20081127

Politik Jaga Hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

1. Keputusan untuk menilai semula ekuiti bumiputra 30% oleh YAB Timbalan Perdana Menteri adalah merupakan pandangan peribadi kerana ia tidak pernah dibincangkan dalam Majlis Kerja Tertinggi UMNO. Pandangan ini telah mendapat berbagai-bagai reaksi, malah ramai ahli MT juga tidak setuju .

2. Bagi saya masalah jumlah ekuiti tidak timbul,yang menjadi masalahnya ialah kegagalan kita untuk mencapai jumlah pegangan tersebut.Jalan penyelesaian perlu dicari dan kaedah terbaik perlu dilaksanakan agar orang Melayu tidak merasa mereka dipinggirkan dari arus ekonomi negara.

3. Saya sedar dalam keadaan politik jaga hati yang berlaku hari, pemimpin umno didesak untuk jaga hati parti komponen BN yang lain, hinggakan ia akan melukakan hati orang orang Melayu adalah suatu tindakan yang dangkal dan perlu ditimbang semula. Saya tak mahu berlaku keadaan yang dikendung dicicirkan yang dikejar terlepas dari pandangan.

4. Saya berpandangan tindakan yang lebih berhemah ialah kita perlu perteguhkan pendirian kita terhadap perjuangan asas UMNO, iaitu kembali kepada perjuangan memartabatkan agama dan bangsa Melayu, orang Melayu akan kembali bersatu dan akan menjadi teras kekuatan dalam BN,seperti sebelumnya.

5. Masalah agihan ekonomi yang hangat diperbincangkan oleh semua hari adalah disebabkan saiz ekonomi negara yang mengecil oleh berbagai bagai faktor dalam dan luar negara. Bila saiz eknomi mengecil ia akan menjadi rebutan dan dalam perebutan itulah wujud suasana kurang puas hati antara rakyat dan kita mula mencari kelemahan dalam sistem agihan ekonomi tersebut.

5. Kaedah yang saya anggap lebih praktikal ialah kerajaan perlu mengambil pendekatan untuk membesarkan kek ekonomi negara dgn berusaha mewujudkan lebih banyak peluang peluang ekonomi kepada rakyat. Mengurangkan kebergantungan negara terhadap barang impot dgn menyediakan peluang kepada rakyat menghasilkannya sendiri adalah satu kaedah yang wajar difikirkan bersama.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com