20081009

Replika tidak perlu dijadikan isu :: Anwar

KUALA LUMPUR – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak memahami mengapa replika dirinya setinggi 12.2 meter berhadapan Wisma Keringat, Batu Caves, dekat sini dijadikan isu, berikutan ia sekadar gambar dan bukannya patung.

Beliau menambah, replika tersebut dijadikan isu kerana melibatkan dirinya sebagai pembangkang, yang mana perkara sama dianggap tidak mengapa jika melibatkan pemimpin negara seperti Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Yang haram semua kena saya. Tapi kalau gambar Abdullah boleh pula halal. Kalau gambar pun tidak boleh dan perlu diturunkan, gambar Abdullah pun kena turunlah,” katanya selepas menghadiri prosiding mahkamah berhubung kes liwatnya di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini, semalam.

Selain itu, beliau yang mengetahui pembinaan replika itu melalui akhbar menambah, tidak akan mencampuri urusan menurunkan replika tersebut kerana lebih memfokuskan perkara lain yang lebih penting.

Justeru, keputusan untuk menurunkan replika yang memakan belanja RM5,000 akan diserahkan kepada mereka yang bertanggungjawab membinanya.

Isnin lalu, Sinar Harian melaporkan kenyataan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang menasihatkan supaya replika gambar yang diilhamkan para aktivis dan reformis serta penduduk Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Caves perlu dihapuskan dengan segera kerana dikhuatiri akan membawa unsur keberhalaan.

Sementara itu, pada sidang media sama, Anwar menambah beliau akan kembali beraksi sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen Isnin depan.

“Saya akan menyentuh masalah besar yang dihadapi negara iaitu masalah ekonomi, pengurusan ekonomi yang salah, rasuah dan pembelian kepentingan tambahan Maybank (Malayan Banking Bhd) dalam PT Bank Internasional Indonesia (BII) yang bersifat skandal,” tambahnya.

Ditanya tentang mesyuarat PKR Selasa lalu, Anwar menjawab, ia adalah mesyuarat biasa dan tidak menyentuh isu 13 Oktober, sebaliknya bagi membincangkan strategi dan pembangunan parti tersebut.

Pada perkembangan lain, Anwar berkata, negara akan terjerumus ke dalam bencana ekonomi yang teruk sekiranya Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri.

“Datuk Seri Najib secara jelas menyatakan beliau sebagai Perdana Menteri akan meneruskan agenda ekonomi pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi.

“Kenyataan beliau bahawa Malaysia tidak akan terkesan dengan perkembangan krisis ekonomi dunia sangat membimbangkan dan mempamerkan kegagalan beliau untuk menangani cabaran yang akan dihadapi oleh negara pada masa depan,” katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Menurut Anwar, Najib yang juga Menteri Kewangan juga tidak menunjukkan komitmen untuk memastikan Agenda Perubahan berlaku demi memulihkan keyakinan rakyat terhadap Badan Kehakiman dan bertindak memerangi rasuah.

“Rakyat mahukan Agenda Perubahan dan ini telah mereka tunjukkan dengan jelas pada pilihan raya umum 8 Mac dan pilihan raya kecil Permatang Pauh,” katanya.

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com