20090428

BANJIR DARI DUA BUKIT


MUHASABAH SEBELUM MUSIBAH


Saya sempat ke Bukit Gantang untuk melihat perkembangan pilihanraya kecil di kawasan tersebut bersama dengan kawan-kawan yang berminat. Secara rambang saya melihat perang poster yang berlaku adalah sama-sama hebat.

Perbedaan utama yang ketara seperti pilihanraya kecil yang lain adalah semangat pekerja PAS adalah tinggi. Ini kerana mereka mempunyai matlamat untuk menang yang jelas, Bersatu menumbangkan BN. Ternyata mereka berjaya.

PAS memang mempunyai pengikut setia dan jentera yang terkenal kemas. Ini mungkin kerana penyertaan generasi muda yang bergabung dengan pengikut lama yang berpengalaman.

Agak menarik apabila melihat PAS lebih sistematik dan kreatif dalam penyaluran matlamat perjuangannya. PAS dan PKR ternyata mempunyai aktivis yang berkerja kuat untuk menjayakan matlamat perjuangan.

Mereka menggunakan pelbagai pendekatan yang berkesan, sistem analisa teknologi maklumat, multi media untuk menyampaikan ceramah pemimpin walaupun penceramahnya tidak berada disitu, sms, payung bulan, pelbagai poster berwarna, slogan-slogan berkesan, simbol bulan lambaian tapak tangan, perayu undi yang bekerja siang dan malam dan sebagainya.

Satu-satunya kreativiti yang tinggi yang pernah saya lihat pada UMNO adalah semasa persidangan UMNO di PWTC yang lalu. Malangnya, kreativiti ini tidak terlihat semasa pilihanraya kecil di Bukit Gantang, Selambau dan Batang Ai. Ini Setiausaha Agung BN, Tengku Adnan Tengku Mansor boleh jawab.

‘Flood Gate’ telah dibuka oleh Pak Lah bagi kebebasan rakyat dan penyuburan demokrasi yang sebebas-bebasnya. Terpulang kepada Najib bersama pasukan untuk mengharunginya. PAS banyak membuat pengorbanan prinsip untuk menang, Islam dan Melayu diletakkan di ‘back seat’ untuk mencapai kemenangan dalam kerencaman rakyat.

Lepas ini akan banyaklah permintaan dari kaum Cina dan India agar mereka diberikan hak samarata dalam bidang ekonomi, lesen, kuasa, tanah, penyebaran agama bukan Islam dalam bahasa Melayu, penghapusan hak istimewa, timbalan perdana menteri bukan Melayu dan sebagainya. MCA dan MIC akan memulakan permintaan-permintaan tersebut dari dalam.

Bagi PAS dan PKR tidak ada tanggungjawab untuk mempertahankan apa-apa prinsip untuk mempertahankan Islam dan bangsa Melayu. Janji dan buang apa pun boleh. Mungkin juga mereka mahukan kuasa dahulu dan yang lain cerita kemudian.

BN perlu melakukan muhasabah diri sebelum di musibatkan oleh rakyat pada pilihanraya yang ke 13 akan datang. Masih ada kurang 4 tahun lagi, tetapi sebenarnya hanya tinggal 2 tahun lagi untuk melihat isyarat perubahan rakyat ke arah BN khususnya daripada pengundi bukan Melayu.

Berdasarkan pilihanraya di Kuala Terengganu, Permatang Pauh, Bukit Gantang dan Selambau, BN masih mempunyai ‘base’ yang tidak kurang. Tetapi undi baru ke arah pihak pembangkang. Terpulanglah kepada pemikir-pemikir mereka untuk bekerja kuat memikirkan strategi yang terbaik untuk kesinambungan yang akan datang.

Ulasan terperichi tentang Bukit Gantang diturunkan daripada petikan Agenda Daily yang berikut :


UNDI CINA TIDAK MEMIHAK BN


Barisan Nasional (BN) menepati ramalan apabila berjaya mengalahkan Parti Keadilan Rakyat bagi pilihan raya kecil DUN Batang Ai, Sarawak dengan majoriti 1,854 undi.

Bagaimanapun harapan untuk menyaksikan BN merampas semula Bukit Gantang dan Bukit Selambau tidak kesampaian. BN tewas di Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi dan Bukit Selambau pula dengan 2,403 undi.

Berdasarkan kepada pecahan undi yang diperolehi BN di Bukit Gantang, undi yang diperolehi oleh calon BN, Ismail Saffian bertambah sebanyak 622. Manakala undi calon PAS yang diwakili oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin meningkat kepada 1,845.

Pertambahan undi dan majoriti di Bukit Gantang itu disumbang oleh peningkatan hampir 3% atau 1,327 pengundi yang keluar mengundi.Pada pilihan raya kecil kali ini 75.1 peratus atau 41,626 orang daripada 55,462 orang telah menunaikan tanggungjawab mereka berbanding 72.65% atau 40,299 pengundi.

Daripada pertambahan undi tersebut, BN memperolehi tambahan undi sebanyak sekitar 60 undi dari DUN Kuala Sepetang yang majoriti pengundinya terdiri dari kaum Cina berbanding undi yang diperolehi pada pilihan raya umum Mac 2008. DUN Changkat Jering dan DUN Trong pula menyumbang pertambahan lebih 500 undi.

Kemampuan calon BN menambah undi di DUN Changkat Jering mempunyai makna tersendiri kerana ia tidak mencerminkan bantahan rakyat kepada keputusan ADUN kawasan berkenaan Kapten (B) Osman Jailu yang meningggalkan PKR untuk menjadi ADUN Bebas yang menyokong BN.

Manakala PAS pula selain turut mendapat pertambahan undi daripada kawasan majoriti pengundi Melayu iaitu DUN Changkat Jering dan Trong sekitar 800 undi.

Pertambahan paling ketara diperolehi PAS ialah daripada DUN Kuala Sepetang, di mana pengundinya majoriti kaum Cina iaitu kira-kira 1,000 undi.

Berdasarkan senario tersebut, isu BN menumbangkan ‘kerajaan Cina’ dipelopori oleh DAP yang pegang kerusi terbanyak dikalangan pembangkang di Perak memang menjadi faktor menyebabkan mereka memberikan undi kepada PAS.

Ia tanda jelas sentimen tebal mereka terhadap hal berkenaan itu.Kelebihan para pengundi Cina di Bukit Gantang ialah mereka menjadi ' undi penentu ' diketika sokongan pengundi Melayu terhadap BN dan PAS tidak banyak berubah.

Mengulas mengenai faktor pengundi Cina tidak memilih BN, Timbalan Presiden UMNO pada sidang medianya Selasa malam memberitahu, BN akan menubuhkan pasukan bebas bagi membuat ‘bedah siasat’ terhadap keputusan pilihan raya kecil Bukit Gantang secara menyeluruh.

Manakala Nizar pula dalam reaksinya menyifatkan keputusan pilihan raya kecil Bukit Gantang itu sebagai pengktirafan kepada kerajaan campuran pembangkang sebelum ini .

Sementara itu bagi DUN Bukit Selambau, PKR menang dengan majoriti 2,403 undi. Calon parti itu memperolehi 12,263 undi berbanding Datuk S.Ganesan yang dapat 10,229 undi.

Kesemua 13 calon Bebas yang turut bertanding memperolehi undi terkumpul sebanyak 1,326 undi dan hilang deposit - 7/4/2009

http://dakwat-kertas.blogspot.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com