20080819

Debat: Lim tuduh Koh 'tidak jujur'

Tan Sri Koh Tsu Koon "tidak jujur" apabila enggan melihat kembali maklumat sulit tentang isu pengagihan tanah di Pulau Pinang dengan alasan ia "terlalu minimum dan tidak bermakna" bagi membantu perdebatannya lusa, kata ketua menteri Lim Guan Eng.

Pada 12 Ogos lalu, pemangku presiden Gerakan dan setiausaha agung DAP bersetuju mengadakan debat terbuka berhubung isu penyelewengan tanah bawah pentadbiran BN yang dijangka disiarkan secara langsung di saluran NTV7 dan TV9 pada 20 Ogos ini.

Dr Koh, juga bekas ketua menteri Pulau Pinang, kemudian meminta semua fail dan dokumen mengenai isu itu yang disimpan di Pejabat Ketua Menteri dan jabatan-jabatan kerajaan negeri dibuang status rahsianya dan diberikan kepadanya untuk persiapan menghadapi perdebatan itu.

Bagaimanapun, Jumaat lalu, Dr Koh berkata dokumen sulit yang diluluskan Lim untuk rujukannya "terlalu minimum dan tidak bermakna".

Dalam kenyataannya hari ini, Lim berkata Koh padahal menggunakan bahan maklumat yang sama - yakni rekod dan minit pertemuan ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri (exco) selama 18 tahun sebagai pemimpin kerajaan itu.

Lim mempertahankan tawarannya membuka fail dan rekod kepada Koh dengan alasan minit mesyuarat exco sudah lengkap kerana turut memuatkan informasi tambahan dan dokumen jabatan kerajaan sebelum mengambil sesuatu keputusan, termasuk pengagihan tanah.

"Rungutannya bahawa minit (mesyuarat) exco tidak lengkap tidak berasas sama sekali dan salah kerana menjadi tanggungjawab jabatan kerajaan menyediakan maklumat relevan kepada exco sebelum sesuatu keputusan dibuat," kata Lim.

"Saya sendiri telah memeriksa minit exco dan semua maklumat tambahan dikepilkan sebagai lampiran dan menjadi sebahagian minit."

Pemimpin DAP itu mendakwa wujud penyelewengan tanah berjumlah RM124 juta di negeri itu tidak lama setelah mengambil alih kepemimpinan negeri selepas DAP-PKR membentuk pentadbiran...

Beliau mendakwa tokoh Gerakan itu cuba menarik simpati orang ramai dengan dakwaan gagal mendapat maklumat lengkap tentang isu itu dan berdepan dengan Lim tanpa persiapan mencukupi walaupun berpengalaman sebagai ketua menteri hampir dua dekad.

Lim menambah, beliau akan menyerahkan isu itu untuk penilaian orang ramai khususnya warga Pulau Pinang dalam perdebatan itu tentang tiga perkara:

- kenapa tiada tindakan diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab,
- asas perhitungan yang mendorong keputusan silap yang tidak dibuat demi kepentingan umum, khususnya selepas seorang bekas timbalan ketua menterinya Datuk Seri Helmi Yahya sendiri mengakui kesilapannya,
- sama ada wujud penyelewengan tanah yang belum disedari yang telah menjejaskan kewangan kerajaan negeri dan mengganggu rancangan pembangunan.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com