20090101

Isyarat dalam sembahyang


Bagus juga portfolio ugama di JPM yang Dolah kasi, tersenyum Zahid memikir. Selalu dapat publisiti masuk suratkhabar.

Mana tahu perwakilan akan pertimbangkan kuota untuk Menteri berlatarbelakang ugama. Pasti mereka ingat aku belajar Usuluddin. Padahal tak. Orang tak tahu pun Mashitah marah aku beri pendapat salah pasal boleh berhutang untuk pergi haji.

Zahid memang sentiasa murah dengan senyuman dan ramah mesra. Perwakilan UMNO bukan cerdik sangat. Mudah termakan bila dapat ambil hati mereka. Kena belasah dan dedah macam mana pun, orang tak percaya punya.

Dapat tutup pandangan perwakilan mengenai kes Amir Bazli yang sudah di mahkamah. Pening aku kes budak Amir. Ini yang Dolah tolong. Itu pasal aku sanggup lawan Muhyiddin atas suruhannya.

Tapi Najib marah, kenalah undur.

----------------------------

Dengan tugasnya sebagai Menteri di JPM bertanggungjawab dalam hal ehwak ugama, selalu dia dapat bertemu rakyat sambil-sambil kempen. Jemputannya selalu di Masjid, Surau, Madrasah dan lain-lain tempat-tempat berkaitan ugama. Imej baik.

Satu hari Zahid dijemput oleh satu Persatuan Muallaf ke Majlis di pusat mereka selepas Magrib. Semua para hadhirin diajak sembahyang Magrib berjemaah bersama.

Selepas solat, Zahid cari satu sudut di belakang-belakang sikit untuk sembahyang sunat Magrib. Seorang Muallaf masuk dan pegang bahunya memberi isyarat untuk bermakmum solat Magrib.

Gelabah hari Zahid dalam sembahyang. Dia was-was, bolehkah dia jadi imam untuk orang sembahyang fardhu. Orang tua-tua kata bila was-was jangan buat dahulu. Maka Zahid pun segera beri isyarat pada makmum. Subhanallah!

Muallaf itu diam saja. Entah dia tak faham atau faham. Maka Zahid sebut lagi Subhanallah! Tak ada respons lagi. Macam mana ni? Lebih dari tiga pergerakan dikira batal.

Dia terfikir satu cara. Masa iqtidal, Zahid letak kedua-dua tangannya ke belakang. Dua jari tangan kanan dibuat serupa macam gunting budak-budak main ohsom. Gunting jari itu di buat seolah-olah menggunting jari telunjuk tangan kiri.

Lama dia berdiri dalam iqtidal memberi isyarat pada Cina muallaf belakang tu. Dia tak faham-faham juga. Zahid giveup. Mungkin dia belum habis belajar bab sembahyang jemaah. Maka kedua-dua sembahyang sampai habis dan Cina tu sambung satu kagi rakaat.

Selesai saja sembahyang, Cina tu pegang kaki Zahid. Bila Zahid menoleh, terkejut Cia tu.

Wah! Latok Jahid.”

Assalamualaikum.” Zahid beri salam.

Cina tu jawab, “Wa’alaikum salam.

“Mahu tanya sikit latok. Apa pasat lu buat itu macam masa bangun lokuk?”

“Saya hendak memberi isyarat dalam sembahyang supaya kamu jangan ikut saya sebagai makmum kerana saya sembahyang sunat dan awak sembahyang fardhu,” Zahid terangkan.

Ohhh …saya balu masuk Islam. Tak faham. Cuma ustat kasi tau cara baik belaja solat adalah ikut imam. Dia kata boleh makmum sama sapa2.

Baru Zahid tahu ada hukum membolehkan. Dari Muallaf pun kita boleh dapat ilmu.

Muallaf tu tanya lagi, “Bole tanya sikitlah Tok Jahid. Apa makna itu isarat macam gunting?”

“Itu isyarat sunat.”

Ohhh … itu sunat kah. Saya belum lagi lo. Takut … “

Wow! Apek cerita P Ramlee kata, “Wa jahid kasut bukan jahid olang.” Aiyaa! Cik Siti manis macam madu …

http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com