20090101

Tahun baru ini Sang Rimau bukan lagi Kambing


Al-kisahnya seekor ibu harimau melahirkan anak di pinggiran hutan dan mati. Tertinggal anak rimau itu keseorang di hutan. Dalam keadaannya yang lemah, tiada harimau lain untuk menjaganya, dan memberi susu.

Tiba-tiba segerombolan kambing yang telah tersesat dipinggiran hutan terjumpa anak rimau ini. Melihat keadaannya yang lemah dan memerlukan makanan dan penjagaan, seekor ibu kambing berasa kesian dan memberinya susu. Setelah itu terasa ibu kambing itu untuk membelanya.

Maka, hiduplah anak rimau itu bersama kelumpuk kambing. Sepanjang hidupnya ibu kambing itu sudah disangka sebagai ibu kandungnya walaupun diri mereka berlainan. Dia tidak sedar kelainan ini.

Lama-lama kelamaan anak rimau ini mengikut perangai kambing, diikut kambing mengembek, dan makan rumput macam kambing. Sepanjang yang dia tahu, dirinya itu kambing juga. Bertambah hari, anak rimau ini bertambah dewasa dan badannya bertambah besar. Dia masih mengikut rasmi binatang ternakan untuk kegunaan manusia.

Satu hari, gerombolan kambing ini sedang merumput di satu padang. Tak semena-mena timbul sekumpulan serigala. Lari bertempiaranlah semua kambing-kambing menyorok untuk menyelamatkan diri, termasuk anak rimau ini.

Setelah serigala meninggalkan padang rumput itu dankeadaan pun selamat, keluarlah satu-satu kambing-kambing dari hutan untuk kembali makan. Masa itu, seekor kambing mengembik bersuara, "Buat apalah kita ada harimau di antara kita kalau tak boleh memberi kita perlindungan dan membawa keamanan untuk kita mencari makan?"

Ramailah kambing-kambing turut mengembik setuju. Yang anak rimau tidak faham apa yang dikatakan. Pada dia, dirinya macam kambing yang selalunya mengikut suruhan gembala hingga mengorbankan diri. Semua kambing-kambing memandangnya dengan marah. Macam mana dia hendak tolong dengan dirinya pun takut dan lari.

Hatinya tak tenang dan dia sering bersendirian hingga satu hari dia tersesat masuk ke dalam hutan. Dalam dia tersesat dalam hutan, dia ternampak seekor harimau yang menyerupainya. Dari jauh, dilihat dia berjalan seorang dengan megah, berani dan tampan sekali.

Semua binatang-binatang hormat dan takut kepada harimau itu. Bertempiaran binatang-binatang lari. Gajah pun yang lebih besar pun tidak berani untuk membesar-besarkan diri.


Baru anak rimau ini sedar dirinya sebenarnya adalah harimau, raja dalam hutan ini. Timbul semangat berani dalam dirinya, hilang rasa takut. Baru dia sedar, dia tidak boleh melarikan diri apabila timbul bahaya. Tapi banyun menentang. Dia tidak boleh biarkan dirinya dipermainkan oleh binatang-binatang lain. Apa lagi jika lebih 60% di hutan ini adalah harimau.

Aku adalah harimau yang berani dan tidak boleh diugut, dibangkang, dan dituntut oleh binatang lain untuk hukum tuhan aku dijalankan. Apa perlu aku takut lagi untuk memperakui diri ini tuan yang perlu dihormati dan disanjungi? Ye, aku mesti menjadi raja hutan yang mempunyai ciri yang dihormati, berbudi pekerti mulia, dan hebat dalam segala-gala.

Menyambut dua tahun baru hijrah 1430 dan masehi 2009, Sang Rimau mesti berhentilah dari berdiam, terus menjadi penakut dan digembalakan macam kambing. Janganlah lagi dibiar babi tak henti menyondol, anjing menyalak, ular-ular membelit, dan singa pulau mengatur.

Sang Rimau bukan binatang ternakan yang digembalakan. Henti kita bercakaran sesama sendiri. Suara Sang Rimau yang seiring dan murni harus bersatu dalam tujuan dan mengaum dengan suara yang menyeramkan.

Hidup Rimau! Takbir Allahuakbar! Haiya Alal Falah!

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1430 DAN TAHUN BARU 2009.

Husin Lempoyang Saudagar Unta

http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com