20081124

Apakah Nasib Negeri Pakatan Rakyat ?

Maaf kerana lama tidak mengisi ruangan Suaradu. Tugasan semakin berat dan mengurangkan masa lapang. Isnin nanti penulis akan membuat lawatan kerja ke Johor Bahru, untuk menilai sendiri sejauh manakah koridor Pak Lah – Iskandar Malaysia – berjaya dari segi pembinaan infrastruktur.

Tetapi sebelum hinggap nun jauh ke Selatan Semenanjung, penulis ingin mengajak pembaca menilai sendiri satu lagi insiden kegagalan kerajaan “CAT” DAP dalam menaikkan nama Pulau Pinang.

Selain daripada inisiatif WiFi percuma, yang diberikan secara tender tertutup kepada syarikat yang mempunyai agenda komersial sendiri, apakah yang sudah dilakukan oleh Lim Guan Eng dan konco-konconya?

Kini, satu lagi acara komersial gagal dilangsungkan. Sama ada ini adalah kesilapan penganjur atau tidak, sedikit sebanyak rakyat Pulau Pinang harus melihat apakah tanggungjawab kerajaan negeri dalam memastikan penggunaan tanah awam terurus.


Sumber-sumber penulis di Pulau Pinang melaporkan bahawa semakin banyak syarikat menutup operasi atau melupakan hasrat untuk melabur di Pulau Pinang. Mungkin ada yang bersorak gembira kerana kononnya kehadiran kilang, syarikat gergasi ini akan mengurangkan kualiti kehidupan. Tetapi adakah mereka akan bersorak gembira apabila tiada lagi kilang mahu mengambil anak-anak muda berkerja, dan mereka mencari rezeki di negeri lain?

MB Nizar Menunjukkan Cara Memerintah PAS?

Bukan Lim Guan Eng sahaja yang semakin malap, tetapi harapan besar pro-modernis PAS, MB Nizar, juga mula menunjukkan belang dengan bersikap angkuh dan tidak matang dalam menangani isu di Perak.

Beliau menunjukkan bagaimana tertekannya beliau dengan situasi di Perak dengan hilang sabar terhadap jurugambar Utusan Malaysia. Penulis pun faham agaknya kenapa beliau bertindak demikian. Maklumlah, beliau terpaksa muka tebal dan berdegil apabila berdepan dengan pelbagai tuduhan terhadap pemerintahannya.

Sehingga kini dua ahli exco yang telah memalukan diri sendiri dengan insiden rasuah masih dipertahankan beliau, walaupun tindak tanduk mereka di khalayak awam tidak mencerminkan aspirasi dan ideology PAS.


Tidak habis dengan itu, Nizar juga terpaksa kompromi kepada “rakan baik” PAS yakni DAP dengan mencalonkan nama ahli Exco Belia dan Sukan Negeri Perak, Seah Leong Peng, untuk memangku jawatan timbalan presiden Persatuan Bola Sepak Perak. Dalam isu ini juga dikhabar Nizar tidak memahami kehendak rakyat dan terus dengan sikap degilnya.

Khalid Ibrahim Mahu Lebih Duit?

Ya la, bila dah bagi subsidi air, duit tu haruslah datang dari sumber yang lain. Kalau nak naik taraf ke Toyota Camry pun perlukan duit. Jika tidak ada pendapatan baru (dan khabar awalnya pelaburan ke Selangor pun semakin berkurangan), maka haruslah cari duit dari sumber lama.

Yang menjadi mangsa adalah penduduk flat kos rendah Projek Perumahan Rakyat. Dalam keadaan ekonomi yang genting, adakah wajar untuk meningkatkan sewa DUA KALI GANDA ke RM 250? Dan yang lebih penting sekali, kebanyakan penduduk ini adalah dari bangsa Melayu. Khalid Ibrahim, adakah ini yang dinamakan kerajaan untuk rakyat?

Rumusan

Penulis juga ingin menyentuh bagaimana di kedua-dua negeri ini bagaimana kuasa politik kaum Melayu semakin pudar. Kalau tidak silap penulis, kini di Pulau Pinang hanya 2 orang ahli Exco berbangsa Melayu berbanding dengan 4 sebelum Mac 2008. Malah, di Kedah, lihat sahaja bagaimana kerajaan PAS terpaksa berpatah balik daripada memperkenalkan polisi kuota 50% untuk Bumiputera.


Bukan penulis ingin menyokong polisi itu, tetapi sekadar menunjukkan bagaimana kerajaan PAS mempunyai ide sendiri yang sempit dalam memajukan negeri dan bagaimana mereka lemah dalam menyakinkan sendiri rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat.

http://www.suaradu.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com