20081124

Lim Guan Eng Terus Karut

Ingatkah anda kepada janji-janji Lim Guan Eng berkenaan pelaburan bernilai berbilion ringgit yang sedia untuk masuk ke Pulau Pinang? Ya lah, mungkin ada yang terlupa kerana Lim Guan Eng memang dah janji macam-macam tetapi seperti juga kerajaan Pakatan Rakyat yang lain, ianya kekal janji sahaja.

Kini, setelah membawa delegasi besar-besaran 52 orang ke Korea Selatan, Lim Guan Eng telah berjaya membawa pulang satu pelaburan yang amat besar – sebuah lagi kelab golf di Batu Kawan. Pelaburan RM 100 Juta yang akan mengambil alih tanah yang bernilai lebih jika dibangunkan sebagai pusat komersial – adakah ini yang akan membawa pulangan kepada rakyat?

Hantar 52 orang, dapat jual satu kelab golf...pulangan inikah yang diinginkan rakyat?
Yang lebih mengecewakan adalah dolak dalih Lim Guan Eng dalam menjawab persoalan-persoalan. Kononnya CAT – penuh dengan keterbukaan – tetapi yang jelas Guan Eng lebih gemar menuding jari kepada isu lain sambil mengelak persoalan tentang tindak-tanduk kerajaan di bawah pimpinannya.

Pasti ada yang akan menggunakan hujah yang sama – ala, kerajaan UMNO pun bukan baguih sangat, apa yang nak kecoh2? Tapi hangpa pilih orang lain kali ini kononnya untuk jadi lebih baguih, la ni jadi lagi teruk, hangpa nak kata apa?

Ronnie Liu Mahu Sesuatu

Tak habis-habis lagi dengan isu Proton Perdana. Kali ini Ronnie Liu sekali lagi muncul menunjukkan betapa teruknya Proton Perdana miliknya. Kiranya ide untuk menggunakan Toyota Camry cukup bijak. Tetapi renung-renungkanlah kenapa Ronnie Liu ni sungguh bersemangat untuk menukar ke Toyota Camry. Dimaklumkan bahawa ada saudara mara Ronnie Liu yang mempunyai kaitan dengan pengedaran Toyota. Boleh sahkan?

Jagalah Maruah Bangsa dan Parti

Penulis sememangnya mempercayai pengaruh Internet dalam menyebarkan maklumat. Tetapi ada kalanya keterbukaan internet boleh disalah gunakan. Dalam kesungguhan kita sebagai ahli UMNO dalam menyebarkan maklumat, kita harus sedar bahawa dalam dunia Internet, semuanya bebas dinilai ahli-ahli parti dan bukan ahli parti.

Semua pengamal Internet bagi pihak UMNO, termasuklah pemantau dan moderator, sepatutnya lebih peka tentang tanggungjawab mereka mewakili parti. Perbincangan malah kritikan yang konstruktif harus diterima semua dan menunjukkan UMNO yang terbuka.

Tetapi apabila isu-isu dalaman dan perkara remeh dibangkitkan, terutamanya rahsia-rahsia penting, ianya boleh dijadikan senjata pihak lawan. Adakah ini yang kita inginkan? Ada perkara yang boleh dibincangkan secara terbuka, dan ada perkara yang harus disimpan sahaja. Tepuk dada Tanya selera.

http://www.suaradu.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com