20090423

KDN Masih Rampas Akhbar PKR, Ugut Pengedar

Dari Malaysiakini

Kementerian Dalam Negeri (KDN) didakwa masih merampas akhbar PKR Suara Keadilan dan mengugut pengedarnya walaupun perdana menteri telah menarik balik penggantungannya awal bulan ini.

Pagi ini, seorang pengedarnya mengadu penguatkuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran kementerian itu merampas edisi terbaru mingguan tersebut di beberapa premis di Selayang dan Gombak, Selangor

Sementara seorang lagi pengedar mendakwa menerima aduan daripada beberapa penjual bahawa KDN juga melakukan rampasan di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.

Menurut satu kenyataan Suara Keadilan hari ini, tindakan sama juga dilaporkan di beberapa tempat lain di seluruh negara.

“Dalam rampasan itu, KDN tidak menyatakan alasan secara khusus (alasan tindakannya) melainkan menyatakan bahawa penerbitan Suara Keadilan menyalahi Akta Penerbitan dan Mesin Cetak 1984 (pindaan 1987).

“Beberapa pembaca juga menghubungi pihak kami dan melaporkan para penjual akhbar di Rawang dan Taman Melawati (Ulu Kelang) kini terpaksa menjual Suara Keadilan secara sembunyi-sembunyi (di bawah meja) akibat ugutan daripada KDN,” kenyataan sidang pengarang akhbar pembangkang itu dipetik.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com