20080909

Bajet: Seriuskah Membasmi Kemiskinan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat bloggers sekalian

1. Beberapa hari lalu telah dibentangkan Bajet 2009. Tidak banyak yang dapat dikomen dalam bajet ini memandangkan bajet ini sama seperti bajet sebelumnya.Sungguh diuar-uarkan sebagai satu Bajet yang terbaik namun ia tidak banyak memberi kesan kepada majoriti rakyat iaitu golongan berpendapatan sederhana.

2. Tiadanya penurunan harga petrol sedangkan harga minyak dunia telah menurun sekitar USD 115 setong jelas menunjukkan tiada usaha serius kerajaan bagi mengurangkan beban hidup rakyat berpendapatan rendah dan sederhana terutamanya di bandar.

3. Melalui pengamatan saya bajet ini juga tidak akan dapat merapatkan jurang pendapatan antara miskin dan kaya dalam negara ini.

4. Komitmen kerajaan untuk menjayakan kemiskinan tegar sifar menjelang 2010 amat baik. Namun saya tidak melihat adanya program serius yang dibentangkan bagi mengatasi masalah ini. Ini kerana kurangnya program-program khusus bagi membantu peningkatan ekonomi golongan berpendapatan rendah.

5. Masalah kemiskinan akan bertambah berikutan kejatuhan harga komoditi asas seperti kelapa sawit dan getah. Pada masa yang sama berlaku pula kenaikan kos harga baja dan racun. Ini akan menjejaskan pendapatan para petani kecil di negara ini. Ini sekaligus akan memberi kesan kepada usaha membasmi kemiskinan.

4. Subsidi RM 20 bil elektrik juga tidak memberi kesan besar kepada kumpulan sasaran. Ini memandangkan jumlah pengguna bil elektrik di bawah RM 20 terlalu sedikit. Jika sesebuah rumah itu memiliki lampu, peti sejuk, televisyen, radio dan kipas rata-rata jumlah bil yang perlu dibayar lebih daripada RM 20. Sedangkan kemudahan ini merupakan perkara asas kepada rakyat Malaysia hari ini.

5. Geran Industri kecil dan sederhana (IKS) juga tidak memadai. Ini akan menurangkan jumlah orang miskin yang dapat dibantu bagi memlukan perniagaan kecil.

6. Peruntukan untuk golongan yang memerlukan iaitu rumah, oku, ibu tunggal masih tidak mencukupi memandangkan hasrat kerajaan untuk basmi miskin tegar pada 2010 iaitu hanya tinggal satu pembentangan Bajet (2010) lagi.

7. Menurut laporan dalam Bajet, terdapat 38,400 isi rumah miskin tegar. Saya percaya perangkaan ini dibuat sebelum kenaikan harga petrol secara mendadak beberapa bulan lalu. Malah saya khuatir jika statistik ini merupakan statistik lama yang tidak mengambil kira kenaikan inflasi yang bermaharajalela sejak setahun yang lalu.

8. Penumpuan Bajet juga tidak menjelaskan berapa ramai keluarga miskin tegar akan bebas dari lingkaran tersebut pada hujung tahun hadapan. Saya kurang yakin peruntukan yang akan diberikan mampu menyelesaikan sekurang-kurangnya 50% miskin tegar yang ada hari ini.

9. Sungguhpun begitu, masalah yang paling besar yang akan dihadapi oleh kerajaan ialah masalah pelaksanaan. Kurangnya daya kepimpinan tegas akan melembabkan lagi pelaksanaan projek di seluruh negara. Saya berharap semua Menteri bertindak sebagai seorang driver yang baik, yang mampu memandu, mengendali dan membawa kementerian masing-masing ke tahap yang telah dipersetujui bersama oleh kerajaan.

10. Saya juga masih menunggu akan satu lagi bajet yang akan dibentang oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas 16 september ini jika beliau mampu membentuk kerajaan secara "pintu belakang".

11. Sungguhpun saya berpendapat penungguan ini tidak lebih dari pungguk rindukan bulan, namun kalau tidak di Parlimen, tentulah beliau boleh membentangkan di sidang akhbar Pakatan Rakyat.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com