20090528

Politik wang: Daud Iraqi beri signal, PAS sedang hadapi keruntuhan moral



Oleh ABANG MAHMOR

Sebaik sahaja Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mohamed Daud Iraqi mendakwa ada unsur-unsur rasuah berlaku dalam PAS, begitu ramai dari kalangan orang PAS merasakan kenyataan itu satu tuduhan yang perlu diperincikan supaya mereka yang terlibat perlu cepat diambil tindakan.

Tetapi malangnya seorang demi seorang membangkitkan persoalan apakah Mohamed Daud mempunyai bukti yang cukup seperti di mana ia berlaku, siapa yang terlibat, apakah bentuk rasuah yang menyamai politik wang dan macam-macam lagi soalan.
Lebih dahsyat lagi tuduhan itu telah menjadikan satu isu besar untuk PAS menerimanya sebagai satu amaran bahawa gejala politik wang yang sebelum ini heboh diperkatakan dalam UMNO telah menular ke PAS.

Sebelum ini, heboh pasal golongan mana antara professional dengan ulama patut memimpin PAS. Tetapi sebaliknya apabila timbul soal politik wang dan rasuah, nampaknya ramai yang melenting lalu soal golongan mana patut pimpin PAS hanya diserah kepada perwakilan parti untuk menentukannya.

Mungkin Mohamad Daud tidak menyangka kenyataannya yang berupa makluman dan amaran kepada PAS itu menjadi panas hingga pelbagai pihak menuntut bukti dari beliau dan termasuklah ada yang menyifatkan pendedahan itu satu fitnah semata-mata jika beliau gagal tunjukkan bukti.

Apa pun argumen yang sedang diperkatakan, pendedahan politik wang dan rasuah itu berpunca daripada menjeang Muktamar Agung PAS akan datang sudah semakin ramai muncul menyatakan hasrat merebut jawatan-jawatan penting. Maka tidak hairanlah ada yang bertindak ‘berbuat-buat baik’ dengan menghulurkan hadiah, membuat jamuan dan menjadi ‘penderma’ bermusim kepada perwakilan.

Lebih-lebih lagi tidak semua anggota PAS yang berniat sebersih kain putih kerana mereka pun insan biasa yang mempunyai nafsu untuk berkuasa dan mempunyai kepentingan tertentu. Begitu juga mereka yang menjadi perwakilan, bukan semua dari kalangan ‘malaikat’ untuk menolak apa juga bentuk pemberian dari seseorang.

Seperti Mohamad Daud yang mendedahkan perkara itu secara umum yang beliau ketahui berlaku. Tetapi untuk mendesak beliau menunjukkan bukti, ia tidak semudah dituntut kerana pendedahan beliau itu lebih kepada mahu membuat makluman supaya yang berperananlah seperti jawatankuasa disiplin parti membuka mata menyiasatnya.

Sekurang-kurangnya dengan pendedahan beliau itu boleh diibaratkan siapa yang makan cili, dialah yang terasa pedasnya. Begitu juga yang memberi dan menerima tidak akan mengaku kerana kalau mengaku, samalah dengan pepatah yang menyebut: “siapa mahu mengaku berak tengah jalan?”

Tidak dapat tidak, para pemimpin PAS yang dikatakan dipimpin oleh golongan para ulama harus sedar bahawa PAS hari ini bukan lagi PAS yang asal. Ia telah dicampuradukkan dengan bekas orang UMNO yang tidak mendapat tempat atau telah gagal berjuang dalam UMNO.

Lebih-lebih lagi sekarang ini PAS sudah duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan sekutunya sperti PKR dan DAP yang juga berebut-rebut kerusi apabila ada pilihan raya kecil berlaku di mana-mana.

Secara tidak langsung juga Pakatan Pembangkang sedang dikuasai secara tidak langsung oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang semua orang tahu betapa liciknya beliau dalam permainan politik terutama dalam usaha merebut kuasa melalui pelbagai teknik.

Nescaya juga dalam PAS hari ini ada pengaruh PKR, ada pengaruh DAP yang mana telah menjadikan PAS kini dianggotai oleh pelbagai golongan yang mungkin akan menjadi perosak kepada PAS.

Begitulah juga dalam mengiktirafkan siapa ulama, siapa profesional ulama, siapa profesional sahaja tidak mempunyai sebarang kretiria tertentu. Apabila seseorang itu menduduki barisan kepimpinan PAS, maka akan diiktiraf sebagai ulama.

Untuk membendung atau menyekat PAS supaya terus dipimpin golongan ulama adalah sesuatu yang mustahil selagi sempadan PAS tidak dikawal dengan baik. Akhirnya nanti, PAS semakin dilihat boleh dibolosi oleh bukan Islam melalui pendekatan cara mereka membentuk sekutu sebagai usaha mengembangkan pengaruhnya meraih sokongan.

Yang sedar akan hal ini, mungkin antaranya Mohamad Daud Iraqi. Cuma ‘signal’ awalnya telah dipandang serong dan ditempelak pula menabur fitnah. Inilah yang boleh mengakibatkan PAS akan akhirnya tidak lagi mampu menjunjung matlamat asalnya mahu meneguhkan prinsip-prinsip Islam sebenar. Ia berkemungkinan besar akan menjadi parti politik serpihan apabila PKR dan DAP tidak memerlukannya suatu hari nanti.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com