20090521

Umno/BN takut pada bayang-bayang

PERMATANG PAUH, 19 Mei (Hrkh) - Setiausaha Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Pulau Pinang, Mustaffa Kamal Mohd Yusuf menegaskan, Umno jelas takut bayang-bayang sendiri apabila tidak mengambil peluang dalam sistem demokrasi di Malaysia.

Umno dan Barisan Nasional (BN) katanya, boleh dianggap 'bodoh' tidak mahu mengukur kekuatan di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti yang dikuasai Pakatan Rakyat sejak 8 Mac 2008 lalu.

"Sebenarnya Umno takut pada bayang-bayang sendiri bukan kerana tidak mahu terjerums dalam mainan politik pembangkang dan kekosongan tidak berasaskan perlembagaan. Mereka sudah terjerat dengan berbagai isu yang tidak menyebelahi mereka membuatkan keputusan itu di ambil," ujarnya ketika diminta mengulas pengumuman Presiden BN, Dato' Seri Najib Tun Razak semalam.

Ujar beliau, menang atau kalah mesti dihadapi oleh semua pihak yang terlibat dengan pertandingan maka alasan Umno dan BN mengambarkan mereka bimbang rakyat terus menghukum kerajaan setelah berbuat demikian dalam pilhan raya kecil di Permatang Pauh, Kuala Trengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Menyentuh mengenai kenyataan Najib, tindakan BN tidak menyertai pilihan raya kecil pada 31 Mei depan kerana tidak mahu terlibat dengan penggunaan perbelanjaan yang besar beliau mengatakan, alasan itu tidak kuat malahan mengambarkan kebodohan kepimpinan parti itu.

Siapa sebenarnya menggunakan perbelanjaan besar melainkan Umno dan BN kerana pembinaan pos polis pun memerlukan jutaan ringgit walhal kedatangan polis yang begitu ramai bukan diundang sebaliknya kerana undangan BN untuk menakutkan rakyat sepanjang kempen di Penanti nanti.

"Kita tahu sangat apa yang Umno dan BN buat. Mereka kata tidak mahu belanja besar sebaliknya mahu menumpukan pada khidmat pada masyarakat. Itu semuanya bohong kerana di Penanti pos polis telah dibina di belakang pekan," jelasnya.

Sementara itu, Pengarah Pilihan raya PAS Pulau Pinang, Omar Hasan pula menyifatkan, pendirian Umno dan BN terhadap N12 nyata dayus dan lemah.

Mereka sepatutnya beradu kekuatan di situ jika mahu mengukur sokongan akar umbi. Sikap kalah awal sebenarnya memberi tamparan pada parti yang sudah lemah.

"Umno dan BN sebenarnya takut kalah kerana kekalahan bagi mereka satu benda yang tidak boleh diterima," ujarnya. - mns_

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com