20081127

Islam, Melayu dan UMNO

Assalamualaikum dan salam sejahtera para sahabat blogers sekalian,

1. Soalan yang sering ditanya di kalangan orang Melayu ialah apakah tujuan menyertai parti-parti politik di negara kita? Apakah erti menyokong UMNO, Pas atau PKR?

2. Jika ditanya kepada penyokong Pas, pastinya matlamat mereka ialah untuk Islam sungguhpun kadang-kadang perilaku tidak mencerminkan perjuangan. Suatu ketika lalu, ada juga yang melihat ia sebagai jalan ke syurga.

3. Jika ditanya orang Melayu yang menyokong PKR, mereka secara mudahnya menjawab mahu Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

4. Bagi UMNO pula, ramai generasi muda hari ini sudah tidak lagi boleh bercakap apa sebab mereka menyertai UMNO. Idealisme perjuangan agama dan bangsa sudah jarang diutarakan.

5. Selepas tewas beberapa negeri dalam pilihan raya umum yang lalu, terdapat pandangan dan suara-suara yang menyatakan UMNO perlu berani melakukan perubahan. Malangnya tidak ramai yang membicarakan apakah bentuk perubahan yang perlu dilakukan.

6. Adakah ia merupakan perubahan struktur organisasinya,atau perubahan prinsip perjuangannya atau berubah rupa bentuk keahliannya atau hanya perubahan pucuk pimpinan? Justeru saranan perubahan ini menimbulkan polemik dan kegelisahan di kalangan orang Melayu. Ada yang tertanya-tanya, apakah perubahan yang dilaung-laungkan itu akan menjejaskan visi atau idealisme perjuangan UMNO untuk Agama Islam, Bangsa Melayu dan Negara Malaysia?

7. Bagi saya UMNO perlu berani berubah untuk kembali kepada asal-usul tujuan penubuhannya. UMNO hari ini walaupun masih bermatlamatkan untuk agama, bangsa dan negara tetapi dilihat tidak lagi mencerminkan idealisme perjuangan tersebut.

8. Sebenarnya perjuangan UMNO adalah jelas sejak ia ditubuhkan iaitu UMNO berjuang mengangkat martabat agama Islam dan UMNO berjuang utk mengangkat harakat bangsa melayu.

9. UMNO mengangkat martabat agama Islam ialah bila mana UMNO terlibat dalam pembetukkan perlembagaan negara, pemimpin UMNO dengan jelas meletakan Agama Islam sebagai agama persekutuan dgn membenarkan agama lain diamalkan secara aman termaktub dalam perkara 3 perlembagaan negara. Kita lihat waima negara Indonesia merupakan negara Islam teramai jumlah umat Islamnya pun tidak meletakkan Islam sebagai agama persekutuan negara tersebut.

10. Apa yang tidak nampak di mata orang Melayu hari ini ialah hasil daripada perjuangan UMNO itulah membolehkan agama Islam mendapat pelbagai peruntukan untuk membangun dan mengembangkan dakwah Islam. Demikian juga kedudukan bangsa Melayu hari ini ialah hasil perjuangan UMNO.

11. Bukti UMNO berjuang mengangkat harakat bangsa,ialah dinyatakan dgn jelas dalam perlembagaan seperti dalam perkara 32,kedudukan DYMM Agong dan kedudukan raja raja berperlembagaan, Perkara 152, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan; Perkara 153, hak istimewa orang orang Melayu. Tidak banyak negara yang sanggup melakukan semua ini demi menjaga kesejahteraan peribumi mereka. Namun UMNO dengan jelas melakukan satu tindakan yang cukup jelas dan berani melakukan semua ini kerana ia selari dengan penubuhannya untuk agama dang bangsa.

12. Cuma akhir-akhir ini UMNO tidak ternampak jelas memperjuangkan keperluan dan kepentingan agama Islam dan juga ternampak kendur dalam mempertahankan hak bangsa Melayu. Ini kerana UMNO berasa selesa kerana semua ini dilaksanakan menerusi jentera kerajaan sedia ada hasil pembentukan perkara-perkara dalam Perlembagaan yang diperjuangakn oleh UMNO sebelum ini. Sikap menyerahkan semunya kepada kerajaan telah memberi imej kurang baik kepada UMNO dan menyebabkan orang Melayu mula menjauhkan diri dari UMNO.

13. UMNO hari ini juga diberi imej sebagai sebagai parti yang tubuhkan untuk mengaut kekayaan negara. Dilabelkan sebagai parti kroni, parti perkauman dan sebagainya. Semua ini terjadi bukan kerana ia tidak lagi memperjuangkan agenda tiga perkara tersebut tetapi kerana jurang kepimpinan yang terlalu jauh telah mewujudkan persepsi sedemikian.

14. Salah satu punca jurang kepimpinan di atas dengan di peringkat akar umbi ialah UMNO sudah hampir menjadi seperti parti Kongres di India dan Golkar di Indonesia pada tahun 90-an. Barisan kepimpinan kedua-dua parti ini diakhir hayatnya tidak lagi datang daripada para pejuang rakyat dan mewakili pelbagai lapisan masyarakat di bawah. Sebaliknya ia di pimpin oleh lapisan kepimpinan parti berasaskan kumpulan keluarga dan rangkaian keturunan pemimpin sebelum ini. Ini menyebabkan parti tersebut menjadi parti elit yang tidak lagi dijiwai oleh rakyat bawahan seperti dahulu.

15. Sungguhpun UMNO belum lagi menjadi sebuah parti elit seperti itu, namun imej-imej tersebut kian menampakkan wajahnya. Di sesetengah tempat, UMNO sudah menjadi parti anak beranak yang menguasai hampir ke semua jawatan utama parti. Apakah ini akan menambah sokongan kepada UMNO atau sebaliknya? saya percaya jika ini berleluasa akhirnya sokongan kepada UMNO akan kian mengecil.

16. UMNO hanya akan kuat kembali jika semua pemimpinnya kembali kepada tujuan asal penubuhan UMNO. Ia juga harus memberi ruang kepimpinan kepada semua lapisan masyarakat. Imej pemimipin yang menerajui UMNO harus mencerminkan orientasi perjuangan agama, bangsa dan tanah air (negara).

17. Saya yakin jika ini dapat diusahakan UMNO akan kembali kukuh. Memanglah kita akan menerima tekanan dari parti lawan mahu pun parti dalam komponen BN sendiri, tetapi pengukuhan UMNO adalah merupakan pengukuhan BN.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com