20090104

ANTARA KAPTEN ZAHAR, KHIR TOYO, MUHAMMAD TAIB DAN PAS

Ada beberapa perkara yang menarik dari tindakan kapten(B),Datuk Zahar Hashim bekas Ketua UMNO Bahagian Petling Jaya Selatan menyertai Pas.

Bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamad Khir Toyo meanggap tindakan itu akan memberikan implikasi kepada UMNO yang kini sedang dalam persediaaan menghadapi pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Bagaimanapun Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Muhammad Taib memperkecil Zahar dengan mendakwa bahawa Pas menerima orang yang semangnya tidak dikehendaki lagi oleh UMNO.


Kapten Zahar mempersoalkan kenaapa kerajaan melantik Pengerusi Perhubungan UMNO itu menjadi Senator dan seterusnya menjadi Menteri sedangkan semua orang tahu beliau mempunai rekord buruk.

"Tidak ada orang lainkah,siapa yang tidak tahu kes beliau",katanya.



Kenyataan kenyataan ini mendedahkan dalam kem siapakah Zahar berada di UMNO Selangor. Lebih jelas lagi apabila Zahar mendakwa Muhammad bersama beberapa Ketua UMNO bahagian di Selangor telah menemui Perdana Menteri melobi jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO bagi menggantikan Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.

Zahar juga menapikan bahawa beliau menggunakan kedudukannya dalam UMNO untuk kepentingan peribadi sebaliknya harta yang dimiliknya dikumpul sebelum menyertai parti itu.

Memang dari segi pertimbangan moral berasaskan kepada rekordnya,Tan Sri Muhammad Taib tidak wajar menjadi Senator dan Menteri tetapi bagi Zahar mendakwa dirinya keluar dari UMNO bukan kerana kepentingan diri adalah suatu percubaan untuk berlindung di sebalik sehelai lalang.

Tindakan Zahar keluar dari UMNO dan menyertai Pas adalah lebih bersifat hendak membalas dendam kerana sebab sebab yang Zahar sendiri lebih maklum.

Orang yang sebenar sayang kepada parti bila tak dapat sesuatu,kecewa dan tidak bersetuju dengan dasar tidak akan menyertai parti pembangkang seperti Tun Dr. Mahathir. Beliau keluar dari parti tetapi tidak menyertai parti lain malah bila dipecat dari UMNO semasa Almarhom Tun Abdul Rahman,Mahathir hanya merajuk sahaja,tidak aktif.


Sebenarnya Zahar tidak boleh dianggap sebagai seorang yang mempunyai maruah politik. Pas telah menerimanya kerana sesoai dengan keadaan semasa bukan kerana beliau berpotensi. Taraf moral kapten ini sama sahaja dengan Anwar Ibrahim yang sekarang sedang menutop dosa dosanya dengan menuding jari kepada semua pemimpin UMNO sebagai penerima rasuah .

Nak tahu saamada Anwar bersih atau tidak tanyalah dengan ahli ahli UMNO yang tetap setia kepada UMNO walaupun telah banyak menerima habuan dari Anwar atau pun bertanya kepada rakan rakan Anwar yang melarikan diri keluar negara dan masih membantu Anwar.



Generasi baru barangkali tidak tahu berapa ramai kroni Anwar Ibrahim yang telah menjadi kaya raya,hidop mewah di luar negara dan sebagainya.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com