Angka yang diperolehi oleh Agendadaily pada awal pagi Isnin ialah 51 orang Ahli Parlimen.

Mereka terdiri dari ahli-ahli Kelab Penyokong Kerajaan (BNBBC) di Parlimen.Ahli BNBBC ialah Ahli Parlimen Barisan Nasional yang tidak pegang jawatan dalam kerajaan iaitu Timbalan Menteri dan Menteri.

Destinasi mereka ialah Taiwan.Dalam perjalanan pulang pada 19 September mereka akan singgah di Hong Kong.

Mereka berlepas dalam beberapa penerbangan berasingan Ahad dan Isnin.Ada juga yang pergi lewat sehari dua kerana sebab-sebab tertentu.

Pemergian mereka ke Taiwan adalah dalam rangka lawatan sambil belajar yang diatur oleh Pengerusi BNBBC Datuk Seri Tiong King Sing (Bintulu) dan jawatankuasanya untuk meninjau projek-projek pertanian di negara itu.

Ahli BNBBC semuanya ada 79 orang.Ini bermakna 28 orang yang tidak menyertai mereka.

Difahamkan salah seorang yang turut serta ialah Datuk Chua Soon Bui (Tawau) dari parti SAPP.

Antara yang tidak ikut serta ialah Datuk Mukhriz Mahathir (Jerlun) ,Datuk Ghafur Salleh (Kalabakan) ,Datuk Mohamad Aziz ( Seri Gading) dan Datuk Anifah Aman (Kimanis).

Kebanyakan yang tidak dapat ikut serta kerana terikat dengan berbagai program di kawasan masing-masing sepanjang bulan Ramadhan.

Ini adalah rombongan terbesar pertama para Ahli Parlimen keluar negara serentak menyertai lawatan sambil belajar..

Bagi PKR khusus Datuk Seri Anwar Ibrahim yang nak pancing 30 orang Ahli Parlimen BN, lawatan sambil belajar ini dikira sebagai gerakan ‘membawa lari’ para Ahli Parlimen BN menjelang 16 September.

Sebaliknya BNBBC menegaskan ia tidak ada kaitan dengan impian Anwar nak ambli alih kerajaan menerusi tindakan lompat parti para Ahli Parlimen BN.

Seorang Ahli Parlimen BN yang akan turut serta memberitahu Agendadaily semasa ditemui Sabtu malam tidak timbulkan langsung unsur paksaan dari mana-mana pihak agar mereka menyertai lawatan sambil belajar itu.

Pemergian mereka ditanggong oleh kelab itu serta perbelanjaan sendiri dan tidak melibatkan wang kerajaan.

Ahli Parlimen dari semenanjung itu yang tidak mahu namanya disebut sebaliknya mempersoalkan apa yang pihak pembangkang sibuk-sibuk buat bising mengenai pemergian mereka.

“Ini urusan kamilah…mereka peduli apa.Selalunya ada rombongan Ahli Parlimen ke luar negara mereka tak bising...kenapa kali ini bising.Apakah mereka takut pelan Anwar tak menjadi dengan pemergian kami.

“Itu soal merekalah.Yang sibuk menjaja sana sini kata Ahli Parlimen BN nak lompat bukan kami tapi Anwar.Dia yang pandai menjaja macam kami semua orang tak ada maruah…sekarang dia jawablah kepada semua penyokongnya dan seluruh rakyat Malaysia pada 16 September nanti.

“Siapa dia nak main borong-borong...nak jual nama kami sana sini...kata dia boleh jadi Perdana Menteri kerana kami nak berpaling tadah.Sebenarnya dia sendiri yang tak ada maruah sanggup bohong dan permainkan seluruh rakyat Malaysia,”katanya.

Ahli Parlimen itu dengan nada tegas berkata mereka sudah tidak ambil pusing lagi dengan apa saja nak dicakap oleh Anwar.

“Kalau dia boleh bohong sampai ke hari ini kata dia dah ada 30 orang Ahli Parlimen bersamanya...apa nak hairan kalau dia boleh reka macam-macam cerita lagi.Yang terdesak dan tertekan sekarang bukan kami tetapi Anwar.

“ Kita sama-sama tengoklah nanti pada 16 September apa lagi alasan yang nak direkanya untuk menutup malu.Kita boleh jangka dari sekarang apa yang akan bakal dicakapnya.Paling tidak dia akan kata pelannya gagal kerana BNBBC bawa kami semua lari ke luar negara.

“Kalau dah konfiden sangat apa yang jadi hal dan itu nak dijadikan alasannya.Lojiknya kalau ada yang sudah set nak lompat ikut dia… buatlah apa saja sekalipun...bawalah ke luar negara,orang itu tetap akan ikut dia juga…tapi macam saya kata kita sama-sama tengok ada tidak 30 orang Ahli Parlimen BN yang dia hebohkan itu.

"Manalah tau mungkin satu dua dua masuk dalam perangkapnya tapi kalau 30 orang itu hanya dalam mimpinya,"katanya.

Kalau sudah 51 orang Ahli Parlimen BN sertai lawatan itu maka yang tinggal ahli BNBBC di dalam negara cuma 28 orang.Seramai 61 orang Ahli Parlimen lagi yang tidak ikut serta berjawatan Menteri dan Timbalan Menteri.

Apakah Anwar ada harapan untuk zero in keatas 28 baki ahli BNBBC ?.

Kalau mengikut senarai nama mereka yang tak pergi itu pun dikatakan tipis sekali.

Kebanyakan mereka seperti Anipah,Ghafur,Mukhriz dan Muhamad Aziz bukan kaki mudah goyang dan sudah berulangkali kata impian Anwar itu mengarut saja.

“Seronok mendengar Anwar heboh sana sini dia masih on track …tapi dia sendiri tentu dah tahu keretapinya akan tergelincir di Ipoh…nun jauh dari Putrajaya.

“Tolong sampaikan salam saya kepada Anwar dan ucapkan bye..bye 16 September ,”kata Ahli Parlimen itu..- 8/9/2008