolahan
menjadi satu sistem tunggal.

[Memandangkan keunikan tajuk ini, saya memohon kerjasama semua pembahas
agar berhujah dengan berhemah, rasional dan tanpa emosi perkauman yang
keterlaluan.Ulasan menggunakan "anonymous" tidak akan
disiarkan.]

Mukhriz secara ringkasnya mencadangkan sistem pelbagai sekolah
dihapuskan dan disatukan menjadi sistem tunggal dengan bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar, bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan
bahasa ibunda orang Cina serta India diperkukuh dan diperluaskan
pengajarannya.

Hatta pembesar-pembesar Umno sendiri seperti Mohd Najib Abdul Razak dan
Hishammuddin Hussein, mengherdik beliau serta menolak cadangan itu tanpa
sebarang artikulasi bernas.

Ini tidak langsung menghairankan saya. Mohd Najib terkenal dengan
politik main selamat manakala sepupunya Hishammudin pula tidak mahu
dituduh memihak dalam pertandingan Ketua Pemuda dengan menyokong
cadangan Mukhriz.

Mukhriz, Khairi Jamaluddin (Naib Ketua Pemuda) dan Dr Mohd Khir Toyo
(Ketua Pembangkang DUN Selangor) adalah calon Ketua Pemuda.

Benar kata pepatah, hanya mutu mengenal manikam. Manakala pembesar
politik pelbagai kaum yang cauvinis atau pengecut mengecam saranan
Mukhriz itu, cendekiawan dan sejarawan menerimanya sebagai satu
kebetulan.

Prof Emiratus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dipetik oleh Utusan Malaysia pada
2 Disember sebagai berkata bahawa cadangan Mukhriz itu sangat baik dan
menyamai cadangan dalam Penyata Razak 1956 dan Jawatankuasa Barnes
(1950).

Rektor Kolej Yayasan Melaka, Prof Datuk Dr Ramlah Adam pula berpendapat
cadangan itu bukan sesuatu yang baru dan pelaksanaannya dapat
mengeratkan perpaduan kaum.

"Cadangan itu sebenarnya diilhamkan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak
yang ketika itu menjadi Menteri Pelajaran dan diterjemahkan dalam
Penyata Razak 1956," katanya.

Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad berkata,
cadangan Mukhriz itu hanya dapat direalisasikan sekiranya terdapat
keazaman politik di kalangan ahli politik negara ini.

Dalam banyak hal, sistem sekolah kebangsaan ada hasil laporan
Jawatankuasa Barnes pada tahun 1950. Laporan itu memperakukan agar semua
sekolah yang ada di Malaya pada waktu itu diubah menjadi sekolah
kebangsaan, dengan murid daripada pelbagai kaum diajar melalui
perantaraan bahasa Melayu dan Inggeris.

Prof Dr Abdullah Hassan (Fakulti Bahasa-Bahasa, Universiti Pendidikan
Sultan Idris) dalam rencana bertajuk "One Hundred Years of of
Language Planning in Malaysia – Looking Ahead to the Future "
antara lain, menulis:

"As such, the Barnes' Report (1950) made a radical recommendation
that all existing schools should be transformed into national schools in
which children of the various ethnic groups would be taught through the
medium of Malay and English."

Ramai pengkaji sejarah berpendapat bahawa cadangan Laporan Razak (1956)
dan Laporan Rahman Talib (1960) yang menjadi batu asas dasar pendidikan
moden Malaysia adalah jauh lebih lemah daripada cadangan Jawatankuasa
Barnes sepanjang mengenai integrasi dan status bahasa Melayu.

Mungkin masanya sudah tiba bagi pendidik dan cendekiawan sekali lagi
mengambil alih agenda pendidikan dan bahasa ini seperti yang dilakukan
oleh pejuang bahasa pada tahun 1960-an.

Tidak guna kita mengekalkan sistem yang ada sekarang semata-mata kerana
cauvinisme politik sedangkan sistem pendidikan kita hambar dengan
pelajar pelbagai kaum yang tebal perkauman serta lemah dalam semua
bahasa yang kononnya diperjuangkan.

Saya yakin sistem satu aliran ini boleh dilaksanakan dengan lebih
berjaya daripada sistem yang ada sekarang jika kita memenuhi
syarat-syarat berikut:

1. Mempertingkatkan mutu pengajaran bahasa Melayu kerana walaupun bahasa
Melayu semakin luas digunakan, mutunya semakin buruk;

2. Untuk menjadi bahasa pengantara tunggal, penguasaan bahasa itu di
kalangan guru dan pensyarah wajib dipertingkatkan;

3. Semua guru dan pensyarah wajib mahir bahasa Melayu dan Inggeris.
Latihan guru dan penganugerahan diploma pendidikan wajib atas dasar
dwi-bahasa;

4. Semua guru wajib boleh mengajar dalam dua bahasa – Melayu dan
Inggeris;

5. Mempertingkatkan mutu pengajaran bahasa Mandarin dan Tamil supaya
boleh menjadi bahasa ibunda yang mantap bagi pelajar Cina dan India,
serta bahasa pilihan bagi murid Bumiputera;

6. Membuka semua institusi pengajian kepada semua kaum, sama ada secara
penuh atau melalui kuota; dan

7. Memperbanyakkan program perpaduan serta disiplin seperti Khidmat
Negara bagi membolehkan pelajar dan remaja pelbagai kaum bergaul dengan
lebih berkesan.

Kita tidak boleh lagi menyerahkan isu sepenting pendidikan semata-mata
kepada pembesar politik yang kita sendiri akui semakin hari semakin
lemah daya pemikiran, artikulasi dan komitmen mereka kepada perpaduan
nasional.

Cauvinisme dan pertimbangan jangka pendek politik tidak boleh menjamin
kelangsungan Malaysia sebagai negara pelbagai kaum yang bersatu padu.

My Blog List Berita Semasa - Home
<http://www.semasa.pdniaga.com/>

What Malaysian Politics Should Be 29 Feb 2008 ... Anwar is under
tremendous pressure to ensure his team wins between five and20 seats but
the reality of Malaysian politics makes it difficult ...

Malaysia: Sex, lies, murder, and politics 22 Jul 2008 ... Malaysian
politics are sizzling with sex intrigues, murder accusations, scandalous
lies and intra-party squabbles.

Blog Archive
* â–¼
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=close&toggle=YEARLY-1199174400000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
2008
<http://dunia-politik.blogspot.com/search?updated-min=2008-01-01T00%3A00\
%3A00-08%3A00&updated-max=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=50\
> (686)
* â–¼
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=close&toggle=MONTHLY-1228118400000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
December <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_12_01_archive.html>
(116)
* Alert! Alert! YB Jeyakumar of Sungai Siput arreste...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/alert-alert-yb-jeyakumar-of-s\
ungai.html
>
* Swing voters in Kuala Terengganu
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/swing-voters-in-kuala-terengg\
anu.html
>
* Why you should not vote Barisan Nasional
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/why-you-should-not-vote-baris\
an.html
>
* 'Less than half Sabah's population comprise native...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/less-than-half-sabahs-populat\
ion.html
>
* SAPP becoming threat to PKR?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/sapp-becoming-threat-to-pkr.h\
tml
>
* Committee to Protect Journalists (CPJ): More onlin...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/committee-to-protect-journali\
sts-cpj.html
>
* Singapura: dari kesultanan ke republic
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/singapura-dari-kesultanan-ke-\
republic.html
>
* Malaysia Today interviews the Home Minister
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/malaysia-today-interviews-hom\
e-minister.html
>
* Police To Investigate Victim's Complaint Against R...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/police-to-investigate-victims\
-complaint.html
>
* Give up use of mother-tongue language, says Prof K...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/give-up-use-of-mother-tongue-\
language.html
>
* Kenapa Masyarakat India tiba-tiba Bangkit
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kenapa-masyarakat-india-tiba-\
tiba.html
>
* Government will consider compensation for Bukit An...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/government-will-consider-comp\
ensation.html
>
* Bkt Antarabangsa residents to sue
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/bkt-antarabangsa-residents-to\
-sue.html
>
* Get Perak Sultan's Consent Before Issuing Statemen...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/get-perak-sultans-consent-bef\
ore.html
>
* Anwar: Pengorbanan memerlukan keteguhan dan ketulu...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/anwar-pengorbanan-memerlukan-\
keteguhan.html
>
* Anwar Sets Another Moving Target
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/anwar-sets-another-moving-tar\
get.html
>
* Laporan Utusan Malaysia menyeleweng, PAS Selangor ...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/laporan-utusan-malaysia-menye\
leweng-pas.html
>
* Harapan Kepada Sekolah Satu Aliran
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html
>
* Kerjasama erat,tiada masalah dalam Pakatan Rakyat
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kerjasama-erattiada-masalah-d\
alam.html
>
* To the Empire They Go
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/to-empire-they-go.html>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1744
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_08.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1743
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_07.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1742
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_06.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1741
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_05.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1740
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_04.html
>
* Raja Petra's application to transfer case to be he...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/raja-petras-application-to-tr\
ansfer.html
>
* Money politics: ACA report lodged over divisional ...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/money-politics-aca-report-lod\
ged-over.html
>
* Zaid not joining any political party (updated)
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/zaid-not-joining-any-politica\
l-party.html
>
* Hantu Altantuya masih memburu keadilan
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/hantu-altantuya-masih-memburu\
-keadilan.html
>
* Projek CAR kenyataan Khir Toyo mengelirukan
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/projek-car-kenyataan-khir-toy\
o.html
>
* Aku harap benar jasa pejuang sebenar kemerdekaan d...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/aku-harap-benar-jasa-pejuang-\
sebenar.html
>
* Orang Melayu miskin kerana siapa?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/orang-melayu-miskin-kerana-si\
apa.html
>
* Pemecatan Zaid sudah dijangka - Nuridah
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pemecatan-zaid-sudah-dijangka\
-nuridah.html
>
* Berani Mahathir sahkan Mukhriz tidak rasuah?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/berani-mahathir-sahkan-mukhri\
z-tidak.html
>
* Menanti keazaman politik Anwar di Melawati
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/menanti-keazaman-politik-anwa\
r-di.html
>
* Monolog Sudin darihal bahasa..
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/monolog-sudin-darihal-bahasa.\
html
>
* Bertemu Sheikh Muszaphar
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/bertemu-sheikh-muszaphar.html\
>
* Perkasa kerjasama Pakatan Rakyat, ragui Obama
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/perkasa-kerjasama-pakatan-rak\
yat-ragui.html
>
* Pilihanraya kecil:Parlimen serah notis kepada SPR
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pilihanraya-kecilparlimen-ser\
ah-notis.html
>
* Dua Senator dilantik semula
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dua-senator-dilantik-semula.h\
tml
>
* Najib tidak semestinya PM, Abdullah masih berminat...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/najib-tidak-semestinya-pm-abd\
ullah.html
>
* Sistem Sekolah Vernakular wajar ditamatkan?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/sistem-sekolah-vernakular-waj\
ar.html
>
* ANGGAP RASUAH SEPERTI MAKAN DAGING BABI
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/anggap-rasuah-seperti-makan-d\
aging-babi.html
>
* RAZAK BAGINDA LAWAN ANWAR IBRAHIM
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/razak-baginda-lawan-anwar-ibr\
ahim.html
>
* Gantung Zahar, Umno jaga kepentingan Presiden dan ...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/gantung-zahar-umno-jaga-kepen\
tingan.html
>
* FITNAH YANG LUCU
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/fitnah-yang-lucu.html>
* cerita kopi
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/cerita-kopi.html>
* Zaid dipelawa sertai DAP
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/zaid-dipelawa-sertai-dap.html\
>
* PAS sambut baik hasrat Ariff Shah
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pas-sambut-baik-hasrat-ariff-\
shah.html
>
* Calon Kuala Terengganu, Nik Aziz mahu Mohamad Sabu...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/calon-kuala-terengganu-nik-az\
iz-mahu.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1739
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_03.html
>
* BETWEEN A HADHRAL-MAWTI AND MALAY SUPREMACY
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/between-hadhral-mawti-and-mal\
ay.html
>
* WANITA UMNO : THE WIND OF CHANGE IS BLOWING
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/wanita-umno-wind-of-change-is\
-blowing.html
>
* I am not unhappy and I am not upset…
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/i-am-not-unhappy-and-i-am-not\
-upset.html
>
* Minda Pengarang: Ketepi sikap emosional, utama per...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/minda-pengarang-ketepi-sikap-\
emosional.html
>
* MIC desak tindakan terhadap Mukhriz
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/mic-desak-tindakan-terhadap-m\
ukhriz.html
>
* Umno pecat Zaid serta-merta
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/umno-pecat-zaid-serta-merta.h\
tml
>
* Polis ambil keterangan Soi Lek
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/polis-ambil-keterangan-soi-le\
k.html
>
* Anwar alu-alu Zaid Ibrahim sertai pembangkang
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/anwar-alu-alu-zaid-ibrahim-se\
rtai.html
>
* Nik Aziz tetap mahu bukan Islam sertai Pas
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/nik-aziz-tetap-mahu-bukan-isl\
am-sertai.html
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1738
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number_02.html
>
* GREEN CARD A.K.A. PROJEK IC II
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/green-card-aka-projek-ic-ii.h\
tml
>
* PETROCHEMICAL INDUSTRY FOR SABAH!!?!!?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/petrochemical-industry-for-sa\
bah.html
>
* "SIX MISTAKES BY SABAHANS"
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/six-mistakes-by-sabahans.html\
>
* Khir Toyo: Selangor faces power shortage
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/khir-toyo-selangor-faces-powe\
r-shortage.html
>
* WILL WE SEE ANOTHER FLIP FLOP HERE IN MABUL?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/will-we-see-another-flip-flop\
-here-in.html
>
* Storm over vernacular school statement (Update 2)
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/storm-over-vernacular-school-\
statement_02.html
>
* THE CONDUCT OF BN MPs!!
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/conduct-of-bn-mps.html>
* After 45 Years Independence Still The Same For Rur...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/after-45-years-independence-s\
till-same.html
>
* Eight to stalk Selangor MB in show of protest
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/eight-to-stalk-selangor-mb-in\
-show-of.html
>
* Sultan: No titles for politicians this year
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/sultan-no-titles-for-politici\
ans-this.html
>
* Storm over vernacular school statement (Update 2)
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/storm-over-vernacular-school-\
statement.html
>
* Saiful hadir di JAWI
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/saiful-hadir-di-jawi.html>
* Kenapa Timbalan Presiden PKR kata Anwar peliwat, a...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kenapa-timbalan-presiden-pkr-\
kata-anwar.html
>
* Kenapa Erdogan Disingkir Di Selangor
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kenapa-erdogan-disingkir-di-s\
elangor.html
>
* PKR sedia 'tempur' Sarawak, Anwar terus beri harap...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pkr-sedia-tempur-sarawak-anwa\
r-terus.html
>
* Sampai Bilakah Team Erdogan Ingin Bersubahat Denga...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/sampai-bilakah-team-erdogan-i\
ngin.html
>
* Jangan dewakan peliwat – Dr. Chandra
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/jangan-dewakan-peliwat-dr-cha\
ndra.html
>
* Untuk jadi PM, Sarawak pula jadi cagaran - Janji A...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/untuk-jadi-pm-sarawak-pula-ja\
di-cagaran.html
>
* Kredibiliti Anwar diragui - Taib Mahmud
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kredibiliti-anwar-diragui-tai\
b-mahmud.html
>
* Ucaputama di Kongres : Cerminan Anwar belum bersed...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/ucaputama-di-kongres-cerminan\
-anwar.html
>
* Wan Azizah : 16 Sept 'dalam masa terdekat'
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/wan-azizah-16-sept-dalam-masa\
-terdekat.html
>
* Obama dijangka lantik Hillary Clinton Setiausaha N...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/obama-dijangka-lantik-hillary\
-clinton.html
>
* Ini khabar angin kencang bertiup..Anwar sudah tak ...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/ini-khabar-angin-kencang-bert\
iupanwar.html
>
* Reformasi Anwar Tajaan Amerika
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/reformasi-anwar-tajaan-amerik\
a.html
>
* Tokoh Sekutu Amerika : Anwar Ibrahim dan Mary Robi...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/tokoh-sekutu-amerika-anwar-ib\
rahim-dan.html
>
* Dalang Krisis Erdogan Di Selangor
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dalang-krisis-erdogan-di-sela\
ngor.html
>
* Gus Dur Terima Medal Of Valor daripada Yahudi
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/gus-dur-terima-medal-of-valor\
-daripada.html
>
* Maznah: Jangan ketepikan akar umbi
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/maznah-jangan-ketepikan-akar-\
umbi.html
>
* Betulkah PKR mahu raja kebal?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/betulkah-pkr-mahu-raja-kebal.\
html
>
* Umno negeri dengar penjelasan Jalil dan Arif
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/umno-negeri-dengar-penjelasan\
-jalil-dan.html
>
* DAP adu polis kenyataan Mukhriz
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dap-adu-polis-kenyataan-mukhr\
iz.html
>
* Pemimpin BN diminta jangan 'bercakap di luar'
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pemimpin-bn-diminta-jangan-be\
rcakap-di.html
>
* Timbalan menteri calon BN di KT?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/timbalan-menteri-calon-bn-di-\
kt.html
>
* Rafidah nafi khabar angin akan tarik diri
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/rafidah-nafi-khabar-angin-aka\
n-tarik.html
>
* Akim mahu bertanding di Kuala Terengganu
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/akim-mahu-bertanding-di-kuala\
.html
>
* PAS pula mahu 'rumi tempatan'
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pas-pula-mahu-rumi-tempatan.h\
tml
>
* MT dijangka bincang isu Zaid Ibrahim
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/mt-dijangka-bincang-isu-zaid-\
ibrahim.html
>
* Soi Lek dakwa ucapan diputar belit
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/soi-lek-dakwa-ucapan-diputar-\
belit.html
>
* Sekolah vernakular: Mukhriz perjelas pendiriannya
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/sekolah-vernakular-mukhriz-pe\
rjelas.html
>
* DAP: Dakwa Mukhriz menghasut
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dap-dakwa-mukhriz-menghasut.h\
tml
>
* Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1737
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/dunia-politikblogspotcom-dige\
st-number.html
>
* Malay group wants Soi Lek to pay RM2 million for c...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/malay-group-wants-soi-lek-to-\
pay-rm2.html
>
* Penang Deputy CM: I am not being replaced
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/penang-deputy-cm-i-am-not-bei\
ng.html
>
* PKR plays up multiracial message
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/pkr-plays-up-multiracial-mess\
age.html
>
* Mukhriz says vernacular schools should be abolishe...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/mukhriz-says-vernacular-schoo\
ls-should.html
>
* Kongres PKR: Syed Husin dakwa terima 100 ribu ahli...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/kongres-pkr-syed-husin-dakwa-\
terima-100.html
>
* Zaid Ibrahim antara tetamu VIP hadir ke Kongres PK...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/zaid-ibrahim-antara-tetamu-vi\
p-hadir-ke.html
>
* Saya masih ahli Umno dan belum dipecat - Zaid Ibra...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/saya-masih-ahli-umno-dan-belu\
m-dipecat.html
>
* Umno siap sedia pertahan K. T'ganu - Mat Taib
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/umno-siap-sedia-pertahan-k-tg\
anu-mat.html
>
* Arif Shah 'join' PKR?
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/arif-shah-join-pkr.html>
* K.T'ganu milik PAS - PKR
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/ktganu-milik-pas-pkr.html>
* Bantah ISA: PPP nak keluar BN
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/bantah-isa-ppp-nak-keluar-bn.\
html
>
* MB T'ganu akui saingan sengit rebut K.T'ganu denga...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/mb-tganu-akui-saingan-sengit-\
rebut.html
>
* PRK ke-2: SPR akan 'meeting' segera
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/prk-ke-2-spr-akan-meeting-seg\
era.html
>
* Ugut keluar BN: "PPP boleh 'blah' sekarang" - Ketu...
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/ugut-keluar-bn-ppp-boleh-blah\
-sekarang.html
>

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1225522800000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
November <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_11_01_archive.html>
(111)

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1222844400000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
October <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_10_01_archive.html>
(130)

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1220252400000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
September <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_09_01_archive.html>
(83)

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1217574000000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
August <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_08_01_archive.html>
(222)

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1214895600000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
July <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_07_01_archive.html> (17)

* â–º
<http://dunia-politik.blogspot.com/2008/12/harapan-kepada-sekolah-satu-a\
liran.html?widgetType=BlogArchive&widgetId=BlogArchive1&action=toggle&di\
r=open&toggle=MONTHLY-1212303600000&toggleopen=MONTHLY-1228118400000
>
June <http://dunia-politik.blogspot.com/2008_06_01_archive.html> (7)

John Stuart Mill In the 19th century, John Stuart Mill pioneered the
liberal conception of politics. He saw democracy as the major political
development of his era and, in his book On Liberty, advocated stronger
protection for individual rights against government and the rule of the
majority. He argued that liberty was the most important right of human
beings, and that the only just cause for interfering with the liberty of
another person was self-protection. One commentator refers to On Liberty
as "the strongest and most eloquent defense of liberalism that we have."
Mill also emphasised the importance of freedom of speech, claiming that
"we can never be sure that the opinion we are attempting to stifle is a
false opinion, and if we were sure, stifling it would be an evil still."

Wake Up Malaysians !! I just want to see Malaysia free of these
political bickering. There are so much events in the Malaysia politic
scenes that politics is all ...

Malaysian Politics Under Mahathir by R. S. Milne, Diane K. Mauzy - 1999
- Political Science - 248 pages
This book examines Mahathir's character, his ideas and often despotic
nature, relating them to Malaysia's social, economic and political
context.

Subscribe to dunia-politik Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com <../../../../../>
[free hit counter] <http://xyz.freeweblogger.com/stats/1/1217101001/>
hit counter <http://www.freeweblogger.com/>

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find everything

you're looking for.

Y! Messenger

Instant smiles

Share photos while

you IM friends.

Best of Y! Groups

Check out the best

of what Yahoo!

Groups has to offer.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Ahli yang menghantar menggunakan kata-kata kesat dan kasar atau menyerang peribadi ahli yang lain, email mereka tidak akan disiarkan.

Ahli group yang sentiasa menghantar email berkenaan politik sahaja akan disiarkan emailnya tanpa penapisan moderator group.

Email yang disiarkan dipertanggungjawabkan kepada pengirim email tersebut dimana moderator dan group tidak boleh dipertanggungjawabkan.

=============================================
Link List:
•      Lirik Lagu Popular - http://www.lirikpopular.com     
•      Spa Q              - http://spa-q.blogspot.com     
•      Auto Insurance     - http://pdautoinsurance.blogspot.com     

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com