20090512

Dunia-Politik.blogspot.com - Digest Number 1845

There are 5 messages in this issue.

Topics in this digest:

1. Nizar menteri besar sah Perak
From: mr nobody

2. Nizar minta Zambry lepas jawatan MB
From: mr nobody

3. Umno lakar sembilan sejarah hitam di Perak
From: mr nobody

4. GOOD NEWS ...ITS VERY HOT...HURRY COME HERE NOW......
From: aiman_ijam

5. Pernyataan Sikap PRP Mengecam Penangkapan Pimpinan WALHI oleh pihak
From: Perhimpunan Rakyat Pekerja


Messages
________________________________________________________________________
1. Nizar menteri besar sah Perak
Posted by: "mr nobody" yahuu_mailer@yahoo.com.my yahuu_mailer
Date: Mon May 11, 2009 3:16 am ((PDT))

Nizar menteri besar sah Perak
May 11, 09 3:45pm
kemaskini 4.45pm Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut, awal Februari lalu.

Dalam penghakimannya, hakim Abdul Aziz Abd Rahim berkata seseorang menteri besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di DUN, seperti kes Stephen Kalong Ningkan.

Hakim menambah, dalam kes pelucutan Mohamad Nizar, tiada persidangan dewan diadakan untuk meluluskan usul sedemikian.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk menangguhkan penghakiman tersebut ditolak oleh mahkamah.

Mengulas kemenangannya, menteri besar Pakatan Rakyat itu berkata beliau akan menghadap Sultan Perak berhubung penghakiman mahkamah tersebut.

Pada 13 Februari lalu, Mohamad Nizar memfailkan saman mencabar pelantikan Zambry di  kompleks mahkamah Jalan Duta, kira-kira seminggu selepas rampasan kuasa BN dan sekali gus pelantikan wakil rakyat BN itu.

Mohamad Nizar, ADUN Pasir Panjang, juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah perisytiharan bahawa Zambry yang dilanti 6 Februari lalu tidak berhak memegang jawatan menteri besar.
   
Dalam permohonan itu, wakil rakyat PAS itu mendakwa beliau masih menteri besar yang sah atas tiga alasan berikut:

(i) Tidak terdapat pembubaran DUN Perak;

(ii) Tidak terdapat usul tidak percaya diambil dan diterima pakai oleh DUN terhadapnya sebagai menteri besar Perak; dan

(iii) Tidak terdapat peletakan jawatan menteri besar Perak.

"Melalui kenyataan media pejabat Sultan pada 5 Februari 2009, Sultan bertitah tidak akan membubarkan DUN dan sekiranya saya serta ahli majlis mesyuarat negeri tidak meletakkan jawatan, jawatan kami akan dianggap kosong.
   
"Saya menegaskan bahawa walaupun terdapat usaha mengusir saya daripada jawatan menteri besar Perak, saya masih menteri besar dan masih menjalankan fungsi dan tugas dengan baik, cermat dan adil," katanya dalam afidavit, menyokong permohonan itu.
   
Mohamad Nizar juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah supaya responden memberikan tunjuk sebab bagaimana dan di bawah dasar apa Zambry, sebagai responden, berhak memegang jawatannya sekarang.
   
Beliau mendakwa responden secara tidak sah mengambil dengan tiada hak dan merampas jawatan menteri besar, serta menjalankan tanggungjawab, fungsi dan tugas sebagai menteri besar secara tidak sah dan bercanggah dengan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Nizar juga memohon perintah injunksi bagi menghalang responden daripada melaksanakan tanggungjawab dan tugas-tugas menteri  besar di negeri itu.


Alamat E-mel baru yang tersedia pada Yahoo!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda kehendaki pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/

Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2. Nizar minta Zambry lepas jawatan MB
Posted by: "mr nobody" yahuu_mailer@yahoo.com.my yahuu_mailer
Date: Mon May 11, 2009 3:22 am ((PDT))

Nizar minta Zambry lepas jawatan MB
May 11, 09 5:26pm
Menteri Besar Pakatan, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menggesa Menteri Besar BN, Datuk Seri Zambry Abd Kair dan enam anggota exconya supaya melepaskan jawatan serta merta.

Ini ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini yang mengisytiharkan Nizar sebagai menteri besar Perak yang sah.

Nizar kini dalam perjalanan pulang untuk memohon menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Nizar perlu mendapatkan persetujuan baginda bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi mengadakan pilihanraya negeri yang baru.

Sementara itu, seorang pembantu Zambry memberitahu media bahawa BN Perak akan menghormati keputusan mahkamah dan akan segera mengosong pejabat mereka.

Sementara itu, dalam reaksinya, pemimpin DAP, Lim Kit Siang memuji keputusan tersebut.

Menurutnya, ini merupakan kali pertama mahkamah memulihkan keyakinan rakyat terhadap bidang kehakiman.

Bagaimanapun, BN masih mempunyai kelebihan di Dewan Undangan Negeri.

Manakala mahkamah tidak mengiktiraf pelantikan Zambry sebagai menteri, tetapi pelantikan Speaker baru DUN Perak, Datuk R Ganesan adalah masih sah.

Ekoran itu, Ganesan boleh memanggil sidang khas DUN di mana usul tidak percaya oleh dikemukakan terhadap Nizar.

Dengan sokongan '28 + 3' ADUN, berbanding 28 ADUN Pakatan, BN tidak menghadapi masalah untuk meluluskan usul tersebut.

Sementara itu, beberapa trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dilihat tiba di  bangunan SUK di Ipoh.


Alamat E-mel baru yang tersedia pada Yahoo!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda kehendaki pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/

Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3. Umno lakar sembilan sejarah hitam di Perak
Posted by: "mr nobody" yahuu_mailer@yahoo.com.my yahuu_mailer
Date: Mon May 11, 2009 3:39 am ((PDT))

Umno lakar sembilan sejarah hitam di Perak
Mohamed Hanipa Maidin
Mon | May 11, 09 | 12:47:34 pm MYT
Krisis yang Umno cetuskan di Perak bakal menjadi sejarah hitam yang tidak akan dilupakan oleh generasi sekarang dan akan datang.
Iklan  
 
   
Sejarah hitam pertama adalah serangan ke atas institusi Raja. Semua orang tahu rakyat Malaysia menerima sistem raja berperlembagaan di negara ini. Namun disebabkan krisis di Perak, kita menyaksikan betapa ada rakyat yang tidak dapat mengawal kemarahan mereka. Maka berlakulah siri 'menyerang' laman web Istana Perak dengan kalimah-kalimah yang tidak sampai hati untuk kita luahkan di sini. Ia akhirnya membawa kepada pendakwaan beberapa individu di bawah Akta Hasutan 1948. Umno tidak boleh lari dari sejarah hitam ini.
Sejarah hitam kedua dari krisis Perak ciptaan Umno adalah buat kali pertamanya di dalam negara ini institusi Polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilibatkan sama bagi menyiasat kuasa seorang Speaker Dewan Undangan Negeri. Ianya tidak pernah berlaku dan tidak pernah diimpikan akan berlaku. Namun kerana ketamakan kuasa apa yang dulu hanya sebuah mimpi kini sudah menjadi realiti. Selamat menyambut sejarah hitam ini.
Sejarah hitam yang ketiga dari krisis Perak ini adalah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai badan yang sepatutnya hanya bertanggungjawab menerima keputusan Speaker yang memutuskan sesuatu kerusi Dun sebagai kosong tidak lagi berminat menjalankan kerja suci tersebut. Sebaliknya SPR lebih seronok untuk terus menerus menjadi parti komponen BN yang tidak rasmi apabila enggan mengadakan pilihan raya kecil bagi Dun-Dun yang telah diisytiharkan kosong oleh V Sivakumar.
Sejarah hitam yang keempat dari krisis Perak ini adalah buat pertama kalinya Mahkamah sendiri sanggup membocorkan maklumat kepada akhbar bahawa saman yang difailkan oleh Sivakumar mengandungi kecacatan sedangkan saman tersebut belum didengar lagi oleh pihak Mahkamah.
Pembocoran maklumat tersebut sengaja dilakukan dan dipercayai dilakukan oleh seorang yang berpangkat tinggi di Mahkamah Tinggi Ipoh semata-mata untuk mengaibkan Sivakumar dan Pakatan Rakyat. Ini adalah satu sikap paling tidak profesional yang ditunjukkan oleh sebuah institusi kehakiman namun apabila Umno terlibat tiada lagi perkara yang pelik dan ajaib.
Sejarah hitam yang kelima dari krisis Perak ini adalah buat pertama kalinya seorang Speaker Dun dilarang untuk diwakili oleh peguam pilihannya sendiri semasa beliau di saman oleh Zambry. Sivakumar telah dipaksa oleh Hakim Mahkamah Tinggi Ipoh untuk diwakili oleh Penasihat Undang-Undang Perak. Apa yang mendukacitakan lagi hasrat speaker untuk mewakili dirinya sendiri pun tidak dibenarkan oleh Hakim yang sama.
Agak baik sedikit sejarah hitam tersebut dapat diselamatkan dari diarkibkan apabila Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan yang paling tidak masuk akal tersebut. Untuk makluman, Speaker tidak mahu diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri kerana penasihat yang sama juga telah membuat permohonan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk beliau dibenarkan mewakili Zambry. Jadi bagaimana beliau boleh bertindak secara bebas dan menjaga kepentingan Sivakumar?
Sejarah hitam yang keenam adalah Speaker dan Adun Pakatan Rakyat yang sah dan dipilih oleh rakyat tidak dibenarkan untuk mengadakan sidang di dalam dewan persidangan kerana dewan telah dikunci dan dirantai serta dikepung oleh polis. Akhirnya sejarah hitam mencatatkan buat pertama kalinya sidang Dun Perak berlangsung di bawah pokok.
Takutnya Umno pada sidang Dun di bawah pokok sehinggakan apabila Pakatan Rakyat membina tugu dan plak bagi mengimbau kisah manis tersebut, Umno menggunakan (baca salahguna) Majlis Perbandaran Ipoh untuk memusnahkan tugu tersebut.
Sejarah hitam yang ketujuh dari krisis Perak ini adalah Umno yang terkenal sebagai penderhaka Agung kepada institusi Raja dengan tanpa segan silu sanggup memfitnah Dato� Seri Nizar sebagai penderhaka hanya kerana ungkapan mahsyur Dato Seri Nizar kepada Tuanku Sultan iaitu "patik memohon sembah derhaka".
Meskipun Umno berhempas pulas mengeksploitasi isu tersebut ia tidak langsung menjejaskan kemenangan Nizar di Bukit Gantang. Jika pun isu derhaka itu berkesan ia hanyalah berkesan bagi pengundi di saluran satu yang boleh kita sifatkan sebagai 'pengundi saluran derhaka'.
Sejarah hitam yang kelapan adalah 'bapa kepada segala sejarah hitam'. Sejarah ini hanya boleh wujud jika di dalam sesebuah negara tersebut wujudnya parti politik gila seperti Umno yang dah sampai ke tahap ketagihan kuasa tahap kritikal.
Mabuk dan ketagih dengan kuasa Umno sanggup mengundang Mahkamah yang paling tinggi di negara ini iaitu Mahkamah Persekutuan untuk membunuh doktrin pengasingan kuasa (separation of powers).
Jika selama ini Mahkamah di negara ini masih menahan dirinya dari campur tangan atau mengganggu urusan Parlimen atau Dun kerana menghormati doktrin pengasingan kuasa, kini doktrin tersebut telah pun disemadikan oleh lima orang hakim Mahkamah Persekutuan tersebut.
Ingatlah sejarah hitam ini berlaku ketika mana Ketua Hakim bagi negara ini masih dipegang oleh bekas pemimpin yang pernah berkhidmat dengan Umno.
Apa yang berlaku pada 7 Mei 2009 lalu adalah sejarah hitam yang kesembilan. Sama-sama kita saksikan kesudahannya.- tajdid _


Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/

Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4. GOOD NEWS ...ITS VERY HOT...HURRY COME HERE NOW......
Posted by: "aiman_ijam" aiman_ijam@yahoo.com aiman_ijam
Date: Mon May 11, 2009 6:51 am ((PDT))

goods news...everybody must click here;;;


http://xpres2u.blogspot.com


thank you .


Messages in this topic (1)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
5. Pernyataan Sikap PRP Mengecam Penangkapan Pimpinan WALHI oleh pihak
Posted by: "Perhimpunan Rakyat Pekerja" prp_pusat@yahoo.com prppusat
Date: Tue May 12, 2009 12:22 am ((PDT))





PERNYATAAN
SIKAP

PERHIMPUNAN
RAKYAT PEKERJA

Nomor:
070/PS/KP-PRP/e/V/09
Penangkapan
Pimpinan Walhi adalah Ancaman Bagi Kebebasan Sipil


Salam
rakyat pekerja,
Sungguh
tidak dapat diterima, di era yang diaku elit-elit politik sebagai era
demokrasi, tetapi represifitas terhadap suara-suara yang berbeda
masih saja berlangsung. Peristiwa paling baru adalah penangkapan
kawan Berry Nahdian Forqan dan Erwin Usman, keduanya adalah pimpinan
nasional (Direktur Eksekutif Nasional dan Kepala Departemen
Pemberdayaan Regional) organisasi lingkungan terkemuka, Wahana
Lingkingan Hidup Indonesia, Walhi. Di samping itu, aparat keamanan
secara arogan membubarkan acara masyarakat sipil untuk memprotes
pertemuan WOC (World Ocean Conference) di Manado, Sulawesi
Utara.
Alasan
dari kedua bentuk ancaman bagi kebebasan sipil bersuara tersebut
adalah masih digunakannya cara-cara rejim militer orde baru, yakni
ketiadaan Surat Tanda Terima Pemberitahuan (STTP) dari aparat
kepolisian. Problem teknis yang dikemukakan ini hanyalah alasan
"basa-basi" untuk membenarkan secara sepihak tindakan represif
tersebut.
Berikut
kami sampaikan kronologinya:

Sabtu
malam, 9 Mei 2009, teman-teman di Manado, menyampaikan informasi
bahwa forum yang diselenggarakan oleh masyarakat sipil dibubarkan
oleh aparat kepolisian, semua peralatan diambil, lapangan diaamankan
aparat kepolisian.

Kegiatan
dipindahkan ke hotel di Malalayang. Peserta internasional diperiksa,
dan terancam dideportasi karena acara ini dinilai ilegal, karena
tidak mendapatkan STTP dari aparat Kepolisian.

Polisi
memang tidak berniat baik untuk mengeluarkan STTP. Kepolisian
menghalangi-halangi masyarakat sipil untuk menyelenggarakan aksi
ini. Forum ini oleh kepolisian "diduga kuat" akan menggagalkan
WOC dan proyek CTI. Sebuah dugaan yang berlebihan.

Senin,
11 Mei 2009, Berry Nahdian Forqan dan Erwin Usman ditangkap oleh
aparat kepolisian dari Poltabes Manado dan sampai saat ini HP tidak
bisa dihubungi.

Senin,
11 mei 200, aksi di lapangan dibubarkan, dan dibenturkan dengan
preman-preman setempat. Peserta dikembalikan ke hotel.

Peristiwa
ini jelas merupakan tanda-tanda kembalinya represifitas terhadap
kebebasan masyarakat untuk berkumpul dan menyatakan pendapat yang
dijamin oleh sistem demokrasi. Pembubaran acara dan penangkapan
aktivisnya dengan demikian menciderai sistem demokrasi yang sedang
dibangun di negeri ini, dan apabila tanpa respons memadai dari
berbagai elemen masyarakat, tindakan serupa akan terus menggejala di
acara-acara lain di tempat dan waktu yang berbeda.
Alasan
apapun untuk menganulir penyampaian pendapat tidak bisa diterima.
Karena justru nyawa dari sistem demokrasi adalah tersedianya beragam
suara dan pendapat tentang berbagai persoalan kehidupan. Demokrasi
harus menjamin keberadaan pendapat yang berbeda, sepahit apapun
terdengar oleh penguasa. Jika suara-suara tersebut, belum apa-apa
sudah dibungkam, demokrasi dengan sendirinya berada dalam ancaman
besar.
Perhimpunan
Rakyat Pekerja (PRP) menyerukan kepada seluruh elemen gerakan
demokratik untuk mempersiapkan barisan perlawanan guna melindungi
kebebasan sipil yang terancam, karena tanda-tanda represi ini akan
terus meningkat seiring konsolidasi rejim politik hasil pemilu 2009
yang semuanya berpihak melindungi kepentingan pemodal.
PRP
juga mengajak kepada setiap elemen masyarakat untuk ikut mencermati,
baik peristiwa di Manado ini maupun peristiwa lain di daerah lain
yang merupakan sinyalemen kembalinya era represi ala rejim militer
orde baru. Selanjutnya, protes-protes yang massif dalam berbagai
bentuk akan sangat berguna untuk menahan atau bahkan menggagalkan
tindak represif aparat keamanan terhadap suara-suara masyarakat.
PRP
dalam hal ini menyampaikan sikap:

Mengecam
tindak represif aparat kepolisian yang membubarkan paksa aksi dan
forum masyarakat di Manado, serta menangkapi aktivis-aktivisnya

Menuntut
pembebasan segera kawan Berry Nahdian Forqan dan Erwin Usman dari
penahanan sepihak kepolisian

Menolak
keras setiap upaya-upaya penghalang-halangan kebebasan berpendapat
baik oleh aparat keamanan maupun milisi sipil

Kepada
seleuruh elemen gerakan demokratik untuk melakukan aksi solidaritas
dalam berbagai bentuk sebagai kepedulian terhadap terjaminnya
kebebasan berpendapat

Mengajak
Masyarakat umum berpartisipasi menyampaikan protes langsung melalui
SMS ke pihak kepolisian ke KAPOLRI: 0811 825 588 dan atau KAPOLDA
Sulut: 0816 18844950.

PRP
menyimpulkan tindak represif terhadap pendapat masyarakat merupakan
bagian dari sistem kapitalisme untuk memastikan tidak terganggunya
modal oleh aksi-aksi masyarakat. Maka, jawaban sejati terhadap sistem
yang menindas ini adalah SOSIALISME.

Jakarta
12 Mei 2009






Komite
Pusat
Perhimpunan
Rakyat Pekerja(KP-PRP)






Ketua Nasional





(Anwar Ma'ruf)






Sekretaris Jenderal





(Rendro Prayogo)


#yiv732535299 #yiv1974332801 _filtered {margin:0.79in;}#yiv732535299 #yiv1974332801 P {margin-bottom:0.08in;}-->___*****___Sosialisme Jalan Sejati Pembebasan Rakyat Pekerja!
Sosialisme Solusi Bagi Krisis Kapitalisme Global!
Bersatu Bangun Partai  Kelas Pekerja!

Komite Pusat
Perhimpunan Rakyat Pekerja
(KP PRP)
JL Gading Raya Gg. Gading IX No. 12, Pisangan Lama, Jakarta Timur
Phone/Fax: (021) 47881632
Email: komite.pusat@prp-indonesia.org / prppusat@gmail.com / prppusat@yahoo.com
Website: www.prp-indonesia.org


Messages in this topic (1)

Ahli yang menghantar menggunakan kata-kata kesat dan kasar atau menyerang peribadi ahli yang lain, email mereka tidak akan disiarkan.

Ahli group yang sentiasa menghantar email berkenaan politik sahaja akan disiarkan emailnya tanpa penapisan moderator group.

Email yang disiarkan dipertanggungjawabkan kepada pengirim email tersebut dimana moderator dan group tidak boleh dipertanggungjawabkan.

=============================================
Link List:
• Lirik Lagu Popular - http://www.lirikpopular.com
• Spa Q - http://spa-q.blogspot.com
• Auto Insurance - http://pdautoinsurance.blogspot.com

------------------------------------------------------------------------
Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik/

<*> Your email settings:
Digest Email | Traditional

<*> To change settings online go to:
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik/join
(Yahoo! ID required)

<*> To change settings via email:
mailto:dunia-politik-normal@yahoogroups.com
mailto:dunia-politik-fullfeatured@yahoogroups.com

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
dunia-politik-unsubscribe@yahoogroups.com

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

------------------------------------------------------------------------

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com