20080911

Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1669

Messages In This Digest (8 Messages)

Messages

1.

Re: [ReSpONs] Baca dan ambil pengajaran

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 6:42 am (PDT)

respon saya:  yang dah terlepas nak macammana? nasi dah jadi bubur kerana sudah tertukar bayi. Yang sudah Islam pula nak tukar balik murtad. Yang dah murtad sejak kecil pula dah selesa dan seronok dengan anutannya dan dah seronok beranak dgn bini cinanya. Kalaulah ada pihak tertentu sukarelawan Islam yang segera menemui kedua-dua lelaki tersebut dengan mendakwahi supaya si Zulhaidi tetap dengan agamanya Islam dan Teo Tian Fa pula diajak mengenali Islam.
 Pada sayalah; yang paling bersalah dalam hal ini ialah pihak hospital, ialah kenapa apabila seorang isteri waktu nak bersalin maka pihak hospital beria-ia sangat melarang si suami atau salah seorang ahli keluarga si isteri yang dipertangungjawabkan untuk menentukan sekurang-kurangnya keselamatannya dan juga keadaan bayinya nanti bagaimana ? Jikalau bayi orang Islam, contohnya, bukankah sebaik2nya segera diazankan ke telinganya.? Pihak hospital hanya tahu bayi-bayi itu selamat dan sihat, itu sahaja.

--- Pada Rab, 10/9/08, umar faruqi <faruqi03@yahoo.com> menulis:

Daripada: umar faruqi <faruqi03@yahoo.com>
Subjek: [ReSpONs] Baca dan ambil pengajaran
Kepada: respeks@yahoogroups.com, tipah@yahoogroups.com, kayangan@yahoogroups.com, SahabatInteraktif@yahoogroups.com, mahligai@yahoogroups.com, bersamamu@yahoogroups.com, blalang_group@yahoogroups.com, keluarga_melayu@yahoogroups.com, keluarga02@yahoogroups.com, melayucyber@yahoogroups.com, melayusiber@yahoogroups.com, rampai_iklan@yahoogroups.com, respons@yahoogroups.com, kejayaan_sihatceria@yahoogroups.com, uitm-melaka@yahoogroups.com, azhariyeeiin@yahoogroups.com, iklanbebasku@yahoogroups.com, usahawan_cyberia@yahoogroups.com, MANGKUKHAYUN@yahoogroups.com, mymasjid@yahoogroups.com
Cc: relexjap@yahoogroups.com
Tarikh: Rabu, 10 September, 2008, 5:04 AM

Satu berita yang menyedihkan: 29 tahun tertukar bayi, rahsia pun terbongkar
Dilulus terbit pada Saturday, February 03 @ 00:14:32 MYT oleh Din-Cryptos
Oleh MARSHA TAN

JOHOR BARU:  Lapan tahun lalu Zulhaidi Omar perasan seseorang gadis keturunan Cina sering merenung mukanya di sebuah pasar raya di Batu Pahat, tempatnya bekerja.

Gadis ini kemudian muncul bersama sepasang suami isteri dan ketiga-tiga bertemunya. Tanpa disangka mereka rupa-rupanya mempunyai pertalian darah!

"Mereka datang berjumpa saya tiga kali dan daripada perbualan kami, mereka yakin saya ini anak mereka. Jadi saya pun bersetuju menjalankan ujian DNA dan keputusannya mengesahkan bahawa orang tua itu ibu bapa saya yang sebenarnya.

"Gadis yang sering merenung saya itu rupa-rupanya kakak saya yang mengesyaki bahawa saya memang adiknya kerana iras wajah saya seakan-akan muka bapa," kata Zulhaidi, 29, dalam sidang media hari ini.

Keluarga ini mendedahkan rahsia mereka demi mengganti nama Zulhaidi kepada nama Cina, selain menukar status agamanya di kad pengenalan daripada Islam kepada Buddha.

"Sebulan kemudian, kami mula rasa hairan kerana bayi itu mempunyai kulit yang lebih gelap dan tidak berwajah seperti anggota keluarga kami," kata Teo, di sisinya Zulhaidi (kanan), sewaktu sidang akhbar. (foto The Star)

Sewaktu masih kecil, kata Zulhaidi, dia selalu berasa ganjil apabila dipermain-mainkan kerana wajahnya yang kelihatan seperti seorang anak Cina dan tidak kelihatan seperti pasangan Melayu yang membesarkannya.

Apabila umurnya 13 tahun, Zulhaidi mengambil keputusan meninggalkan keluarga tersebut.
"Bapa saya yang berbangsa Melayu itu meninggalkan kami sewaktu saya berumur tiga tahun. Ibu saya kemudian bernikah lagi tetapi saya sukar menyesuaikand diri dengan bapa tiri, jadi saya tinggalkan rumah.

"Bermacam-macam kerja kasar saya lakukan untuk menyara hidup dan persekolahan, sebagai pelayan kedai dan pencuci kereta," katanya lagi, kini sebagai seorang eksekutif jualan dengan Diploma Pentadbiran Perniagaan.

Bapa asalnya Teo Ma Leong, 66, berkata dia mengesyaki anak kelimanya, lelaki daripada enam beradik, telah tertukar dengan bayi keturunan Melayu kerana sewaktu Zulhaidi dibesarkan, Teo pula membesarkan seorang anak lelaki dengan usia yang sama.
Bayi itu dinamakan Teo Tian Fa, kini 29, yang melangsungkan perkahwinan dengan seorang gadis Cina baru-baru ini tidak pula keberatan menerima Zulhaidi dalam keluarganya dan dia sendiri tidak berminat mencari ibu bapa asalnya.

Tambah bapa itu lagi, "kami tidak perasan sebarang perbezaan pada hari bayi itu dilahirkan tetapi sebulan kemudian, kami mula rasa hairan kerana bayi itu mempunyai kulit yang lebih gelap dan tidak berwajah seperti anggota keluarga kami.

"Sewaktu kami memeriksa dengan pihak hospital, kami tidak mendapat apa-apa jawapan atau penjelasan, jadi kami buat seperti biasa, membesarkannya seperti anak kami sendiri walau di dalam hati terdetik bahawa anak kami yang sebenarnya pasti ada di mana-mana," kata Teo, dulu pernah bekerja sebagai mekanik.

Teo menceritakan bagaimana isterinya Lim Sik Hai, 62, terpaksa melalui fitnah dan gosip liar masyarakat sekeliling yang menuduhnya melahirkan seorang anak daripada perhubungan haram tetapi Teo lebih mengenali pasangannya  dan yakin penuh padanya.
"Apabila anak perempuan kami menemui Zulhaidi, saya tahu itulah anak lelaki kami yang dicari selama ini. Tiga bulan selepas ujian DNA, Zulhaidi bersetuju tinggal bersama kami," cerita Teo lagi, sambil menambah anaknya itu mengambil masa enam bulan kemudian untuk memanggil mereka "ibu" dan "bapa".

Ditanya kenapa keluarga ini mengambil masa lapan tahun sebelum mendedahkan perkara ini, Zulhaidi berkata mereka telah cuba mendapatkan khidmat guaman tetapi tidak diendahkan dengan dakwaan "ini kes yang mustahil".

"Apabila kami membaca di akhbar tentang sidang media Michael Tay, kami pun meminta bantuannya," tambahnya.
Tay, pengerusi MCA cawangan Bandar Baru Tampoi, berkata beliau akan menolong keluarga ini menukar identiti Zulhaidi dan membawa kes ini kepada kerajaan negeri.

Yang Sedih ialah:
1. Bagaimana seorang yang telah Islam selama 29 tahun boleh menerima mudah agama lain.

2. Ibubapa yang membiarkan anak-anak hingga tiada rasa bersyukur setelah Islam 29 tahun.

3. Orang bukan Islam bersungguh-sungguh mempertahankan agama dan bangsa mereka, tetapi orang Islam menghina agama sendiri.

Komen anda bagaimana?

ym : mr_respeks

weblog : http://respeks. blogspot. com
webgroups : http://groups. yahoo.com/ group/respeks

Dapatkan nama E-mel keutamaan anda!
Kini anda boleh @ymail.com dan @rocketmail.com.
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
2.

Re: [ReSpONs] Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 7:02 am (PDT)

makcik tu sambil berniaga dia nak bersedekah, yang penting niat hatinya, sebab itulah Tuhan senantiasa memurahkan rezekinya, sudah tentunya pelanggannya semakin hari makin ramai, pelanggan tetapnya pun sudah tentu semakin ramai. Jadi walaupun untungnya kecil tetapi apabila jualannya semakin banyak berkali ganda, kira ajela. Itulah hakikat kekayaan rezeki daripada Allah swt. Bertambah-tambah berkat, lagi-lagi kueh mueh yang nak dijadikan untuk berbuka puasa selepas sehari suntuk berlapar... kan...
 Sepatutnya sikap makcik inilah yang dijadikan teladan kepada semua ahli ahli koprat, apabila semakin kaya jadilah semakin pemurah, bukannya semakin kedekut. Oleh kerana bakhil kedekut maka Tuhan sekatlah keberkatannya, lalu tersekat2lah perkembangan dan kemajuan perniagaannya. Lalu salahkan Tuhan kerana perniagaannya merosot......... padahal salah sendiri .......bakhil kedekut...

--- Pada Rab, 10/9/08, Wahidin Hashim <wahidin_hashim@yahoo.com> menulis:

Daripada: Wahidin Hashim <wahidin_hashim@yahoo.com>
Subjek: Re: [ReSpONs] Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10
Kepada: ReSpONs@yahoogroups.com
Tarikh: Rabu, 10 September, 2008, 3:34 AM

Tak payah la jauh-jauh sangat. Kat sempadan Perak, Penang dan Kedah iaitu Bandar Baru, Daerah Kulim bersebelahan Parit Buntar pun ada.
 
Tapi kecil la sikit.
 
Tapi, kadang kadang kena juga tengok bahan yang digunakan.
 
Selagi mereka mampu memperolehi keuntungan, teruskan.
 
Syukur, alhamdulillah.

----- Original Message ----
From: Intan <intanhafina73@ yahoo.com>
To: ReSpONs@yahoogroups .com
Sent: Wednesday, September 10, 2008 10:14:11 AM
Subject: Re: [ReSpONs] Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10

FYI, di bahagian baling, kondiang, changlun dan belah2 atas di Kedah, memang ada kuih harga 10sen, masa saya belajar tu, time puasa, saya akan ke sana sebab dapat 10 biji untuk RM1....boleh share ngan kekawan...x cukup ngan tu, kuih2nya bukan kecik besar, gemuk dan sedap....

teringat kueh cucur badak kat sana...sedap sungguh...

----- Mesej Asal ----
Daripada: suhaimi mohamad <smimod304@yahoo. com>
Kepada: ReSpONs@yahoogroups .com
Dihantar: Rabu, 10 September, 2008 9:28:35
Subjek: Re: [ReSpONs] Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10

Agarnya dapat x kita rasa balik suasana mcm tu semula?
Kalau boleh cara beliau tu ditengahkan, dikaji bagi kebaikkan semua.
Betul tak? Tak betul? Betul tak? Tak betul? Betul tak? Tak betul? Betul tak? Tak betul?

----- Mesej Asal ----
Daripada: umar faruqi <faruqi03@yahoo. com>
Kepada: respeks@yahoogroups .com; tipah@yahoogroups. com; kayangan@yahoogroup s.com; SahabatInteraktif@ yahoogroups. com; mahligai@yahoogroup s.com; bersamamu@yahoogrou ps.com; blalang_group@ yahoogroups. com; keluarga_melayu@ yahoogroups. com; keluarga02@yahoogro ups.com; melayucyber@ yahoogroups. com; melayusiber@ yahoogroups. com; rampai_iklan@ yahoogroups. com; respons@yahoogroups .com; kejayaan_sihatceria @yahoogroups. com; uitm-melaka@ yahoogroups. com; azhariyeeiin@ yahoogroups. com; iklanbebasku@ yahoogroups. com; usahawan_cyberia@ yahoogroups. com; MANGKUKHAYUN@ yahoogroups. com; mymasjid@yahoogroup s.com
Dihantar: Selasa, 9 September, 2008 8:18:43
Subjek: [ReSpONs] Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10

Ada orang jual kuih dengan HARGA RM0.10
Dilulus terbit pada Tuesday, September 09 @ 19:10:50 MYT oleh greenboc
Oleh ikhqoi

"
KUIH DENGAN HARGA RM0.10

Aku teringat dulu, masa aku sekolah rendah... aku still dapat beli kuih dengan harga RM0.10 dan nasi lemak dengan harga RM0.20 dan bawak air kosong pi sekolah..

naik darjah 6, harga nasi lemak naik ke rm0.30 dan kuih still maintain RM0.10...

Itu cerita 13 tahun dulu.

Sekarang kalau aku pi bazar ramadhan.. Aku beli kuih 5biji=RM2.00. .
Semalam aku bawak RM20, habih macam tu jer... Tak tahu beli apa... Dah nampak sangat, duit sekarang nilainya kecik..

Sebelum aku pi bazar ramadhan, aku surf berita harian.
Aku jumpa artikel yang kata ada makcik nie still jual kuih dengan harga 10 sen... aku ckup terkejut..

So aku nak kongsi dengan korang, artikel ni ek:-

Peniaga jual kuih dengan harga 10 sen selama 26 tahun
BALING: Tidak ramai peniaga yang sanggup menjual kuih dengan harga 10 sen sebiji tetapi itulah yang dilakukan seorang suri rumah Halipah Dahaman apabila tidak pernah menaikkan harga kuihnya sejak 26 tahun lalu.

Halipah, 52, menyifatkan kenaikan harga barang bukan menjadi halangan untuk beliau mengekalkan harga kuih 10 sen sebiji kerana beliau masih mendapat keuntungan apabila kuantiti yang dijual itu adalah banyak.

Beliau membuat lebih sepuluh jenis kuih termasuk tepung talam, pulut seri muka, kuih lompang, cucur udang, kuih karya dan buah melaka, yang kesemuanya dijual dengan harga 10 sen satu. Halipah berkata terdapat peniaga di Pasar Ramadan yang tidak begitu senang dengannya kerana beliau dapat menghabiskan kuih yang dijualnya di pasar itu dalam tempoh sejam selepas membuka gerai.

"Memanglah ramai peniaga yang tidak begitu senang dengan cara saya berniaga kerana menjual kuih pada harga yang begitu murah tetapi bagi saya ia adalah cara saya mendapat pelanggan," katanya kepada Bernama ketika di temui di sini hari ini.

Mengenai rahsia membolehkan beliau menjual kuih dengan harga yang murah, Halipah berkata setiap sekilo tepung gandum sebenarnya boleh menghasilkan hampir 200 biji kuih.

Beliau berkata pelanggannya berpuashati dengan kuih yang dibuatnya bukan saja kerana ia murah, tetapi sedap kerana dibuat menggunakan bahan yang cukup dan mengadun setiap bahan kuih seperti untuk dihidang kepada keluarga sendiri.

"Saya tidak membuat kuih secara ala kadar kerana semua pelanggan mengenalinya sejak begitu lama," katanya.

Beliau berkata peniaga kuih tidak sepatutnya menjadikan alasan kenaikan harga bahan seperti tepung beras, tepung gandum dan tepung pulut untuk mengaut keuntungan berlebihan kerana selama hampir 26 tahun menjual kuih dengan harga 10 sen sebiji, Halipah berkata beliau tidak pernah rugi malah mendapat untung yang lumayan. - Bernama

Semoga makcik ni, dilimpahkan rezeki berlipat ganda. Tapi aku tak kata peniaga lain tidak beretika.

Sbb aku pun berniaga!!! Masing-masing ada kos..

Mungkin makcik ni ade skill utk 'cover cost' atau dengan kata lain 'cost effectiveness'

TAHNIAH MAKCIK HALIPAH!!

Dari Hati ke PC
"

ym : mr_respeks

weblog : http://respeks. blogspot. com
webgroups : http://groups. yahoo.com/ group/respeks

Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!

Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!


Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
3.

Re: [ReSpONs] Antara pendatang dan penumpang

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 7:28 am (PDT)

alaaaaa....  baru je negara di landa banjir, cuaca jerebu, pak pak menteri dah sibuk ke luar negara.. bukannya tak tahu...  dah lupa kut..?

--- Pada Sel, 9/9/08, Md Nazri Bin Md Nor <ayie0876@yahoo.com> menulis:

Daripada: Md Nazri Bin Md Nor <ayie0876@yahoo.com>
Subjek: Re: [ReSpONs] Antara pendatang dan penumpang
Kepada: ReSpONs@yahoogroups.com
Tarikh: Selasa, 9 September, 2008, 11:08 PM

Setuju saudara Omar
 
expecially pada rangkap terakhir.. kitelah yang akan mempertahankan negara sekirannya negara ditimpa musibah... cuma kurang setuju skit sahaja... kerana..
 
berapa ramai bukan melayu didalam KETENTERAAN. . bahkan ramai diantara bukan melayu diberi hak untuk mengebangkan sukhoi n MIG...
 
dan berapa mereka boleh terbangkan nuri n lain2 kelengkapan perang Malaysia...
 
mereka la jugak akan berjuang.. takkan kite nak merendahkan tahap cintanya pada MALAYSIA... sedangkan mereka jugak ada semangat pertiwi...
 
dan adakah saudara OMAR yakin bahawa bangsawan2 dan negarawan2 MALAYSIA spt Dato' Najib akan kekal dalam negara sekiranya musibah melanda negara...adakah saudara Omar yakin bahawa semua melayu akan kekal dalam negara untuk bersama berjuang mempertahankan negara..??  saya tidak yakin begitu ... sedangkan MELAYU sekarang sudah banyak berubahh... ramai mana anak2 menteri belajar dalam negara.. melancong dalam negara... ??? itu sudah cukup untuk menilai tahap kecintaan pada NEGARA...
 
janganlah saudara Omar meletakkan permasalahan kepada KELOMPOK semacam gitu .. jangan kite letak .. CINA itu .. INDIA ini .. sedangkan MELAYU begitu... walhal .. mungkin ramai antara mereka akan berjuang bersama2 petani dan peladang untuk kedaulatan Malaysia.. kite mana tahu ..
 
kesimpulannya. .. ayuh la.. jangan la pertikai soal CONTRIBUTION bukan melayu kepada perkembangan negara.... ayuh la.. sama2 dan bersama2 mencipta negara .... dengan keadilan ISLAM... tak ada syarat lain .. tak ada kudrat lain .. kecuali ISLAM...
 
wallahuaklam. ...
 
* yang penting.. kene ada adap dalam bergaul .. bersosial .. berpolitik.. yang penting.. menyakitkan perasaan kaum lain pun dilarang ISLAM apatah lagi menyakitkan hati umat Islam sendiri ... :)

--- On Wed, 9/10/08, Omar Zakaria <manafzack@gmail. com> wrote:

From: Omar Zakaria <manafzack@gmail. com>
Subject: Re: [ReSpONs] Antara pendatang dan penumpang
To: ReSpONs@yahoogroups .com
Date: Wednesday, September 10, 2008, 10:57 AM

Sambung lagi,
Kerajaan Singapura telah lama menerapkan bahawa semua orang di Temasik
adalah pendatang [kata ini dipetik dari saudara isteri saya di
S'pura]. Jadi sama-sama lah mengikut meritkrosi dalam mencapai
sesuatu, konon dakwaan mereka tapi nyata tiada seorang pun orang
Melayu menjadi pilot jet fighter bagi negaranya.

Sekiranya kita menganggap diri kita pendatang, senanglah mereka
merombak Perlembagaan 153 kerana tidak dapat menangkis istilah
peribumi/bumiputra. Untuk pengetahuan semua, Perlembagaan 153 adalah
hasil dari tolak ansur orang Melayu menerima orang bukan bumiputra
menjadi warga Malaya. Apabila tempoh 51 tahun berlalu, tak kiralah
orang bumiputra dan bukan bumiputra LUPA tentang syarat yang dibuat
oleh British ini. Syarat British kepada Tunku ialah menerima bukan
bumiputra sebagai warga dan timbal balik British meniktirafkan hak2
orang Melayu/Pribumi. Persoalannya bolehlah kita berdiri sama tinggi
dan duduk sama rendah. Memang ada di antara kita boleh, tapi majoriti
orang Melayu/Islam yang duduk di kampung kalah dari segenap segi,
boleh kah bersaing? Memang Melayu bandar boleh bersaing, tapi kena
ingat mereka meliputi minoriti di kebanyakan bandar2 besar di
Malaysia. Kita harus melihat dari segi kuantitatif. Kita telah dijajah
selama ratusan tahun dan dipisahkan tempat iaitu melayu/bumi di
kampung/hutan, cina di bandar dan india di estet. Mereka yang di
bandar mestilah maju dan kuat ekonominya kerana ada segalanya tapi
orang kita di kampung, bagaimana? Jadi keistimewaan hak
melayu/bumiputra perlu dikekalkan untuk suatu tempoh lagi.

Tak kiralah sebahagian darah kita ada keturunan arab, cina atau india,
tapi sebahagian darah kita masih Melayu merujuk kepada mereka yang
berkahwin campur. Ingatlah sebelum zaman Rasulallah, orang Arab
berpuak-puak, tapi setelah zaman Rasulallah, mereka bersatu dan kuat.
Jadi tak kiralah asal suku kaum, kita orang Melayu/Islam perlu bersatu
padu dalam menghadapi dugaan sekarang. Bersatu kita teguh, bercerai
kita roboh.

Jadi sekali lagi, janganlah kita menganggap diri kita pendatang kerana
kebanyakan kita lah yang akan mempertahankan tanahair ini sekiranya
musibah berlaku dan orang lain yang akan berhijrah ke luar negara.

Salam,
Omar

2008/9/9 Md Nazri Bin Md Nor <ayie0876@yahoo. com>:
> Setuju...dengan Saudara Omar..
>
> Kenapa asyik2 kite je kene mintak maaf.. walhal.. dia orang (bukan melayu)
> lagi terbukti mempesendakan dengan niat terhadap melayu dan ISLAM ..
>
> apa kite sensitif..? apa kite hirau ... ? kite sekadar hangat2 taik ayam..
> panas kejab bila dah keras.. dibuang dipangkal pokok buat baja..
>
> ni la melayu ... lemahh.. n yang paling malang.. MELAYU kite nie sanggup
> sebelah bukan melayu untuk melemahkan melayu.. macam PM kite tu .. duk nak
> menyebelah KO TSU KOON buat apa... yang nyata saya setuju jugak... memang
> asalnya CINA2 n INDIA nie pendatang.. tp mereka banyak jugak contribution
> utk jadikan MALAYSIA nie macam gini ..
>
> jadi gini la.. soal skarang nie.. soal ADAB jee.. si UMNO BUKIT BENDERA tu
> mugkin tak beradap mengutarakan isu kaum lain .. wal hal kite kene ingat
> la.. kalau kite je duk kat MALAYSIA nie.. rasanya tak jadi gini .. ini lah
> sebenarnya rahmat bersatu padu n respec each others.. respec sumbangan
> masing2...
>
> so please la.. masalah racist nie.. kerana sebab POLITIK kite macam gitu ..
> politik perkauman.. n sudah tentu protect kaum masing2 punya interest...
> sebab itu jadi begini ...
>
> kesimpulannya. . please la.. ingat tak siapa akan kekal diBUMI ini .. jangan
> sebut TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA la.. kalau MELAYU sendiri layu.. yang
> penting... ISLAM... pasal ISLAM dikire selepas mati.. MELAYU setakat dunia
> je la..
>
> so ayuh... letakkan ISLAM pada tempat yang sebenarnya.. tak guna
> bertelagah.. CINA PENDATANG la.. MELAYU KUNO laa.. tu semua tak boleh
> membantu kearah kebaikan.. cuma ISLAM je boleh bagi keadilan mutlak.. pasal
> SOPnya dah jelas .tetap n penting .. integrity of that SOP memang tak leh
> nak dipertikai..
>
> wallahuaklam. ..
>
>
>
>
> --- On Tue, 9/9/08, Omar Zakaria <manafzack@gmail. com> wrote:
>
> From: Omar Zakaria <manafzack@gmail. com>
> Subject: Re: [ReSpONs] Antara pendatang dan penumpang
> To: ReSpONs@yahoogroups .com
> Cc: respeks@yahoogroups .com, tipah@yahoogroups. com,
> kayangan@yahoogroup s.com, SahabatInteraktif@ yahoogroups. com,
> mahligai@yahoogroup s.com, bersamamu@yahoogrou ps.com,
> blalang_group@ yahoogroups. com, keluarga_melayu@ yahoogroups. com,
> keluarga02@yahoogro ups.com, melayucyber@ yahoogroups. com,
> melayusiber@ yahoogroups. com, rampai_iklan@ yahoogroups. com,
> kejayaan_sihatceria @yahoogroups. com, uitm-melaka@ yahoogroups. com,
> azhariyeeiin@ yahoogroups. com, iklanbebasku@ yahoogroups. com,
> usahawan_cyberia@ yahoogroups. com, MANGKUKHAYUN@ yahoogroups. com,
> mymasjid@yahoogroup s.com
> Date: Tuesday, September 9, 2008, 4:29 PM
>
> Sdr,
>
> Saya tidak mahu ulas tentang kenyataan Ketua UMNO Bukit Bendera. Apa
> yang saya ingin ulas tentang
> kenyataan Sdr bahawa orang Melayu juga pendatang di bumi Malaysia.
>
> Untuk pengetahuan tuan, demografi orang Melayu (dulu dipanggil ikut
> suku kaum Jawa, Minang etc..) adalah merangkumi kawasan nusantara dari
> Filipina (kebanyakan orangnya dipaksa masuk Kristian oleh penjajah
> Sepanyol), Malaysia, S'pura, Brunei dan Indonesia (dulunya tak wujud
> negara2 ini) sebelum merdeka. Untuk pengetahuan Sdr, pernah diurakan
> supaya sebuah negara Indonesia Raya ditubuhkan tapi tidak menjadi
> kenyataan.Jadi perantauan dari mana-mana nusantara tidak dianggap
> pendatang tapi sebagai perantau kerana masih berada dalam nusantara
> yang sama iaitu majoriti masing-masing bercakap dalam loghat Melayu,
> beragama Islam dan mengamalkan budaya suku kaum Melayu. Penyatuan
> Melayu dari mana-mana suku kaum Melayu dan Islam dalam perlembagaan
> Malaysia adalah simbolik kepada perpaduan umat Melayu/Islam di
> Malaysia. Lihatlah di Singapura, kerajaan mereka secara halus
> mengkategorikan orang Melayu berasaskan kepada suku kaum dalam surat
> beranak/surat pengenalan diri. Percayalah sekiranya kita tak bersatu,
> macam-macam desakan akan dibuat sehingga kita tersungkur.
>
> Perlu ingat, pendatang bermaksud mereka ini adalah datang dari kawasan
> yang lain seperti Timur Jauh atau Asia Selatan mempunyai budaya yang
> berbeza, agama yang berbeza dan bercakap dalam bahasa yang berbeza.
>
> Janganlah melihat tentang kepincangan kita selalu dan sering
> menganggap orang lain sahaja yang terguris. Ingat tak lagi peristiwa:
> 1) Pelajar M'sia berketurunan Cina mempersendakan Negaraku dan Islam
> tidak mengambil tindakan dan pihak parti pembangkang/ kerajaan
> berteraskan Cina meminta maaf.
> 2) Memorandum Hindraf yang jelas mengeluarkan kenyataan yang menghasut.
> 3) Lain-lain komen sila rujuk http://www.chedet. com dalam ruangan Pohon
> Maaf
>
> Peristiwa ini telah menguris hati kita tapi tiada pihak yang mahu/rela
> memohon maaf kepada kita. Janganlah kita yang asyik nak mengalah tapi
> tidak di pihak yang lagi satu.
>
> Salam,
> Omar
>
> 2008/9/9 umar faruqi <faruqi03@yahoo. com>:
>> Antara pendatang dan penumpang
>> Dilulus terbit pada Tuesday, September 09 @ 14:00:00 MYT oleh SongkokPutih
>> Oleh Kuda Ranggi
>>
>>
>> Pada mulanya saya agak keberatan nak ulas kekecohan yang berpunca ekoran
>> daripada kenyataan ketua UMNO bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang bernama
>> Ahmad bin Ismail. Sama ada benar atau tidak apa yang didakwa dikatakan
>> olehnya mengenai rakyat Malaysia keturunan Cina bukan persoalannya kerana
>> isu tersebut sudahpun merebak dan mengapi-apikan keadaan.
>>
>> Jika tidak ditangani dengan cermat, teliti dan bijak, isu itu boleh
>> ditangguk dalam air yang keruh oleh anasir-anasir yang ingin melihat
>> negara
>> ini hancur serta mengundang campur tangan kuasa asing.
>>
>> Dalam zaman dunia tanpa sempadan dan liputan meluas dan segera oleh media
>> elektronik antarabangsa, apa yang berlaku di sesebuah negara itu tidak
>> dapat
>> disembunyi atau dinafikan.
>>
>> Isu pokok yang dibangkitkan oleh Ahmad Ismail membabitkan persoalan
>> "menumpang" iaitu rakyat Malaysia keturunan Cina adalah penumpang di
>> negara
>> ini. Beliau menjelaskan bahawa ia merujuk kepada zaman pra-Merdeka.
>> Bagaimanapun, sensitiviti rakyat Malaysia keturunan Cina telah terguris.
>>
>> Saya tidak mengenali secara peribadi Ahmad Ismail, tetapi kenal agak rapat
>> dengan Allahyarham abangnya, Abdul Rahim Ismail, pemilik Syarikat
>> Pembinaan
>> Rahim yang pada satu ketika dahulu agak terkenal sebagai sebuah firma
>> pembinaan Bumiputera yang unggul di Pulau Pinang. Saya tidak tahu apa dah
>> jadi dengan syarikat itu selepas Abdul Rahim meninggal dunia.
>>
>> Secara peribadi, saya tidak setuju dengan apa yang didakwa dikata oleh
>> Ahmad
>> Ismail atas beberapa sebab.
>>
>> Bagi saya, hampir 90 peratus rakyat Malaysia, khususnya di Semenanjung,
>> adalah pendatang dan kita semua sebenarnya menumpang hidup di bumi Allah.
>> Kita bukan pemilik kekal tetapi hanya menumpang.
>>
>> Sebagai contoh, saya sendiri adalah keturunan pendatang yang menumpang
>> hidup
>> di bumi bertuah ini. Datuk nenek di sebelah bapa saya berhijrah dari
>> Makkah
>> dan dari Brunei ke sini manakala di sebelah ibu pula dari Hadhramut,
>> Yaman.
>> Kami adalah pendatang dan penumpang sama seperti hampir semua penduduk
>> negara ini khususnya di Pulau Pinang.
>>
>> Bagi Ahmad Ismail, dia juga datang dari keluarga pendatang dan menumpang
>> hidup di negara ini. Ahmad Ismail tidak boleh menafikan hakikat bahawa
>> datuk
>> neneknya adalah pendatang dari India untuk menerokai penghidupan yang
>> lebih
>> baik dan selesa di bumi bertuah ini.
>>
>> Perdana Menteri Abdullah bin Ahmad juga tergolong dalam kategori yang
>> sama.
>> Datuknya di sebelah ibu adalah pendatang dari wilayah Guandong, China.
>> Pendek kata, datuk Pak Lah iaitu bapa Allahyarhamah Kailan bernama Hassan
>> Salleh atau Hah Su Chiang adalah seorang pendatang. Beliau berhijrah ke
>> Tanah Melayu dari wilayah Guandong (Kwantung) pada pertengahan abad ke-19
>> dan menetap di Bayan Lepas sebagai pekebun getah, pesawah padi dan
>> kemudian
>> saudagar intan berlian.
>>
>> Najib Tun Razak, Timbalan PM juga berasal daripada keluarga pendatang
>> iaitu
>> dari Sulawesi, Indonesia atau lebih senang disebut orang Bugis manakala
>> sepupunya Hishamudin Hussein tidak terlepas daripada darah keturunan
>> Turki.
>>
>> Datuk nenek mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad juga pendatang dari Kerala,
>> India manakala ibu Almarhum Tunku Abul Rahman berasal dari negeri Siam
>> (Thailand).
>>
>> Kesultanan Melayu Melaka pun dibuka oleh orang pendatang dari Sumatra
>> bernama Parameswara, seorang anak raja atau bangsawan beragama Hindu.
>>
>> Dalam sejarah kesultanan Melayu, kita dapati ada yang ditubuh oleh
>> pendatang
>> dari Bugis dan ada pula dari Hadhramut selain dari Minangkabau.
>>
>> Hampir semua orang Melayu di sini berasal dari luar Tanah Melayu tetapi
>> diiktiraf sebagai "bangsa Melayu" oleh Perlembagaan Persekutuan. Kita
>> adalah
>> "Melayu mengikut takrifan Perlembagaan" iaitu beragama Islam, mengamalkan
>> adat resam Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu. Malangnya, bahasa
>> Melayu
>> nampaknya dimatikan oleh orang Melayu (UMNO) sendiri apabila dinamakan
>> sebagai bahasa Malaysia.
>>
>> Oleh itu, orang Arab seperti Syed Hamid Albar dan saya, orang Aceh seperti
>> Sanusi Junid, orang India seperti Kader Sheikh Fadzir dan Nor Mohamed
>> Yakcop, orang Bugis seperti Najib, orang Minang seperti Rais Yatim, orang
>> Jawa seperti Mohamad Rahmat dan yang lain seperti dari Madura, Pulau
>> Boyan,
>> Siam, Burma, Yunnan (China) dan selatan Filipina dengan mudah boleh
>> diiktirf
>> sebagai "Melayu".
>>
>> Mereka diterima sebagai orang Melayu tidak kira sama ada mereka bertutur
>> bahasa Melayu atau tidak di rumah umpamanya si Arab berbahasa Arab, si
>> Jawa
>> berbahasa Jawa dan si Minang berbahasa Minang atupun si Mamak berbahasa
>> Tamil.
>>
>> Bahasa-bahasa yang disebut itu bukan bahasa Melayu dan jika dilihat dari
>> sudut Perlembagaan Persekutuan, tidak boleh diterima atau diiktiraf
>> sebagai
>> bangsa Melayu. Walau bagaimanapun, atas kepentingan dan faktor politik,
>> semuanya diterima sebagai Melayu dan Bumiputera.
>>
>> Oleh itu, adalah tidak adil untuk menuding jari kepada orang Cina yang
>> juga
>> kaum pendatang sama seperti orang Arab, India, Aceh, Minang, Batak,
>> Mandailing, Jawa, Madura mahupun Bugis, sebagai menumpang di negeri ini.
>> Kita tidak boleh menafikan bahawa sebilangan besar datuk nenek orang Cina
>> telah berhijrah ke negeri ini semasa Kesultanan Melayu Melaka, bahkan
>> kesultanan-kesultan an terdahulu di Kedah mahupun Terengganu dan Kelantan
>> serta semasa Francis Light berjaya menipu Sultan Kedah untuk menduduki
>> Pulau
>> Pinang pada 1786.
>>
>> Kita adalah kaum pendatang yang menumpang hidup di negeri ini. Golongan
>> yang
>> boleh diiktiraf sebagai orang asal atau anak bumi tulen adalah mereka yang
>> kita kenali sebagai Negrito, Jakun, Semang, Jahut, Orang Laut, Orang
>> Darat,
>> Senoi dan suku kaum masyarakat Asli lain yang masih menjadi penghuni
>> belantara.
>>
>> Kita tidak harus lupa akan sumbangan dan pengorbanan semua kaum dan suku
>> kaum untuk membangunkan Malaysia sama ada dari sudut ekonomi,
>> kemasyarakatan, keselamatan dan yang paling penting kesepakatan dan
>> perpaduan. Semua orang yang kena dan seharusnya membayar cukai, berbuat
>> demikian tanpa mengira kaum atau asal keturunan, sama ada pendatang atau
>> penumpang.
>>
>>
>> Kita semua adalah rakyat Malaysia.
>>
>> ...
>>
>>
>>
>> ym : mr_respeks
>> weblog : http://respeks. blogspot. com
>> webgroups : http://groups. yahoo.com/ group/respeks
>>
>>
>>
>
> --
> Omar Zakaria
> Faculty of Computer Science & Information Technology, University of
> Malaya, 50603 Kuala Lumpur, MALAYSIA
> Tel: 603 79676363 Fax: 603 79579249 Mob: 6012 9180186
>
>

--
Omar Zakaria
Faculty of Computer Science & Information Technology, University of
Malaya, 50603 Kuala Lumpur, MALAYSIA
Tel: 603 79676363 Fax: 603 79579249 Mob: 6012 9180186

Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
4.

Re: [ReSpONs] Islam dan PAS dalam kerajaan Persekutuan Pakatan Rakya

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 7:35 am (PDT)

alaa.... apa nak dipeningkan kepala.... benda belum jadi........ nanti dah jadi tahulah diorang nak pilih siapa yang nak jadi PM, timbalannya, nak gunakan dasar macamana nak memerintah, janji Agong masih berkuasa dan masih memegang tampuk kekuasaan agama Islam negara kita Malaysia yang tercinta ini... kan....  yang pasti nanti sumber kekayaan negara diagih sama rata kepada rakyat malaysia, sesiapa saja warga Malaysia maka dia empunya hak untuk menikmati kekayaan negaranya sendiri, bukannya seperti sekarang ini dan sebelum ini...

--- Pada Rab, 10/9/08, umar faruqi <faruqi03@yahoo.com> menulis:

Daripada: umar faruqi <faruqi03@yahoo.com>
Subjek: [ReSpONs] Islam dan PAS dalam kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat
Kepada: respeks@yahoogroups.com, tipah@yahoogroups.com, kayangan@yahoogroups.com, SahabatInteraktif@yahoogroups.com, mahligai@yahoogroups.com, bersamamu@yahoogroups.com, blalang_group@yahoogroups.com, keluarga_melayu@yahoogroups.com, keluarga02@yahoogroups.com, melayucyber@yahoogroups.com, melayusiber@yahoogroups.com, rampai_iklan@yahoogroups.com, respons@yahoogroups.com, kejayaan_sihatceria@yahoogroups.com, uitm-melaka@yahoogroups.com, azhariyeeiin@yahoogroups.com, iklanbebasku@yahoogroups.com, usahawan_cyberia@yahoogroups.com, MANGKUKHAYUN@yahoogroups.com, mymasjid@yahoogroups.com
Tarikh: Rabu, 10 September, 2008, 7:05 AM

Islam dan PAS dalam kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat
Dilulus terbit pada Wednesday, September 10 @ 15:58:39 MYT oleh reformis
Oleh fitriyusof

"Oleh: Ahmad Fitri Yusof
http://wajahesok. blogspot. com

Saya gembira membaca tulisan Ust Nasarudin Tantawi yang bertanya Bagaimana Kerajaan Selepas 16 September Ini?. Sekurang-kurangnya saya perolehi satu tulisan yang kritikal dan analitikal terhadap apa yang akan berlaku kepada Islam pada masa akan datang.

Sikap beliau yang ingin tahu tentang rupa bentuk negara yang akan ditubuhkan oleh Datuk Seri Anwar itu amat terpuji. Terang lagi bersuluh, seperti yang dikatakan olehnya, kedudukan Islam masih belum pasti. Adakah semakin baik atau semakin luntur.

Saya petik tulisan beliau:

Saya tanya dengan pimpinan atasan PAS , rupanya mereka juga tidak tahu menahu mengenai rupa wajah kerajaan yang bakal dibentuk. Saya bertanya kepada orang yang kuat menyokong pun , mereka tak tahu bagaimana bentuk kerajaan tersebut . Mereka hanya jawab , kita kalahkan UMNO dulu . Mereka hanya menyokong tanpa mengetahui apa sebenarnya yang mereka sokong.

Sekurang - kurangnya kita boleh bersandar kepada pimpinan kita dengan penuh keyakinan dan kepercayaan kita kepada pimpinan . Tapi ..... kalau dah pimpinan tertinggi PAS pun tak tahu apa tentang bentuk kerajaan yang bakal ditubuh , kita nak sokong macam mana ? tak kan nak sokong buta begitu sahaja ? tanpa kita tahu apa yang akan kita sokong ?

Saya nak tanya saudara , saudara tahu tak bagaimana bentuk kerajaan yang bakal ditubuhkan itu ? atau saudara hanya menyokong tanpa mengetahui apa - apa ? hanya kerana mahu UMNO dijatuhkan .

Siapa yang bakal jadi perdana menteri , timbalan (perdana) menteri , anggota kabinet dan bagaimana pula dasar negara malah banyak lagi perkara yang tidak mempunyai satu keputusan yang jelas terutama antara kompenan parti pakatan rakyat .

Saya secara individu menyifatkan ini bukan kerajaan Pakatan Rakyat tetapi lebih kepada Kerajaan Anwar . Kerana pimpinan Pakatan Rakyat yang lain ( selain Anwar dan orang - orang kanannya ) , terutama pimpinan PAS , mereka juga tidak tahu menahu bagaimana perancangan ke arah membentuk kerajaan tersebut , bagaimana ia akan dibentuk dan siapa yang akan menganggotai kerajaan itu ???

Apatah lagi bila ditanya bagaimana kedudukan Islam . Apakah jaminan untuk Islam dalam Kerajaan baru kelak . Sehingga hari ini belum ada satu jaminan dari pendirinya bahawa Islam pasti diberi jaminan agar ia berada di tempatnya yang layak .

Bagi PAS penyertaan dalam kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat bukan perkara kecil. Pertama, jika ia berlaku penyertaan ini adalah pengalaman pertama PAS menyertai sebuah kerajaan berdaulat yang tidak berasaskan Islam sejak kepimpinan ulama (yang diinstitusikan melalui Majlis Syura Ulama). Maka penyertaan ini perlu diperhalusi melalui hujah syari' yang kukuh dan berpulur. Soal ini pernah saya ulas dalam tulisan saya yang lalu (Bolehkah PAS menyertai pemerintahan tidak berasaskan Islam?).

Kedua, kedudukan PAS yang minoriti iaitu 23 kerusi dari lebih 112 kerusi tentunya mewujudkan persoalan besar tentang kedudukan Islam dalam pemerintahan. Jika merujuk kepada formula Pakatan Rakyat dalam pembahagian kuasa eksekutif yang terikat dengan komposisi parti dalam badan legislatif seperti dalam nisbah pembahagian kerusi exco di Perak, maka peratusan ahli kabinet Muslim mungkin lebih kecil berbanding yang ada sekarang. (Kecuali jika pelompat itu majoritinya dari UMNO). Maka, satu jaminan yang lebih meyakinkan tentang kedudukan kuasa Muslim amat diperlukan.

Ketika mula-mula memberikan komen dalam isu muzakarah, saya pernah menyentuh tentang perlunya rundingan tersebut. Saya ulas:

Cuma perlu diingat, bila kita ada rakan dalam pakatan politik, jangan pula mengenepikan rakan. Bagi saya, muzakarah itu perlu terbuka, dan dilaporkan kepada rakan-rakan lain. Jangan sampai muzakarah bertukar jadi rundingan politik.

Kaedah ini juga terpakai untuk PKR dan DS Anwar. Saya tak tahu sama ada beliau berbincang dan melaporkan kepada rakan-rakan PAS dan DAP atau tidak, ketika berunding dengan ahli-ahli Parlimen yang akan lompat. Sepatutnya beliau telus dengan menjelaskan semua perkara kepada rakan pakatan: siapa yang dirunding, apa yang dirunding, apa 'tawaran' (jika ada), dan segala-galanya berkaitan rundingan itu. Perlu telus. Barulah pakatan politik ini membawa makna.

Bahkan sepatutnya, pihak yang mewar-warkan penubuhan kerajaan persekutuan Pakatan Rakyat (PKR dan DS Anwar) sepatutnya terlebih dahulu berunding dengan rakan-rakan tentang bentuk kerajaan, pembahagian kerusi kabinet, dan rangka asas kerajaan sebelum sibuk menarik masuk ahli Parlimen BN melompat ke PR. Saya tak pasti adakah tindakan ini sudah dibuat atau tidak. Zahirnya nampak seolah-olah tiada kesepakatan padu dalam mencanag idea penubuhan kerajaan PR yang diwar-warkan itu.

Sebagaimana PAS diminta untuk telus dan tidak membelakangi rakan, demikianlah PKR dan Anwar juga perlu sentiasa telus dan tidak membelakangkan PAS dan DAP.

PAS sebagai parti Islam perlu menjadi contoh kepada rakan lain. Dalam berjanji dan bersahabat, ada akhlak dan kaedahnya. Jika rakan lain tersasar PAS perlu tegur dan perbetulkan. Usahlah bertindak membalas kesilapan rakan lain dengan satu kesilapan di pihak PAS pula. Harapan rakyat khasnya pencinta Islam kepada PAS amatlah tinggi untuk melihat PAS mampu menjadi sebuah parti yang bersedia untuk memerintah dan bijaksana dalam bersepakat demi kebaikan rakyat.

Rupa-rupanya sangkaan saya tepat, seperti yang disebut oleh Ust Tantawi. Inilah yang mendukacitakan. Bagi saya inilah punca kenapa sebahagian pimpinan PAS kelihatan tidak bersungguh-sungguh untuk seiring mendokong penubuhan kerajaan PR 16 September ini.

Walau bagaimana pun, perkembangan ini tidak sepatutnya menjadikan PAS bersikap pasif dan sekadar menunggu. Sepatutnya, PAS yang berakarkan Islam dapat mengemukakan satu garis panduan khusus tentang bentuk kerajaan yang boleh disertai dan sebaliknya. PAS juga boleh menyenaraikan syarat-syarat penyertaan dalam kerajaan pakatan itu. Perlu juga disenaraikan situasi-situasi yang memerlukan PAS keluar dari sesuatu kerajaan pakatan. Hal ini pernah juga saya ulas ketika mengajak agar Tahaluf Siyasi PAS ditajdidkan kembali. Selepas enam bulan PRU 12, nampaknya belum ada satu langkah konkrit ke arah itu.

Baru-baru ini Tuan Guru Presiden PAS telah menyebut bahawa PAS tidak kisah siapa yang menjadi Perdana Menteri, asalkan pemimpin itu dapat mendaulatkan Islam. Alhamdulillah, kenyataan itu dijadikan tajuk muka hadapan Harakah. Bagi saya kenyataan beliau bukanlah satu syarat, tetapi satu isyarat. 'Mendaulatkan Islam' tidak boleh menjadi syarat dalam pakatan kerajaan yang tidak berasaskan Islam. Jika PAS berkeras menjadikannya sebagai syarat, maka hampir pasti penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat hanya tinggal harapan. DAP dan sebahagian MP PKR akan menolak sekeras-kerasnya syarat 'mendaulatkan Islam' (baca 'Agenda Negara Islam PAS'). Namun apa yang disebut oleh TG Abd Hadi lebih berbentuk isyarat.

Isyarat, supaya DS Anwar tengok belakang dahulu sebelum gopoh ke depan. Isyarat supaya semua menyedari bahawa PAS mempunyai syarat sebelum menyertai kerajaan Pakatan Rakyat. Isyarat bahawa PAS tidak akan membiarkan Islam terpinggir dalam kerajaan baru nanti."

ym : mr_respeks

weblog : http://respeks. blogspot. com
webgroups : http://groups. yahoo.com/ group/respeks

Dapatkan nama E-mel keutamaan anda!
Kini anda boleh @ymail.com dan @rocketmail.com.
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
5a.

Re: Mampukah kumpulan Gergasi tumbangkan gandingan Pak Lah- Najib

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 7:46 am (PDT)

baguslah.........  dan akhirnya Dr M akan jadilah melayu terakhir yang menjadi ahli Umno.... kalau dulu dia jadi ahli Umno nombor satu. Dua-dua dia ada, nombor satu dan yang terakhir dalam Umno Baru. Itulah balasan yang dia dapat kerana mengharamkan Umno yang asal....

--- Pada Sel, 9/9/08, net.kpmu <net.kpmu@yahoo.com> menulis:

Daripada: net.kpmu <net.kpmu@yahoo.com>
Subjek: Dunia-Politik.blogspot.com - Mampukah kumpulan Gergasi tumbangkan gandingan Pak Lah- Najib
Kepada: dunia-politik@yahoogroups.com
Tarikh: Selasa, 9 September, 2008, 10:31 PM

Mampukah kumpulan Gergasi tumbangkan gandingan Pak Lah- Najib
Kata mereka Tun akan kembali kepangkuan Umno. Alahamdulillah jika Tun
mahu kembali ke pangkuan UMNO kerana tidak siapa yang bersetuju dan
menggangap keputusan Tun keluar dari UMNO salah satu tindakan yang
bijak walaupun ada yang menggangap Tun sebagai duri dalam daging dan
duri itu telah terkeluar.
 
Namun ada yang tidak peduli dengan duri dalam daging itu yang
kadangkala terasa sakitnya pada daging apabila tersentuh di bahagian
yang tercucuk itu. Tak apalah kata mereka...... Walaupun mereka tahu jika
dibiarkan lama-lama akan menjadi barah. "Just bare with it". Dengar
boleh, di pakai jangan. Itulah sebab tindakan Tun keluar parti tidak
menjadi ikutan pemimpin UMNO yang lain walaupun itu harapan Tun.
 
Ibarat Quran buruk, nak dibuang tak boleh nak dibaca dah tak nampak
ayat nya.simpan saja dan ada kala ada juga ayat-ayat yang boleh
dibaca.  Sekurang-kurangnya Tun tahu keputusan yang dibuatmya dahulu
bukan dari fikirannya yang waras. kerana mengikut perasaan tercabar
oleh seorang ahli yang dajal mencabar Tun meninggalkan parti dahulu.
Siapa tah si dajal ini.
 
Apa juga alasan Tun itu hak dia kerana UMNO tentu tidak keberatan
menerima Tun kembali , lagi pun dia ahli UMNO Nombor satu  dalam UMNO
baru. UMNO yang ada sekarang. Pengasas UMNO yang lalu juga sudah tidak
ada dalam UMNO baru. sebab UMNO sebenar telah di "erase" dan di
gantikan dengan UMNO baru dan kemudian perkataan baru di "erase"
kembali jadi lah UMNO kembali demgan Tun sebagai ahli Pertama dalam
UMNO sekarang.. Inilah kelebihan Tun dan kualiti yang tidak ada pada
pemimpim lain.
 
Katanya kembali untuk memberikan sokongan kepada Ku Li untuk
menyelamatkan UMNO setelah rindingan Najib gagal untuk gandingkan
dengan Muhyiddin. Muhyiddin pula sememangnya mencari gandingan bagi
memastikan beliau menjawat kerusi tertinggi UMNO tercapai secepat yang
mungkin. Kalau boleh esok lagi baik.
 
Muhyiddin tidak ada pilihan lain lagi selain dari merampas kerusi
pertama atau kedua dalam UMNO pada tahun ini. Kegagalan mengakibat
beliau akan terkeluar terus dari perbutan kerusi it buat selama - lama
nya. Kesabaran sudah tiada dalam kamus Muhyiddin kerana beliau telah
terjun terlalu awal apabila melihat ada jalan yang terbuka luas untuk
beliau merampas takhta tertinggi itu ketika UMNO menghadapi kemelut
dan krisis kepimpinan selepas PRU2 dahulu. Sangkanya dengan menangguk
di air yang keruh ini beliau dapat membuat gelombang perubahan yang
besar dalam UMNO.
 
Malangnya segala sangkaan beliau meleset tidak sama
seperti yang beliau jangkakan. Tiada gelombang yang berlaku malahan
beliau pula yang lemas dalam gelombang yang beliau kocak bersama
beberapa kerat sahaja pemimpin UMNO yang lain  . Sedangkan gelombang
yang cuba di kocak di tanah kiubu kuat UMNO dan tempat asal beliau di
Johor juga tidak sedikit pun t beralun.
 
Gelombang itu memakan diri mereka kembali apabila beliau dicop oleh
ahli UMNO sebagai penderhaka parti, penderhaka kepada pemimpin dan
penderhaka kepada perpaduan UMNO.Lebih teruk sebagai pemimpin yang
gila kuasa dan menagguk di air yang keruh. Selaku Naib presiden dan
sebagai "front liner" beliau sepatutnya mempertahankan kepimpianan
UNNO tetapi ianya berlaku disebaliknya apabila beliau yang mengecam
dan menjadi dalang kepada pemulihan UMNO ketika UMNO mengalami kemelut
krisis kepimpinan ketika itu. Kumpulan pendesak ini dianggap sebagai
perosak pada peoses pemulihan UMNO dan cuba menangguk di air yang
keruh.
 
Keadaan menjadi agak reda setelah pengumuman barisan kabinet Kerajaan
dan beliau di lantik mengantikan tempat Rafidah Aziz sebagai menteri
penuh. Isu-isu lain mengambil alih. UMNO bernafas kembali tetapi
kumpulan ini pula yang sesak nafas setelah menyedari tidak mendapat
sokongan dalam usul mesyarat tergempar yang dilakukan oleh Ku Li.
Tanpa segan silu mereka terpaksa mencari ruang-ruang kosong untuk
kembali ke saf kerajaan dan terpaksa berkemaah bersama kepimpinan yang
ada. Muhyiddin yang pada mula enggan mengumumkan kerusi yang akan
ditandingi dalam pemilihan UMNO menyatakan bahawa beliau akan
mengumukan pada bulan Oktober kerana  pada masa itu mesyuarat bahagian
diadakan kerana beliau menginding dua jawatan tertinggi atau mahu
mempertahankan jawatan yang di sandang sekarang. Senario politik tidak
mengizinkan Muhyiddin menunggu lama  lama takuty yang dikejar tidak
dapat yang dikendung pula berciciran memaksa Muhyiddin mengumunkan
pada bulan Julai yang lalu  bahawa beliau mahu mempertahankan kerusi
yang disandangnya.
 
Dalam pada itu Muhyiddin memainkan peranan sebagai duri dalam daging
mengkritik kepimpinan Pak Lah dan tidak mustahil beliau ada berunding
dengan DSAI untuk "survival" politik beliau. Kemelut politik
berterusan dengan peminpin kerajaan menyelesaikan  satu demi satu
dalam satu masa dengan baik. "One at a time". UMNO masih boleh
bertahan dan ada menampakkan kemajuan dan tidak memberikan ruang untuk
mereka meneruskan desakan kerana setiap desakan dapat ditangani
sehingga mereka menjadi bosan.
 
Namun mereka tetap mengintai peluang yanbg terbuka. Setelah lama
berdiam kerana tiada ruang yang diberikan mereka akhirnya dihidangkan
dengan piliharaya kecil Permatang Pauh. Sedang UMNO bersedia utuk
bertembug di Permatang Pauh yang telah membawa wakil rakyat dari Sabah
turun menunjukan satu komitment kepada parti dengan bertanggungjawab
sekali sedangkan  kumpulan ini bersedia untuk bertepuk tangan dengan
mengharapkan UMNO kalah teruk pada pilihanraya kecil  ini dan mereka
telah bersiap sedia untuk meletakan kekalahan ini ketengkuk Perdana
Menteri dan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin yang
juga menantu kepada Perdana Mneteri.
 
'Khairy Jamaluddin sudah bersedia menerima apa juga tomahan demi
tanggungjawab kepada Pemuda UMNO khususnya UMNO.
 
Khairy Jamaluddin tahu bahawa beliau akan dipersalahkan dan dikatakan
liabiliti bila UMNO  tewas atau tewas teruk di Permatang Pauh. Beliau
tahu beliau akan di jadikan kambing hitam  atas kekalahan tersebut
seperti mana nereka menuduh beliau ketika kekalahan PRU12 yang lalu.
Apakah beliau perlu mengangkat tangan dan mengaku kalah kerana takut
pada tohmahan. Jangan berumah ditepi pantai jika takut di landa ombak.
Jangan berpolitik jika takut pada tohmahan. Itu lah falsafah
Khairy.Tanggungjawa b sebagai naib ketua pemuda UMNO perlu dilaksanakan
dengan ikhlas kerana itu tanggungjawab dan amanah rakyat khusus nya
pemuda dan juga UMNO.
 
Apakah  Khairy tidak jantan untuk takut berhadapan degan keyataan,
Jika Khairy takut, apa guna dia menjawat jawatan sebagai Naib Ketuia
Pemuda UMNO lebih baik bagi saja jawatan kepada orang lain. Ramai yang
menyangkakan Khairy tidak akan berani turun di Permatang Pauh. Namun
Khairy telah membuktikan bahawa mereka salah ,sebagai naib Pemuda Umno
 Malayisia .dia memikul tanggungjawab yang besar , beliau juga
bukannya  pondan dan takut  menghadapi semua ini.Lebih pada ini beliau
 telah menghadapinya, apa saja yang tidak dihadapinya lagi ketika
meniti perjuangan dalam UMNO.
 
Allhamdulillah beliau di terima baik di sana. Apa yang dilakukan oleh
Khairy sebenarbya lebih mulia dari Mukhriz yang turut hadir di
Permatang Pauh tetapi berkempen untuk jawatan ketua pemuda UMNO.
Selurang-kurangnya Khairy melakasanakan tanggungjawab nya sebagai Naib
Ketua Pemuda UMNIO dan beliau adalah antara orang yang terawal datang
bersama ketuanya untuk mengaturkan stratagi Pemuda.pada  plihanraya
dan turut berkempan .Ini adalah fata yang benar tanf dukar kita mahu
nafikan. namun adat pilihanraya pasti ada yang menang dan yang kalah.
Anwar menang kerana sememangnya kubu kuat beliau di sana.  Obama atau
Bish sekalipun  bertanding di sana pasti mereka akan kalah kerama
pengindi di Permatang Pauh sukar lagi diubah pemikiran mereka dalam
masa hanya sepuluh hari. Selurang-kurangnya Khairy melaksanakan
tanggunbgjawab beliau dan bukan hanya memenuhi kerusi sebagai naib
ketia Pemuda UMNO hanya pada  nama.
 
Kumpulan gergasi
 
Kata mereka Tun kembali kerana mahu menyelamatkan UMNO dan akan
menerajui kumpulan yang di gelar kumpulan gergasi menentang Pak Lah
dan Najib. Kalau mengikut haraki Najib adalah yang  layak dan akan
mengambil alih jawatan Presiden dan Perdana Mwnteri pada tahun 2010 .
Bererti Tun dan kumpulan gergasi  menafikan hak Najib sebagai Oresiden
parti dan  Perdana Menteri , bukan sangat hak Pak Lah. Some how or
rather Pak Lah akan mengudurkan dirii. Pertarungan ini  lebih bermirip
kepada rampasan kuasa Najib dan bukannya Pak Lah kerana  Pak Lah
hanya  tinggal dua tahun sahaja lagi . Najib yang terlibat secara
terus dan perlu mempertahankan hak beliau ,mampujah ahli akar umbi Ku
Li dan Muhyiddin Yassin menentang dan bertembung penyokong akar umbi
Pak Lah dan penokong "the prime minister in making".
 
Apakah orang Najib sanggup melihat Najib tewas setelah  sekian lama
bersabar "and follow the  book acordingly"serta setia kepada UMNO  dan
puxuk kepimpinan :. Mampu kah mereka yang digelar sebagai gergasi ini
menggoyangkan sebatang pokok yang begitu teguh yang mahu menghampiri
kekuiasaan sebagai Perdana Menteri pada tahun 2010. Sukar untuk
dibayangkan penyokong Najib mahu membiarkan begitu saja .
 
Bagi mereka ini adalah pertembungan antara Ku Li dan Najib. Apa kah
istimewanya Ku Li jika dibandimgkab dengan Najib. Kemenangan Ku Li
bererti hilangnya tempat dan hak Najib. bagi Najib Muhiyuddin bukan
tentangan hebat untuk beliau.Muhiyuddin akan dijadikan  kambing hitam
dalam kumpulan Gergasi dan Najib mungkin tidak  ada kesabaran lagi
untuk menunggu.beberapa lama lagi untuk membenarkan Ku Li menjamah
kerusi yang sepatut jadi miliknya [ada  2010. Penyokong Najib juga
pasti tidak akian membenarkan perkara ini berlaku.. Apa sangat "track
record Ku Li selain pernah menentang Tun dan pernah keluar parti dan
menjadi Presiden Semangat 46 yang pernah bertandibg menentang UMNO
sebelum ini.  Setidak-tidaknya ahli UMNO tahu bahawa Ku Li pernah
mengkhianati UMNO dan ini tidak pernah berlaku pada Najib  yang
sentiasa berdarah dan berjiwa UMNO. Apakah Hishamuddin . Kj akan
membawa Pemuda belot pada Najib. (:Hisham sepupu Najib) apa kah
Noriani Ahmad akan belot pada Najib. Apakah Rafidah akan belot pada
Najib. Apakah ahli MT akan belot pada Najib melainkan dua atau tiga
orang yang bercita-cita tinggi.Najib adalah pilihan terbaik untuk
menjawat kerusi Presiden dan Perdana Menteri setakat ini.
 
Gelanggang telah terbuka luas. Demokrasi dalam UMNO belum luntur.
Selamat berjuang,
 
kiriman : TepakBersulam
zack1504@gmail. com
http://www.tepakber sulam.com

Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
6.

Re: [ReSpONs] Jom terawih ngan MB Perak

Posted by: "Azham Abdullah" azham_917@yahoo.com   azham_917

Wed Sep 10, 2008 8:01 am (PDT)

pada sayalah.... bukan begini caranya para pemimpin hendak menunjuk2kan kebaikannya dengan memperlihatkan dan menghebahkan segala ibadat2nya. Jangan nanti timbul ria' pula. Cukuplah apa yang dilakukan itu secara jujur dan ikhlas semata-mata yang sememangnya sudah menjadi rutin hariannya, bukannya yang dilakukan hanya sekali-sekali untuk tujuan tatapan umum. contohnya pada diri Tok Guru Nik Aziz, rakyat umumnya sudah tak terkejut kerana sememangnya apa yang dilakukannya sudah jadi rutin hariannya seperti menyampaikan kuliah2nya dan mengimamkan solat di satu-satu tempat.
Bagi pemimpin2 yang lain, buatlah ibadah itu sehingga menjadi rutin harian dan jangan tergesa-gesa dulu untuk mempamerkannya kepada umum supaya rakyat kurang terkejutnya.

--- Pada Sel, 9/9/08, zie zie <ziezie_131@yahoo.com> menulis:

Daripada: zie zie <ziezie_131@yahoo.com>
Subjek: Re: [ReSpONs] Jom terawih ngan MB Perak
Kepada: ReSpONs@yahoogroups.com
Tarikh: Selasa, 9 September, 2008, 9:25 PM

awak jgn suka mencerca...sebelum nizar buat terawih, dato' seri tajol dah buat begitu jugak dengan bekas mb2 yg lepas
awak terlalu taksub sehingga ingat org umno nie x sembahyang ke... taubat le lekas2 saya doakan semoga otak awak dibersihkan dan menjadi org yg baik2

faridah ibrahim <faridahib@yahoo. com> wrote:

Alhamdulillah. ... bukankah ini yang dinanti2 (& dihargai) umat Islam yg benar2 menyintai Islam?
Sebelum ni, jangan mimpi Perak nak adakan program spt ni; satu lagi tapak ke arah pembangunan & penyemarakkan 'roh' Islam

--- On Thu, 4/9/08, umar faruqi <faruqi03@yahoo. com> wrote:

From: umar faruqi <faruqi03@yahoo. com>
Subject: [ReSpONs] Jom terawih ngan MB Perak
To: respeks@yahoogroups .com, tipah@yahoogroups. com, kayangan@yahoogroup s.com, SahabatInteraktif@ yahoogroups. com, mahligai@yahoogroup s.com, bersamamu@yahoogrou ps.com, blalang_group@ yahoogroups. com, keluarga_melayu@ yahoogroups. com, keluarga02@yahoogro ups.com, melayucyber@ yahoogroups. com, melayusiber@ yahoogroups. com, rampai_iklan@ yahoogroups. com, respons@yahoogroups .com, kejayaan_sihatceria @yahoogroups. com, uitm-melaka@ yahoogroups. com, azhariyeeiin@ yahoogroups. com, iklanbebasku@ yahoogroups. com, usahawan_cyberia@ yahoogroups. com, MANGKUKHAYUN@ yahoogroups. com, mymasjid@yahoogroup s.com
Date: Thursday, 4 September, 2008, 10:40 AM

Majlis berbuka,tarawih dan tazkirah bersama MB Perak

Johari Jaafar
Thu | Sep 04, 08 | 9:57:56 am MYT

IPOH, 4 Sept (Hrkh) - Buat pertama kalinya dalam sejarah, Kerajaan Negeri Perak akan mengadakan 'Majlis Perasmian Berbuka Puasa, Solat Tarawih dan Tazkirah' di Dataran Majlis Bandaraya Ipoh pada 4 Ramadan bersamaan 4 September bermula jam 6.30 petang hari ini.

Iklan
 

 

 
 
'Majlis Perasmian Berbuka Puasa, Solat Terawih dan Tazkirah' di Dataran MBI itu akan dirasmikan oleh Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaludin.
Majlis Perasmian ini akan meliputi sembahyang tarawih dan tazkirah yang akan dipimpin oleh Nizar sendiri.

Di samping itu, penganjur majlis juga turut menyediakan jamuan untuk berbuka puasa.

Dijangkakan lebih 300 orang akan hadir di dataran MBI untuk berbuka puasa, bersolat tarawih dan mendengar tazkirah yang disampaikan sendiri oleh MB Perak.

Pembaharuan ini dilihat satu program untuk 'menghidupkan' malam di bulan Ramadan yang penuh berkat ini dan ianya dipelopori sendiri oleh Kerajaan Negeri, sekaligus membawa mesej kepada umat Islam di negeri ini agar turut sama untuk melakukan ibadat di malam Ramadhan dengan solat tarawih dan tazkirah. - mks._

ym : mr_respeks

weblog : http://respeks. blogspot. com
webgroups : http://groups. yahoo.com/ group/respeks

Get your new Email address!
Grab the Email name you've always wanted before someone else does!

Alamat E-mel baru yang tersedia pada Yahoo!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda kehendaki pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
7.

gSudah terang lagi bersuluhh

Posted by: "tm.acoustic" tm.acoustic@yahoo.com   tm.acoustic

Wed Sep 10, 2008 7:32 pm (PDT)

gSudah terang lagi bersuluhh
<http://www.kulitpisang.com/2008/09/sudah-terang-lagi-bersuluh/>
Itulah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan situasi semasa politik
UMNO. Kini, Pak Lah (Presiden UMNO) sedang diserang depan dan belakang,
kiri dan kanan. Samada dari ahli UMNO atau bukan ahli UMNO.

Hari ini, Muhyiddin mengulangi gesaannya semula. Beliau mahu Pak Lah
menyerahkan kuasa secepat mungkin. Alasan yang diberikan Muhyiddin
ternyata sama dengan alasan Tun Mahathir. Memang tidak menghairankan
bila nada Muhyiddin seakan sama dengan Tun Mahathir. Mereka sudah duduk
semeja.

gTahun 2010 adalah terlalu lama, Saya ingin bertanya kepada beliau
(Najib) sama ada mahu menunggu selama itu, kerana beliau (Najib) akan
hanya mempunyai masa yang singkat untuk mengurus dan mengembalikan
semula kenyakinan rakyat kepada Umno dan
BN.hSelanjutnya¨http://www.kulitpisang.com
<http://www.kulitpisang.com/>

DAP dan PAS tunggu Anwar istihar tarikh baru jadi PM
<http://www.kulitpisang.com/2008/09/dap-dan-pas-tunggu-anwar-istihar-tar\
ikh-baru-jadi-pm/
>
Apabila Anwar Ibrahim menjawab wartawan bahawa rancangannya untuk
membentuk kerajaan pada 16 September ini ditangguhkan dengan alasan
anggota parlimen Barisan Nasional sedang bersukaria di Taiwan, sudah
jelas bahawa beliau seorang yang sentiasa mencari jalan menipu rakyat,
menipu orang-orang kelilingnya.

Sebelum ini pun Anwar bukan pentingkan sangat membentuk kerajaan, tetapi
seronok disanjung oleh ahli pakatan pembangkang yang lain seperti DAP
dan PAS yang percaya sangat akan apa katanya sahaja. Yang Anwar penting
ialah mahu menutup cakap-cakap mengenai kes liwatnya dengan Saiful
Selanjutnya¨http://www.kulitpisang.com
<http://www.kulitpisang.com/>

MB Perak jangan ikut telunjuk buat keputusan
<http://www.kulitpisang.com/2008/09/mb-perak-jangan-ikut-telunjuk-buat-k\
eputusan/
>
Antara Sekolah Agama Rakyat yang tidak terurus dan perlu mendapat
bantuan di Chepor, Perak.

UMNO Selangor mengingatkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad
Nizar Jamaludin supaya tidak terlalu mengikut telunjuk mana-mana pihak
dalam membuat sebarang keputusan membabitkan kepentingan orang Melayu
dan agama Islam.

Ketua Penerangan UMNO Selangor, Datuk Abdul Rahman Palil berkata,
ingatan itu diberikan kerana tindakan Mohammad Nizar meluluskan 400
hektar tanah kepada sembilan sekolah persendirian Cina adalah tidak adil
kepada semua pihak. Selanjutnya¨http://www.kulitpisang.com
<http://www.kulitpisang.com/>

MB Selangor kurang ciri humanis?
<http://www.kulitpisang.com/2008/09/mb-selangor-kurang-ciri-humanis/>
SAYA berasa sangat sedih dan terganggu dengan pernyataan Menteri Besar
Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, yang beranggapan kononnya beliau
tidak perlu eturun padangf demi meninjau keadaan mangsa rebut
dan situasi setempat dengan alasan bahawa perbuatan demikian tidak
berfaedah dan hanya membuang masa beliau dan wang ringgit.

Anehnya, kalau pihak lain dapat berbuat demikian dalam usaha memikat
hati rakyat, saya tidak mengerti sama sekali bagaimana seorang pembesar
yang justeru dilantik oleh rakyat supaya dapat memperjuangkan nasib
rakyat sampai tergamak berpendirian dan berpemikiran
demikian.Selanjutnya¨http://www.kulitpisang.com
<http://www.kulitpisang.com/>

Shabery dakwa PAS Kelantan hipokrit
<http://www.kulitpisang.com/2008/09/shabery-dakwa-pas-kelantan-hipokrit/\
>
Kerajaan PAS Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak
menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk
Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata ini kerana mengikut sejarah, kerajaan PAS Kelantan telah
mempertikaikan penggabungan Semenanjung, Sabah dan Sarawak bagi
membentuk Malaysia.

Malah, katanya kerajaan Kelantan PAS pernah membawa kes ke mahkamah
kerana mempertikaikan penggabungan tersebut, tetapi kes itu ditolak oleh
Mahkamah Persekutuan pada 14 September 1963.
Selanjutnya¨http://www.kulitpisang.com
<http://www.kulitpisang.com/>

8.

YB kita yang "belajar' di Taiwan cuma makan, berak, tidur di sana!

Posted by: "amirul sulaiman" kenshiroe@yahoo.com   kenshiroe

Thu Sep 11, 2008 1:49 am (PDT)

Indah kabar dari rupa, mana ada buat apa pun kat situ?

Latest Articles
* Di Taiwan YB-YB cuma makan, berak, tidur ...
* 24 Sept? Gerenti sempat tukar gomenlah
* Terkini: Anwar Ibrahim [opss ... terkini ciplak]
* Kenapa pula tak Jadi (untuk Anwar) ...
* 16 Sept? maybe NOT ...
* Panglima, selamat berpuasa!
* Haven´t We Had Enough Of Racism!
* Mahalnya laluan untuk Yusof Mahal (Umno Labuan)
* Betui ka ni Tun Mahathir?
* Mamak Nasi Kandar bengang dikaitkan dengan Ahmad Ismail

---
Please visit http://www.kadayanuniverse.com

Kelab diskusi terbaik di Malaysia!

http://groups.yahoo.com/group/politik-sabah/
http://groups.yahoo.com/group/politik-sarawak/
http://groups.yahoo.com/group/sabah-seks-amoi-seksi/
http://groups.yahoo.com/group/sufi_way/

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Best of Y! Groups

Check it out

and nominate your

group to be featured.

Yahoo! Groups

w/ John McEnroe

Join the All-Bran

Day 10 Club.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Ahli yang menghantar menggunakan kata-kata kesat dan kasar atau menyerang peribadi ahli yang lain, email mereka tidak akan disiarkan.

Ahli group yang sentiasa menghantar email berkenaan politik sahaja akan disiarkan emailnya tanpa penapisan moderator group.

Email yang disiarkan dipertanggungjawabkan kepada pengirim email tersebut dimana moderator dan group tidak boleh dipertanggungjawabkan.

=============================================
Link List:
•      Lirik Lagu Popular - http://www.lirikpopular.com     
•      Spa Q              - http://spa-q.blogspot.com     
•      Auto Insurance     - http://pdautoinsurance.blogspot.com     

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com