20090104

Biar SPR ada 'taring'...

Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) yang serting menjadi sasaran kritikan kononnya tidak bebas dan tidak ada ‘taring’ untuk memastikan pilihan raya dapat dijalankan secara adil dan saksama memerlukan kuasa autonomi bagi menangkis persepsi berkenaan.

Begitulah nada dan harapan yang disampaikan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Ab Rashid Ab Rahman yang meminta kerajaan me,pertimbangkan supaya badan itu diberikan kuasa autonomi mengawal sepenuhnya perjalanan pilihan raya di negara ini termasuk media.

Katanya, cadangan itu bagi memastikan SPR benar-benar berfungsi sebagai institusi yang melaksanakan sistem demokrasi memandangkan buat masa ini berdasarkan undang-undang pilihan raya sedia ada, SPR bwerhadapan dengan pelbagai halangan kerana terdapat badan atau kementerian lain yang mempunyai lebih banyak kuasa ketika tempoh pilihan raya.

‘‘Sepatutnya tidak ada pihak berkuasa lain yang memainkan peranan lebih besar daripada SPR, sekarang kita bekerjasama dengan polis, kita merujuk kepada mereka dari segi penguatkuasaan tetapi polis ada undang-undang sendiri yang boleh digunakan untuk menguatkuasakan sesuatu perkara semasa tempoh pilihan raya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada para pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah pembinaan bangunan baru ibu pejabat SPR di Putrajaya hari Selasa.

Menurut Ab Rashid, berdasarkan contoh di negara lain, banyak yang telah mengalkan kaedan berkenaan dengan memberikan kuasa sepenuhnya ekpada suruhanjaya pilihan raya menentukan perjalanan pilihan raya bukannya jabatan atau kementerian lain.

Sehubungan itu, beliau berpendapat, Malaysia harus menerma pakai apa yang telah dibincangkan di peringkat Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) iaitu semua negara mesti berusaha memperkukuhkan amalan demokrasi mereka

‘‘Saya tidak mahu kata ini suatu (cadangan) rombakan (sistem undang-undang pilihan raya) tetapi kaji semula untuk menentukan bahawa tidak ada lagi tuduhan, orang menuduh SPR tidak ada ‘gigi’ dan tidak ambil tindakan.

‘‘Macam mana nak ambil tindakan apabila undang-undang tidak membolehkan, semua parti politik adalah pelanggan kita dan mesti pastikan mereka berpuas hati dan layan mereka dengan saksama,” katanya.

Selain itu, beliau turut menjelaskan SPR perlu mempunyai kedudukan untuk mengawal media menentukan batasan sejauh mana agensi media boleh mengambil sikap berpihak bagi membolehkan proses kempen dianggap sama rata.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com