20081006

Upko beri amaran kepada BN

Sahar Abdul Majid

KOTA KINABALU, 5 Okt (Hrkh)� Jika sebelum ini Barisan Nasional (BN)yang ditunjangi Umno digegarkan dengan pengisytiharan Parti MajuSabah (SAPP) keluar daripada komponen dan Parti Gerakan di Semenanjung turut menunjukkan ketidakpuasan hati, kini satu lagi malapetaka dijangka menimpa parti pemerintah ituapabila Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Bersatu (Upko) juga memberi amarankepada BN.

Kata dua yang disuarakan oleh Upko itu berhubungkait dengan ketidakpuasan hati mereka terhadap penyusunan pentadbiran kerajaan persekutuan di Sabah.

Baru-baru ini, Timbalan Presiden UPKO, Wilfred Mojilip Bumburing dilaporkan berkata partinya akan mengkaji semula kedudukannya dalam BNsekiranya kerajaan tidak menyelesaikan kes seorang warga emas yang mendakwa telah 'hilang' satatus kewarganegaraanya selepas kehilangan kad pengenalannya tahun lepas.

Warga emas berkenaan, YongLee Hua @ piang Lee berketurunan Sino Kadazan (keturunan cina dan Kadazan) hanya menerima kad pengenalan merahdengan status Pemastautin Tetap daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Wilfred begitu kesaldengan cara dan tindakan JPN dalam menangani pelbagai kes pengeluaran kadpengenalan termasuk kes warga emastersebut.

Sehubungan dengan itu Upkodalam mesyurat Majlis Tertinggi Parti itu turut mendesak kerajaan agar melantikanak watan Sabah menerajui JPN dan agensi dan jabatan kerajaan pusat yang beroperasi di negeri ini.

Pemerhati politik tempatanberpendapat bahawa, insiden kecil seperti ini yang digunakan oleh Upko sebagaiamaran kepada Umno dan BN agar mengembalikan keseluruhan hak anak watan Sabah yanga selama ini dipandang ringan olehkerajaan pusat.

Bagi meraka, suasana politik yang semakin meruncing di hadapi oleh BN ketika ini, merupakan peluang terbaikparti kompnen BN khusnya di Sabah bertindak menuntut sesuatu demi kepentingandan masa depan mereka. - mr _

No comments:

Alexa Traffic Rank

Subscribe to dunia-politik

Subscribe to dunia-politik
Powered by groups.yahoo.com