20090106

Kerajaan Perak nafi dakwaan Tadika Kemas dikunci

IPOH, 6 Jan (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak menafikan sekeras-keras dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan bagi mengunci Tadika-Tadika Kemas di negeri ini.

"Tidak ada arahan supaya mengunci premis Tadika Kemas seperti yang didedahkan oleh Zahid Hamidi sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar. Ia h tidak benar sama sekali."

Kenyataan tersebut terkandung dalam kenyataan akhbar Kerajaan Negeri Perak yang dibacakan Dato' Ngeh Koo Ham yang mewakili Menteri Besar Perak di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), di sini 5 Januari lalu. Dato' Seri Ir Muhammad Nizar Jamaluddin kini berada di Terengganu.

"Tidak ada arahan kepada mana-mana pihak untuk mengunci Tadika Kemas dan saya berharap rakyat tidak keliru dengan kenyataan fitnah itu," tegas Ngeh.

Beliau turut kesal dengan cerita yang direkacipta oleh menteri berkenaan dengan tujuan untuk mengelirukan rakyat jelata semata-mata untuk BN memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu.

Sambil merujuk peranan yang sebenarnya yang patut dimainkan oleh akhbar Melayu, beliau berharap akhbar lebih bertanggungjawab dalam menyiarkan sesuatu berita dan merujuk sumber yang sebenar.

"Dalam hal ini, rujuklah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri untuk mendapat berita yang salih dan tepat," katanya.

Hadir sama dalam sidang akhbar itu ialah anggota Exco Agama, Mohd Zainuddin Yusuf, timbalannya, Drs. Khalil Idham Lim, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim, Adun Selingsing, Husin Din dan Pengarah Urusetia Kerajaan Negeeri, Ustaz Zulkifli Ibrahim.

Dalam kenyataannya , anngota Exco Agama menjelaskan memanglah tadika berkenaan dikunci pada hari cuti dan dibuka semula pada hari Isnin.

Khalil Idham pula mempersoalkan kenapa setelah sembilan bulan Pakatan Rakyat memerintah Perak tiba-tiba isu ini diperkatakan.

Beliau menyatakan telah melakukan lawatan di Tadika Kemas Parit Buntar dan mendapati ia dibuka seperti biasa.

Sementara itu Ustaz Zulkifli Ibrahim melahirkan kekesalan kerana kenyataan fitnah dan bohong itu datang dari seorang yang kononnya bakal pemimpin negara dan baru sahaja balik dari mengerjakan haji. _

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com