20080813

PKR nafi arah MP Kulim-Bandar Baharu 'hilangkan diri'

12-08-2008 10:06:04 PM
Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

(Mutakhir) PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menolak khabar angin Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin (gambar), yang menyertai demonstrasi membantah forum Majlis Penguam Sabtu lalu, sengaja telah diarah menghilangkan diri bagi mengelak beliau menjadi satu isu ketika pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh.

Dakwaan terbaru ini mula tersebar selepas Zulkifli ‘hilang’ sejak tiga hari lalu.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail ketika dihubungi mStar Online menafikan dakwaan sedemikian.

“Saya sendiri tidak tahu di mana dia (Zulkifli) berada. Jadi bagaimana pula ada pihak boleh mendakwa kami (PKR) mengarahkan dia untuk bersembunyi,” kata beliau.

Dr. Wan Azizah yang kini sibuk menumpukan perhatian ke atas pilihan raya kecil Permatang Pauh, yang ditandingi suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau turut ada menerima maklumat mengenai ‘kehilangan’ Zulkifli, namun tidak pasti kedudukan sebenar mengenainya.

Zulkifli merupakan anggota Majlis Tertinggi PKR dan difahamkan tidak pulang ke rumahnya sejak Sabtu lalu.

Sementara itu Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd. Akin berkata, tiada sebab untuk pimpinan PKR mengarahkan Zulkifli bersembunyi atau menghilangkan diri.

“Mengapa pula kita nak arah beliau berbuat demikian? Saya sendiri risau dengan ‘kehilangan’ dia,” katanya.

Katanya, berdasarkan pengetahuan beliau, PKR tidak pernah mengeluarkan arahan sedemikian yang dianggap karut dan tiada faedah.

Shamsul juga hairan mengapa khabar angin seperti ini disebarkan sedangkan semua jentera parti PKR sedang sibuk membuat persiapan menghadapi pilihan raya kecil nanti.

Bagaimanapun Shamsul berkata sehingga ke hari ini beliau masih berusaha menjejaki Zulkifli melalui teman-teman rapat untuk mendapatkan perkembangan lanjut.

Usaha mStar Online menghubungi Zulkifli sehingga petang ini juga tida berjaya kerana telefon bimbitnya tidak diaktifkan.

Semalam dua pemimpin PKR mengeluarkan kenyataan bagi mengelak mana-mana usaha cuba mengaitkan tindakan Zulkifli ketika demonstarsi membantah Majlis Peguam sebagai pendirian PKR.

Ketua Penerangan PKR, Tian Chua memberitahu New Straits Times bahawa Zulkifli perlu menjelaskan kepada pemimpin tertinggi parti mengenai pendiriannya dan tindakan akan diambil selepas penjelasan diberikan.

Kata beliau, pihaknya tidak kisah jika beliau mengambil bahagian atas kapasiti peribadi untuk memberi pandangannya tetapi sewajarnya dilakukan dalam cara yang baik.

Timbalan Presiden PKR, Dr. Syed Husin Ali juga mengkritik tindakan seorang penguam dan yang juga Ahli Parlimen yang mendakwa bertindak bagi pihak umat Islam tetapi menggunakan kata-kata tidak bertamadun dan kasar ke arah penganjur forum berkenaan.

Difahamkan beliau merujuk kepada Zulkifli.

Kelmarin polis menafikan berita yang tersiar dalam beberapa laman blog hari ini bahawa Zulkifli ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Sabtu lalu.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menyifatkan berita itu sebagai khabar angin semata-mata.

Pada 29 September 1998, Zulkifli, 46, pernah ditahan di bawah ISA selama 60 hari kerana terlibat dalam gerakan reformasi bersama Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kali terakhir beliau muncul di khalayak ramai ialah pagi semalam di ibu negara ketika menyertai perhimpunan membantah forum anjuran Majlis Peguam.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com