20080813

PAS tak faham apa itu Hudud Allah? Anwar lagi biul....

Ramai kononnya bijak pandai hari ini bercakap tentang Hudud tetapi masih tidak memahami apakah itu Hudud Allah. Ada dua jenis hudud. Pertama yang tidak boleh didekati apatah lagi dilanggari. Kedua, yang tidak boleh dilampaui.

Soal yang pertama ialah soal perbuatan. Ianya adalah suatu sempadan yang dihadkan oleh Allah. Asalnya kita berada diluar sempadan itu... Oleh yang demikian, pertama sekali janganlah kita mendekatinya. Dan sememangnya jangan sesekali ianya kita langgari. Kiranya kita melanggarinya maka akan ada hukuman duniawi untuk kita. Dan hukuman duniawi telah dihad(hudud=jama')kan oleh Allah. Contohnya, Zina. Kalau kita langgar sempadan dan buat Zina, maka hukumannya 100 kali sebat.

Penyebat yang nak menyebat Penzina hanya boleh melakukan sedemikian sekiranya Hakim telah memutuskan hukuman itu boleh dilaksanakan. Dan Hakim hanya akan memutuskan sebatan 100 kali sekiranya...

(i) Terdapat bukti 4 orang Saski Mata yang memberikan Testimonial. Siqah dan keperibadian 4 Saski Mata itu pula mestilah melepasi ujian sebagai Mukmin dan tidak Fasiq.

(ii) Iqrar atau pengakuan daripada Penzina itu sendiri. Hakim kena berpuas hati bahawa pengakuannnya(penzina) adalah bebas daripada sebarang unsur undue influence dan duress.

Adapun, Hudud yang lagi satu ialah hudud-hudud Alah yang tidak boleh dilampaui... Contohnya, boleh berkawan dengan orang Kafir tetapi hanya yang Zimmi. Kalau berkawan dengan yang Harbi maknanya mereka telah melampaui Had(hudud) Allah.

Kedua, Boleh belajar apa jua ilmu terbatas kepada mengamalkannya seperti ilmu Hak Asasi... Dalam Islam, soal hak setiap individu diterjemahkan dalam konsep Al Adl Wa Al Ikhsaan. Jadi had(hudud) ini janganlah dilampaui.

Apakah yang akan berlaku sekiranya Hudud ini dilampaui. Jawapanya Laknat daripada Allah.

Ada seorang individu telah dilaknat oleh Allah kerana melampaui hudud dan melanggarinya. Dia telah dipenjarakan dengan hina dan akan dipenjarakan lagi.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com