20081009

politik-anarki-hahaha

Dunia takkan aman jika masih ada lagi istilah politik dalam kamusnya. Dunia juga mampu aman dengan politik. Dan politik sememangnya juga menjadi salah sebuah software dalam mengurus tadbirkan sesebuah kelompok, komuniti, agama dan negara. Hiraki politik tidak akan hilang selagi kesedaran untuk itu ada dan ujud. Makanya, kita harus menerima keujudan ini sebagai sesuatu yang bukan makruh atau dosa dalam kehidupan kita. Suka atau tidak, ia akan ujud. Akan ada. Samaada kita sedar atau tidak. Ya. semestinya ia ujud!

Pengistilahan politik rata-rata kita akan terus memahaminya dalam arus politik yang nampak ini; Parti politik. Orang Politik dan sebagainya. Tidak pula mahu aku menjumudkan pengistilahan tetapi inilah hakikat mentaliti rata-rata warga kita.

Tidak ada negara yang aku tau tidak mempunyai ketua. Kalaulah teori anarki itu menjadi kenyataan. Maka, ia adalah sejarah dalam dunia dimana sesebuah negara tidak punya ketua, tidak punya kerajaan. Ya. semuanya mampu untuk hidup aman dan memahami. Sehingga sekarang, teori anarki wujud dalam kumpulan-kumpulan tertentu sahaja. Masih belum ada negara yang mengamalkan anarkisme. Ya. kalau sesebuah negara itu mengamalkan anarkisme, maka negara itu bukan lagi sebuah negara. Ya. Ia milik kita semua. Ya. kasih sayang tiada sempadan.

Jika anarkisme menjadi kenyataan di negara kita. Ia akan dijadikan sebuah filem berstatus realiti oleh Columbia Pictures. Dan bangsa malaysia akan menjadi sebuah bangsa yang bakal dikagumi, diikuti dan diidolkan oleh kumpulan-kumpulan anarki yang ujud diseluruh dunia. Malaysia tika itu akan menjadi pencetus Revolusi Kebudayaan Baru Dunia yang bukan berqiblatkan Mao China tetapi berorientasikan Marhaen Jagat Malaysia. Ya. Ketika itu Malaysia adalah sebagai proksi utama fahaman anarkisme. Ya. Mungkin tiada lagi malaysia. Mungkin wilayah anarki malaysia. Ya. Ini pasti ditertawakan oleh Bush, Mullah Omar, Ahmadenajad, Dolah Badwi, Hj. Hadi dan Anwar Ibrahim malah Dalai Lama juga mungkin tertawa seperti ini; “hahaha”

Siapa tahu ia akan menjadi kebenaran di masa hadapan. Ya. Dukun Pak mat Leh juga tidak mampu meramalkannya. Tanyalah sama Dolah Gigi Jarang. Dia juga pasti tertawa menampakkan dirinya yang jarang dan sompeh itu.-hafiz

http://www.universalkita.com

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com